امنیت

مقامات قرقیز از عزیمت افراط گرایان به سوریه جلوگیری بعمل آوردند

نوشتۀ ارکین کمالوف

سمیدین قاضی اسلامی استان اوش در 10 ژوئن در منطقه آراوان با زنان مسلمان در مورد لزوم تحصیل دختران برای مبارزه با تبلیغات افراط گرایان صحبت می کند. [اداره مدیریت معنوی مسلمانان قرقیزستان، تهیه توسط ارکین کمالوف]

سمیدین قاضی اسلامی استان اوش در 10 ژوئن در منطقه آراوان با زنان مسلمان در مورد لزوم تحصیل دختران برای مبارزه با تبلیغات افراط گرایان صحبت می کند. [اداره مدیریت معنوی مسلمانان قرقیزستان، تهیه توسط ارکین کمالوف]

بیشکک- مقامات قرقیز اخیرا مانع تلاشهای افراط گرایان برای جذب جوانان قرقیز برای رفتن به سوریه شده اند.

مقامات با افراطی شدن جوانان قرقیز از زمان شروع جنگ سوریه در سال 2011 مبارزه کرده اند. بر اساس تخمین مقامات صدها پیکارجوی قرقیز از آن زمان تاکنون به سوریه و عراق رفته اند.

در عملیات موفقیت آمیز اخیر مبارزه با پیکارجویان، مقامات در 4 ژوئن دو تبعه قرقیز را در مرز تاجیکستان بازداشت نمودند: یک زن 18 ساله قرقیز به نام بورولکان و یک مرد 26 ساله که خود را فقط به نام م. ک. بورولکان ساکن منطقه آلای استان اوش.

بکیت سیدوف سخنگوی وزارت کشور قرقیزستان به آسیای میانه آنلاین گفت: «نقش م. ک. انتقال قاچاق همدست خود به اسفرا [در تاجیکستان] و از آنجا از طریق مسیر کوهستان به افغانستان و سپس رفتن به سوریه بود.»

افراط گرایی در قزاقستان شروع شده است

سیدوف گفت بورولکان که زمانی را در زندان به سر برده بود شرح رادیکال شدن خود را بیان کرد.

چند وقت پیش وی به آستانه در قزاقستان سفر کرد تا به مادرش که در یک فروشگاه کار می کرد کمک کند. مادر وی هنگامی که بورولکان با یک تاجیک در ماه مارس با آشنا شد و معاشرت با وی را آغاز کرد نگران شد و فورا او را به قرقیزستان برگرداند.

وی به بازپرسان گفت بورولکان با این تاجیک از طریق واتزاپ در تماس بود. او از طریق م.ک. که در اوش زندگی می کند و دوست او بوده است برای بورولکان پول می فرستاد تا او بتواند به سمت مرز تاجیکستان حرکت کند.

م. ک. از همکاری با پلیس خودداری کرد. وی آگاهی از هر نوع برنامه ای را برای کمک به بورولکان به سوریه انکار کرد.

مقامات بورولکان را آزاد کردند تا نزد مادرش برود و او قول داد که از نزدیک مراقب وی باشد.

پیکارجویان از زنان سوء استفاده می کنند

داستان بورولکان غیرعادی نمی باشد چون پیکارجویان در سوریه به دنبال جذب زنانی که بتوانند از آنان سؤ استفاده کنند می باشند.

بکیت بک عدیلوف رئیس سرویس مهاجرت قرقیزستان در سخنرانی خود در بیشکک در 9 ژوئن گفت سی زن قرقیزی به عنوان پیکارجو در سوریه به سر می برند

عدیلوف گفت این زنان از «موسوم به 'زنان جنگجو' تروریست می باشند. وی افزود مقامات یک «روند بی وقفه سفر قرقیزهای [افراطی شده] به سوریه و عراق را کشف کرده اند.»

وی افزود این قرقیزهای افراطی شده شامل زنانی که سن آنان بین 18 و 25 است می باشد.

ارلان باکیوف سخنگوی اداره دهم وزارت کشور که مسئول مبارزه با افراط گرایی می باشد به آسیای میانه آنلاین گفت عوامل جذب نیروی تروریستها عمدتا جوانان می باشد.

باکیوف افزود این عوامل از اینترنت، رسانه های اجتماعی و برنامه های تلفن موبایل استفاده می کنند.

باکیوف گفت: «ما به آنچه آنلاین منتشر می شود با کمک دانشجویان و گروههای علاقه مند نظارت می کنیم. بخاطر این کمک، ظرف دو ماه گذشته، ما 10 ویدئوی تروریستی و افراط گرایی آفلاین را کشف کرده ایم.

مبارزه با بدرفتاری آنلاین

باکیوف گفت علاوه بر مراقبت از جذب نیرو به صورت آنلاین، نیروی انتظامی قرقیزستان هم به صورت کنش گرا شده اند.

وی گفت پلیس اشتراکهای حامی افراط گرایان جعلی را برای جذب «جهادیان» احتمالی ایجاد کرده است. هنگامی که آنان افرادی با ریسک بالا را شناسایی نمایند، با آنان جهت آگاهی رسانی تماس برقرار کرده و از تبدیل آنان به پیکارجو ممانعت بعمل می آورد.

اولانبک جلیل الدینوف یکی از مامورین کمیته امنیت ملی کشور به آسیای میانه آنلاین گفت فعالیتهای عادی نیروی انتظامی و اقدامات پیشگیرانه در میان جوانان استان نتایج مثبتی در بر داشته است.

او گفت: «در حمله ای که در 11 ژوئن به منطقه نوکن استان جلال آباد انجام شد ما متون و اسناد افراط گرایی را از یک جنبش افراط گرایی ممنوعه در سه خانه کشف کردیم. پس از مکالمه کوتاه با امام جماعت یک زن و شوهر تصمیم گرفتن این سازمان را ترک کنند.»

افراط گرایی در حال کاهش است

جلیل الدینوف گفت تعداد فزاینده ای از قرقیزها در حال ترک گروههای افراط گرای ممنوعه می باشند.

در سال 2015 در استان جلال آباد، مقامات هفت نفر که گروههای افراط گرا را ترک کرده بودند را شناسایی کردند. در پنج ماه اول سال 2016، 12 تن از ساکنین استان جلال آباد هم همین کار را انجام دادند.

هر روز افرادی بیشتر و بیشتری متوجه می شوند که این عمل موسوم به جهاد یک دروغ است و فتنه هیچ ربطی به اسلام ندارد.»

وی گفت: «مومنین واقعی بیشتر از قبل به این مسئله علاقه مند شده اند. اگر آنها متوجه شوند ... فردی قصد دارد به سوریه برود، آنها تلاش خواهند کرد تا اشتباهی که آنان مرتکب می شوند را برایشان توضیح دهند.»

سمیدین عطابایوف قاضی اسلامی استان اوش به زنان مسلمان منطقه آراوان استان اوش در سخنرانی 10 ژوئن خود گفت تربیت صحیح کودکان بهترین راه برای مبارزه با افراط گرایی می باشد.

عطابایوف در سخنرانی خود گفت: «والدین باید به وضعیت معنوی و عاطفی فرزندانشان، خصوصا در سالهای نوجوانی آنان توجه کنند. فقط آنها می توانند نسل در حال رشد را در برابر ایده های افراط گرایانه حفظ کنند.»

وی افزود عوامل جذب نیروی افراط گرا دختران و جوانان را با قول ازدواج خوب و یک «زندگی رویایی» هدف قرار می دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500