امنیت

پناهندگان افغانی امیدوارند پس از مرگ ملا منصور، صلح برقرار شود

نوشتۀ اشفق یوسف زی

یک پناهنده افغانی در 6 ژوئن مشغول هل دادن گاری خود در نزدیکی حیات آباد می باشد. [اشفق یوسف زی]

یک پناهنده افغانی در 6 ژوئن مشغول هل دادن گاری خود در نزدیکی حیات آباد می باشد. [اشفق یوسف زی]

پیشاور -- پناهندگان افغان امیدوارند پس از مرگ ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان صلح برقرار گردد و ادعا می کنند او مانعی بر سر تلاشهای بین المللی برقراری صلح در کشورشان بوده است.

منصور در ماه مه کشته شد.

میرزا محمد یکی از تاجرین افغانی در بازار بزرگ پیشاور گفت: «ملا منصور مخالف تلاشهای برقراری صلح در افغانستان بود، اما ما می خواهیم برای بهبود وضعیت کل منطقه به جنگ پایان دهیم.»

بیش از 3 میلیون تبعه افغانستان در سه دهه گذشته بخاطر جنگ و درگیری در کشورشان در پاکستان زندگی کردند.

محمد گفت تا زمانی که پیکارجویان طالبان زنده بمانند، بحران افغانستان پایان نخواهد یافت. «ما می خواهیم نیروهای ائتلاف قبل از ترک افغانستان، طالبان را یکبار و برای همیشه قبل از میان ببرند.»

وی گفت: «ما پس از شنیدن خبر مرگ رهبر طالبان نفس راحتی کشیدیم [و] این کار باید برای کل رهبری طالبان اتفاق افتد.»

محمد میرزا 44 ساله که در جاده باغ نصیر پیشاور یک کبابی را اداره می کند به آسیای میانه آنلاین گفت او با شنیدن اخبار مرگ ملا منصور بسیار خوشحال شد چون رهبر طالبان مخالف صلح بود و می خواست جنگ و خشونت ادامه یابد.

وی گفت: «ما چگونه می توانیم به طالبانی که مسئولیت حملات تروریستی که باعث کشته شدن هموطنان ما شده است را بر عهده گرفته است، احترام بگذاریم. طالبان سزاوار رحم و شفقت نیست.»

عدم تغییر سیاست طالبان

اما کارشناس امنیتی سرتیپ (بازنشسته) محمود شاه که ساکن پیشاور است در مورد خوشبینی بیش از حد در مورد مرگ ملا منصور هشدار داد.

وی به آسیای میانه آنلاین گفت: «هیچ تغییری در سیاست طالبان ایجاد نشده است. ملا حبیبت الله رهبر جدید طالبان فورا اعلام کرد که با نیروهای افغان خواهد جنگید که به معنی رنج بیشتر مردم خواهد بود.»

شاه گفت پیکارجویان طالبان مانعی بر سر راه برقراری صلح بوده اند. وی افزود: «طالبان نمی خواهد صلح برقرار شود و همیشه از زور بر علیه رقیبانش استفاده کرده است.»

وی گفت: «مردم افغانستان برای سالهای متمادی از دست طالبان رنج کشیده اند. آنها هرگز پس از کشته شدن رهبران طالبان احساس فروکش کردن نبرد و ستیزه جویی نداشته اند.»

وی افزود به همین خاطر، مردم افغانستان از دست پیکارجویان طالبان خسته شده اند و می خواهند یک اقدم کامل برای کشته شدن همه آنان انجام شود.

هاشم زاده مالک یک فروشگاه لوازم خانگی در کابل گفت پیکارجویان مردم را تبدیل به فقرا کرده اند و زنان را بیوه کرده و کودکان را یتیم کرده اند.

وی به آسیای میانه آنلاین گفت: «در کابل، هزاران زن و کودک را می توان دید که مشغول گدایی در بازار هستند چون همسران و پدران آنان در دوره طولانی تروریسم کشته شده اند.»

هاشم زاده گفت این واقعا یک خبر بزرگ می باشد که رهبر طالبان کشته شده است اما برای برقراری صلح در یک کشور جنگ زده کافی نیست.

مردم ما هر روز طالبان را بخاطر بی رحمی و شقاوتشان محکوم می کنند. آنها به حمل و نقل عمومی، مدارس و بیمارستانها برای بدبخت کردن مردم حمله می کنند.»

وی گفت مردم افغانستان متفق القول طالبان را بخاطر عداوت بی پایان محکوم کرده و برای پیشرفت خواستار نابودی آنان می باشند.

خادم حسین یکی از ستون نویسان پاکستانی گفت مردم افغانستان حق دارند پیکارجویان طالبان را محکوم کنند.

وی به آسیای میانه آنلاین گفت: «بر خلاف تصور [برخی از] مردم همه افغانها تروریست نمی باشند، اما کارهای اشتباه طالبان باعث بی احترامی به کل ملت شده است.»

وی گفت: «حتی در پاکستان به آنان بی احترامی می شود و مردم محل آنها را تروریست محسوب می کنند.»

حسین گفت مرگ ملا منصور گامی بزرگ به جلو در برقراری صلح در کل منطقه می باشد.

برقراری صلح یک مسئولیت مشترک است

پاکستانیها هم از مرگ رهبر طالبان خوشحال هستند و آن را دست آوردی بزرگ در جنگ بر علیه تروریسم می دانند.

هارون خان معلم یکی از مدارس مناطق قبیله ای تحت حکومت فدرال گفت صلح در افغانستان برای پیشرفت جنوب آسیای امری حیاتی است.

وی به آسیای میانه آنلاین گفت: «نبرد با پیکارجویان طالبان مسئولیت پاکستان و افغانستان است تا بتوان صلح را در این دو کشور برقرار نمود.»

وی گفت: «ما می خواهیم طالبان را نابود کنیم تا راه را برای بازگشت محترمانه پناهندگان افغان هموار شود. هنگامی که آنان بازگردند، وضعیت اقتصادی در پاکستان هم بهبود خواهد یافت.»

وی گفت مانند افغانها، مردم مناطق قبیله ای هم از دست طالبان رنج بسیار کشیده اند. وی افزود کودکان مدرسه و خدمات بهداشتی ندارند چون طالبان بر علیه تحصیل و ایمنی سازی تبلیغ و اقدام می کند.

وی گفت: «بنابراین، مرگ ملا منصور تا آنجا که به فعالیتهای برقراری صلح مربوط می باشد، پیشرفت خوبی می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500