امنیت

عملیات ضرب عضب از حمایت عموم برخوردار است و به موفقیت دست یافته است

نوشته امداد حسین

ژنرال رحیل شریف رئیس ستاد مشترک ارتش، دوم ماه مه در روال پندی ریاست جلسه فرماندهان ارتش را بر عهده دارد. [تصویر روابط عمومی ستاد ارتش]

ژنرال رحیل شریف رئیس ستاد مشترک ارتش، دوم ماه مه در روال پندی ریاست جلسه فرماندهان ارتش را بر عهده دارد. [تصویر روابط عمومی ستاد ارتش]

اسلام آباد - بخت و اقبال تروریست ها در پاکستان دو سال پس از شروع عملیات ضرب عزب در وزیرستان شمالی همچنان رو به افول است.

مقامات می گویند، نابودی بی امان پایگاه ها و پناهگاه های تروریست ها در آن ایجنسی قبیله ای تعداد حوادث تروریستی را در سراسر کشور کاهش داده است.

به گفته مقامات، پس از آنکه سربازان در ماه آوریل عملیات ضدتروریسم را در شوال، وزیرستان شمالی، تمام کردند نبرد را به سمت «همدستان (آنها) و سلول های خفته در سراسر کشور» بردند.

سپهبد عاصم سلیم بجوا سخنگوی ارتش به آسیای میانه آنلاین گفت: «عملیات جستجو با کمک محلی های بخش های مختلف پاکستان با موفقیت ادامه دارد.»

امتیاز گل، مدیر اجرایی مرکز تحقیق و مطالعات امنیت مستقر در اسلام آباد گفت، پس از آنکه سربازان و پلیس توانایی تروریست ها برای افزایش سرمایه و حرکت آزادانه در سراسر کشور نابود کردند، عملیات جستجو مشکلات بیشتری برای تروریست ها ایجاد کرده است.

مقامات می گویند، میزان حملات تروریستی در حال کاهش است. در سه ماه اول سال 2015 دوازده حمله تروریستی صورت گرفت. فصل اول امسال شاهد هشت حمله بوده است.

ضرب عضب علیه تروریست ها

نیروهای پاکستانی عملیات ضرب ﻋﻀﺐ را پس از یک حمله تروریستی در فرودگاه بین المللی کراچی در ژوئن 2014 آغاز کردند.

سربازان از زمین و هوا صدها مخفیگاه را نابود کردند، چندین انبار مهمات را منفجر و هزاران ستیزه جو را کشتند یا بازداشت کردند.

دولت ﮔﻔﺖ که نیروهای امنیتی بیش از 4000 تروریست را از زمان شروع عملیات کشته اند. به گفته روابط عمومی ستاد ارتش، سربازان نیز هزینه سنگینی دادند و 488 نفر از اعضای ارتش و نیروهای دیگر در سال اول و نصف آن پس از شروع ضرب عزب کشته شدند.

عملیات های موفق صلح و ثبات می آورد

به گفته مقامات، موفقیت ضرب عضب از ادامه جشن های عمومی در سراسر کشور محسوس است.

گل می گوید، بیشتر نافعان، نواحی قبیله ای فدرالی هستند که زمانی مرکز تروریسم بوده است.

اشرف علی رئیس سابق مرکز تحقیقات نواحی قبیله ای فدرالی به آسیای میانه آنلاین گفت، افزایش امنیت عمومی کشور بسیار خوب است، اما مدت زمان زیادی برای برقراری یک صلح ماندگار لازم است.

به گفته مرکز تحقیق و مطالعات امنیت در سه ماه اول سال 2016 در نواحی قبیله ای فدرالی 239 نفر در خشونت های تروریستی کشته شدند. در سه ماه اول 2015 این تعداد 619 نفر بوده است.

مناطق دیگر مثل خیبر پختونخوا، سند و بلوچستان گزارش هایی مبنی بر بهبود شرایط داده اند، با این حال هنوز تعدادی حوادت تروریستی بزرگ اتفاق می افتد.

مفامات می گویند، به عنوان مثال در سند که شامل کراچی است و تروریست ها و گروه های بزهکار سال ها در آن بین خود می جنگیده اند، 158 نفر در سه ماه اول 2016 در خشونت های تروریستی کشته شده اند. در سه ماهه اول 2015 تعداد کشته شدگان 368 نفر بوده است.

به گفته ناظران، کارهای بیشتری باید انجام شود.

رحیم الله یوسف زی تحلیلگر نظامی مستقر در پیشاور به آسیای میانه آنلاین گفت، برای موفقیت کامل، پاکستان و افغانستان باید کارهای بیشتری انجام دهند.

وی گفت: «اکثر ستیزه جویان به افغانستان فرار کرده اند.»

مقامات آماده می شوند تا با باقیمانده تروریست هایی که از نواحی قبیله ای فدرالی بیرون رانده شده اند، در استان پنجاب مبارزه کنند. در ماه مارس در لاهور تراژدی رخ داد و یک بمبگذار انتحاری 72 نفر را در عید پاک اقلیت مسیحی به کشتن داد.

مسعود اختر ارتشبد بازنشسته نیروی هوایی و تحلیلگر دفاعی به آسیای میانه آنلاین گفت: «مناطقی مثل پنجاب نیاز به توجه دولت غیرنظامی دارد. با این حال عملیات های اطلاعات محور و عملیات جستجو نتایج مثبتی داشته است.»

محمود شاه سرتیپ بازنشسته و تحلیلگر امنیتی مقیم پیشاور به آسیای میانه آنلاین گفت، عملیات جستجو که شامل ارتش و نیروهای دیگر است، توانایی تروریست ها برای حمله را کاهش خواهد داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500