جامعه

ازبکستان استفاده از زبان ازبکی را ترویج می کند

نوشتۀ ماکسیم ینیسیف

دختری در 20 مه کتاب های نوشته شده به زبان ازبکی را در فروشگاهی در تاشکند ورق می زند. دولت امیدوار است تا تسلط بر زبان ازبکی را در سراسر کشور تشویق نمایید. [ماکسیم ینیسیف]

دختری در 20 مه کتاب های نوشته شده به زبان ازبکی را در فروشگاهی در تاشکند ورق می زند. دولت امیدوار است تا تسلط بر زبان ازبکی را در سراسر کشور تشویق نمایید. [ماکسیم ینیسیف]

تاشکند -- روندی در جریان است تا مردم ازبکستان را به کسب مهارت در زبان ازبکی، اگر آن را تاکنون فرا نگرفته باشند، سوق دهد.

دولت امیدوار است که فراگیری زبان ازبکی به مردان و زنان جوان امکان می دهد تا مستقل فکر کرده و افراط گرایی را محکوم نمایند.

این اقدام بخشی از تلاش ازبکستان برای توقف مهاجرت شهروندان افراط گرا شده به جنگ در سوریه و عراق که تعداد آنها از سال 2011 تاکنون به صدها نفر می رسد، می باشد.

در همین زمان، دولت امیدوار است بر عواملی تنوع نژادی در ازبکستان که باعث می شود زبان ازبکی زبان اول مردم نباشد و همچنین سابقه حکمرانی اتحاد جماهیر شوروی که باعث شده طبقۀ تحصیلکرده و شهری زبان روسی را بهتر از زبان ازبکی صحبت کنند، غلبه نماید.

یک ملت متنوع

در ازبکستان گوناگونی باعث می شود که زبان ازبکستان یک زبان همگانی نباشد، اما گروه های قومی مختلف کشور با صلح در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

خان گفت: «مردم بیش از 140 گروه قومی در اینجا زندگی می کنند. ازبکی زبان رسمی است، اما همه از آن استفاده نمی کنند ... زبان های دیگر مانند زبان روسی را می توان در اسناد رسمی مورد استفاده قرار داد.»

اتابک سلطان خواجه یف، یکی از دانشجویان در تاشکند، به آسیای میانه آنلاین گفت: «بسیاری از کشورها می توانند ازبکستان را سرمشق خود قرار دهند. [شهروندان ازبکستان] آزادانه با زبان های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این مسئله به ویژه با در نظر گرفتن بیانیه های افراط گرایان مختلف که تلاش می کنند با انتشار بیانیه در میان کشورهای آسیای میانه اختلاف ایجاد کنند، بسیار حائز اهمیت است.»

یک دانشگاه جدید

اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان، با امید به افزایش مهارت به زبان انگلیسی در ازبکستان، در ماه مه تصمیم گرفت تا دانشگاه زبان و ادبیات ازبکستان را ایجاد کند.

این دانشگاه قرار است در ماه ماه سپتامبر در تاشکند افتتاح شود. اهداف این دانشگاه شامل آموزش جوانان ازبک از نظر روحیه میهن پرستی و ارزش های جهانی انسان می باشد.

نام این دانشگاه علی شیر نوایی شاعر قرن 15 می باشد.

این دانشگاه همچنین با گویشوران متعدد زبان ازبکی در کشورهای همسایه، به امید تقویت ثبات منطقه ای و درک متقابل، ارتباط برقرار خواهد کرد.

برخی از اقوام ازبکی کشورهای مختلف به عنوان اعضای گروه جماعت امام بخارایی نبرد می کنند و گروهی دیگر در جنبش اسلامی ازبکستان (آی ام یو) در پاکستان و افغانستان نبرد می کنند.

والری خان، یکی از دانشمندان علوم سیاسی، به آسیای میانه آنلاین گفت: «بر اساس گزارش دولت ازبکستان حدود 2.8 میلیون ازبک زبان در تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، و ترکمنستان زندگی می کنند.»

خان افزود: «طبق قانون اساسی افغانستان، زبان ازبکی زبان رسمی در شمال که حدود 3 میلیون ازبک تبار زندگی می کنند می باشد. این کار باعث می شود که زبان ازبکی پس از زبان روسی دومین زبان آسیای میانه باشد. زبان ازبکی می تواند به عنوان یک ابزار برای همکاری فرهنگی و یکپارچگی باشد.»

جواهر خاتموف، سخنگوی وزارت آموزش عالی و تحصیلات تخصصی متوسطه، به آسیای میانه آنلاین گفت که دانشگاه زبان و ادبیات ازبک «به یک مرکز یکپارچه آکادمیک برای مطالعه زبان ازبکی تبدیل خواهد شد. ما مدت های مدیدی بود که به این مرکز نیاز داشتیم.»

وی گفت: «یکی از عملکردهای اصلی ... آموزش روحیه عشق سرزمین مادری، ارزش های ملی و جهانی انسانی، کسب دورنمای وسیع جهانی و تفکر مستقل می باشد.»

تحسین مردم برای طرح افتتاح دانشگاه

مردم از شنیدن اخبار دانشگاهی که به زبان کشور اختصاص داده شده است، بسیار خوشحال هستند.

عزیزه جورایووا، یکی از ساکنین تاشکند، به آسیای میانه آنلاین گفت: «این کار باید سال ها پیش انجام می شد. کشور ما محتوی [نوشتار] کافی تولید نمی کند.»

اگر به بخش زبان ازبکی اینترنت مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که سایت های بسیار جالب که معمولا مورد بازدید قرار می گیرند، بیشتر به زبان روسی هستند تا ازبکی. باید بتوانیم کتاب های خارجی بیشتر و فیلم های خارجی بیشتر که به زبان ازبکی ترجمه شده اند را بخوانیم.»

دولت برای ترویج خواندن کتاب به زبان ازبکی یک جشنوارۀ کتاب را از 26 تا 28 مه در سرتاسر کشور برگزار کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام . زنده باد مردمان افغان و تاجیک و ازبک و ایران که یک زبان مشترک زیبای فارسی دارند . من از وقتی متوجه شدم زبان این کشورها یکی هست خیلی به این کشورها علاقمند شدم. باتشکر صادق از تهران

پاسخ