تروریسم

قزاقستان كنفرانس بين المللی تروريسم برگزار كرد

نوشتۀ الكساندر بوگاتيك

شركت كنندگان در كنفرانس 31 ماه مه درباره نبرد هماهنگ دين عليه تروريسم گفتگو می كنند. [تصوير سنا كه در اختيار الكساندر بوگاتيك قرار گرفته است]

شركت كنندگان در كنفرانس 31 ماه مه درباره نبرد هماهنگ دين عليه تروريسم گفتگو می كنند. [تصوير سنا كه در اختيار الكساندر بوگاتيك قرار گرفته است]

آستانه - مصادره دين توسط افراط گرايان موضوع كنفرانس 31 مه در آستانه با عنوان «اديان عليه تروريسم» بود.

سازماندهی اين برنامه بر عهده سنای قزاقستان بود.

بنا بر بيانيه سنا «برای اولين بار، اعضای پارلمان، شخصيت های مذهبی، رهبران سازمانهای بين المللی و متخصصان درباره مبارزه با تروريسم تبادل نظر كردند.»

سنا در بيانيه ای گفت، اين كنفرانس بخشی از استراتژی ضدتروريسم است كه توسط نورسلطان نظربايفُ رئيس جمهور قزاقستان در سخنرانی مجمع سازمان ملل در سپتامبر گذشته عنوان شد.

نظربايف در سخنرانی سازمان ملل خود گفت: «مقیاس تهديد تروريسم و افراط گرايی جهانی شده است. من پيشنهاد می کنم يك شبكه متحد جهانی تحت نظارت سازمان ملل برای مبارزه با تروريسم و افراط گرايی تشكيل شود.»

يرژان عاشقبايفُ معاون وزير خارجه قزاقستان، در مقاله ای كه به مناسبت اين كنفرانس در روزنامه پراوادا منتشر شد گفت که چالش ها و پيامدهای جنگ در عراق و سوريه برای قزاقستان كمتر از همسايگان آن كشورهای جنگ زده نيست.

وی گفت: «تهديدهای فرستادن ستيزه جويان و ايدئولوژی افراطی جهانی است.»

گئورگی كيم از اعضای سنای قزاقستان در كنفرانس 30 مه در آستانه گفت: «دين واقعی افراط گرايی و تروريسم را رد می كند. مرگ بيگناهان را محكوم و صلح را تبليغ می كند... رهبران مذاهب و جنبش های سياسی بايد اين حقيقت را به همه، خصوصا نسل جوانتر بگويند.»

مناظرات بالارتبه بايد نتيجه داشته باشد

اين كنفرانس به طور غيرمعمول به شكل مناظره انجام شد. شركت كنندگان نظرات متفاوت خود را درباره افراط گرايی و تروريسم و شيوه های مبارزه با آن ها ابراز كردند.

قاسم جمارت توكايف، رئيس سنای قزاقستان كه نطق نورسلطان نظربايف را در برای حضار قرائت می كرد گفت: «تروريسم هيچ مرزی نمی شناسد. ما بايد تلاش های مشترك به منظور يافتن پاسخ برای اين تهديدهای جهانی را افزايش دهيم.»

امال عبدالله جمعه القبيسی، سخنگوی شورای ملی فدرال امارات متحده عربی در سخنرانی خود گفت، هيچ دينی تروريسم را تبليغ نمی كند.

وی گفت: «اديان از همه می خواهند يكديگر را دوست داشته باشند و مهربانی نشان دهند. فقر، نابرابری اجتماعی، كمبود تحصيلات و جنگ از اصلی ترين دلايل تروريسم است... ما بايد با آنها مبارزه كنيم.»

سلزان اكيمبكوف، مدير موسسه اقتصاد و سياست جهانی مستقر در آلماتی در سخنرانی خود گفت، قزاقستان خود را در منطقه خطرناكی می بيند.

او گفت: «افغانستان درست كناردست ماست. هرگز نمی توانيم سپرمان را بيندازيم... در ازبكستان (در سال های 1999 و 2004 اقدامات تروريستی) بوده است. (جنگ داخلی) در تاجيكستان در دهه 1990 شكل های بسياری داشته است.»

كريستين موتونن، نايب رئيس شورای پارلمانی سازمان امنيت و همكاری اروپا نظر خود را در اين رابطه ابراز كرد.

وی گفت: «در بسياری موارد، تنوع موجب رشد اقتصادی و خلاقيت می شود. اما اين فقط با احترام متقابل برای فرهنگ ها و عقايد امكان پذير است.»

مقابله با تروريسم و افراط گرايی

نتايج گفتگوها درباره نياز به مبارزه با تروريسم در پايان كنفرانس در يك بيانيه مشترك اعلام شد.

شركت كنندگان در اين بيانيه گفتند: «ما قويا تروريسم و افراط گرايی خشونت بار در تمام اشكال و بروزهایش را محكوم می كنيم.»

شركت كنندگان تروريسم را به خاطر «نقض حقوق بشر و آزادی» محكوم كردند و خواستند تا «دولت ها تلاش های خود برای ارتباط با نسل جوان را چندبرابر كنند.»

شركت كنندگان گفتند، بشریت می تواند تروريسم را با «تقويت گفتگو و عميق سازی درك متفابل و همچنين از راه ايجاد سازمان های مشترك» شكست دهد.

آنها خواستار «تحصيلات خوب دينی و آموزش تخصصی رهبران مذهبی به منظور مقابله با نشر ايدئولژی های تروريستی و افراطی» شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500