تروریسم

افغانستان انفجارهای داعش در کابل را محکوم کرد

نوشتۀ نجیب الله

شهروندان افغان در تاریخ 2 اسد و در جریان انفجارهای انتحاری دوگانه در کابل به سرعت از محل انفجار دور می شوند. «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولیت این حمله که بیش از 80 کشته بر جای گذاشت را برعهده گرفت. [عکس گرفته شده از یوتیوب]

شهروندان افغان در تاریخ 2 اسد و در جریان انفجارهای انتحاری دوگانه در کابل به سرعت از محل انفجار دور می شوند. «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولیت این حمله که بیش از 80 کشته بر جای گذاشت را برعهده گرفت. [عکس گرفته شده از یوتیوب]

کابل - بنا بر اعلام وزارت داخلۀ افغانستان روز 3 اسد، یعنی یک روز پس از وقوع انفجارهای انتحاری دوگانه در کابل که به کشته شدن حداقل 80 نفر و زخمی شدن 231 نفر دیگر منجر شد، روز ماتم ملی اعلام شد.

این حملات در جریان تظاهراتی که با شرکت ده ها هزار شهروند افغان که خواهان تغییر مسیر یک خط انتقال برق از ترکمنستان بودند، روی داد.

اولین انتحارکننده خود را در نزدیک محل تجمع برخی از مظاهره کنندگان منفجر کرد. لحظه ای بعد نیز انتحارکننده دوم خود را انفجار داد.

نیروهای امنیتی پیش از آن که انتحارکننده سوم بمب خود را منفجر کند، او را از پا درآوردند.

صدها نفر از باشندگان کابل برای اهدای خون به شفاخانه ها رفتند.

احمد مسعود 29 ساله، یک باشنده ولایت پروان که به خاطر اهدای خون به شفاخانه استقلال کابل آمده بود، گفت: «این رویدادی وحشیانه بوده و برای همه اقوام افغانستان دردآور است.»

محکومیت از سوی شهروندان

داوود، یکی از اشتراک کنندگان این راهپیمایی، به سلام تایمز گفت: «مشارکت در یک راهپیمایی مدنی و مسالمت آمیز مطابق قانون اساسی افغانستان حق مشروع هر شهروند این کشور می باشد.»

وی افزود: «متاسفانه گروهی که نسبت به همۀ ارزش های مدنی، سیاسی، و انسانی بی باور هستند این راهپیمایی مدنی و مسالمت آمیز ما را هدف قرار داده و ده ها بی گناه را به شهادت می رسانند.»

«دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

ریاست عمومی امنیت ملی یک قوماندان داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار به نام ابوعلی را به عنوان مغزمتفکر این حملات معرفی کرد.

احساس غم‌شریکی، ماتم، و هراس بر احزاب سیاسی، گروپ های جامعۀ مدنی، و عموم مردم افغانستان حاکم گشته است.

کاربران افغان در شبکه های اجتماعی با شریک کردن تصاویر این کشتار و سیاه کردن تصاویر پروفایل‌شان با قربانیان این رویداد غمشریکی کرده و ابراز خشم خود را بیان نمودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به رغم آن که دولت بنا به دلایل امنیتی تجمعات را برای مدت ده روز ممنوع اعلام کرد، بسیاری از مظاهره کنندگان شب را در این مکان ماندند و برای قربانیان شمع روشن کردند و آیاتی از قرآن را تلاوت نمودند.

سران کشور قساوت را محکوم کردند

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در سخنانی که چند ساعت پس از این کشتار از تلویزیون پخش شد، این جنایت را «حمله ای بر آزادی های مدنی شهروندان افغانستان» دانست.

غنی روز 3 اسد را روز ماتم ملی اعلام کرد و به نهادهای امنیتی و صحی این کشور دستور داد تا برای رسیدگی به زخمیان این جنایت از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

عبدالله عبدالله، ریاست اجرایی افغانستان، نیز با نشر اعلامیه ای این عمل تروریستی را محکوم کرده و به نیروهای امنیتی دستور داد تا برای پیگیری عاملان این رویداد هرچه در توان دارند را به کار بندند.

در این بیانیه آمده است: «شرکت در تظاهرات و استفاده از روش های مسالمت آمیز برای دستیابی به درخواست های مشروع حق هر شهروند است و دولت باید این حق را ارائه دهد. حمله به غیرنظامیان و تظاهرکنندگان برخلاف همۀ اصول اسلامی و بین المللی است.»

ریحانه آزاد، یک نماینده مجلس افغانستان، گفت که این حمله «یک عمل غیرانسانی و غیراسلامی» بود.

او به سلام تایمز گفت: «کشتن افراد ملکی که به خاطر حق خود دست به تظاهرات زده بودند، هیچ توجیهی ندارد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان (اِی ال اچ آر سی) هم این کشتار را «جنایتی نابخشودنی» خواند.

سران جهان، به شمول بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان، و میان محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، نیز این جنایت را محکوم کردند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد: «صفوف مردان و زنان افغان که برای اهدای خون به هم وطنان مجروحشان آمده بودند نشان دهندۀ مقاومت و همبستگی افغان ها در مقابل خشونت های وحشیانه بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500