پناهندگان

افغانستان و پاکستان عودت مهاجرین افغان به کشورشان را میسر می کنند

نوشتۀ ضیاءالرحمان

دو کارگر ساختمانی افغان در تاریخ 26 سرطان در مزار شریف مصروف هستند. این منطقۀ مسکونی برای عودت مهاجرین افغان اعمار گردیده است. [ضیاءالرحمان]

دو کارگر ساختمانی افغان در تاریخ 26 سرطان در مزار شریف مصروف هستند. این منطقۀ مسکونی برای عودت مهاجرین افغان اعمار گردیده است. [ضیاءالرحمان]

مزار شریف، افغانستان - ده ها هزار مهاجر افغان پس از گذشت چندین سال و در برخی موارد چندین دهه، اکنون داوطلبانه به کشور خود بازمی گردند.

یکی از این مهاجرین سابق حاجی حبیب الله 56 ساله است که در سال 2014 پس از گذراندن بیش از 30 سال در کراچی به افغانستان مراجعت کرد.

حبیب الله گفت که او به خاطر درگیری های بین گروپ های مختلف مجاهدین و جنایات آن وقت طالبان در افغانستان به کراچی گریخته بود.

حبیب الله که در خارج منزل خود در نزدیکی مزار شریف ایستاده بود گفت که او از بابت وضعیت امنیتی و اقتصادی حاکم بر افغانستان رضایت داشته است.

او به سلام تایمز گفت: «گروه کثیری از مهاجرین از پاکستان ... برای همیشه به افغانستان عودت می نمایند.»

افزایش بازگشت داوطلبانه به کشور

بر بنیاد اعلام مقامات دولت افغانستان و سران مهاجرین در پاکستان عودت داوطلبانه افغان ها در سال های اخیر افزایش یافته است.

حافظ احمد میاخیل، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، گفت که بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی بسیاری از مهاجرین افغان را تشویق به عودت می نماید.

میاخیل به سلام تایمز گفت که در سال 2015 اضافه بر 3 ملیون مهاجر از پاکستان و سایر کشورها عودت نموده اند.

او گفت که از زمان سقوط طالبان در سال 2001 حدود 6 ملیون مهاجر از کشورهای مختلف، به ویژه از پاکستان، به افغانستان عودت کرده اند.

عقیل یوسفزی، ژورنالیست باشندۀ پیشاور، گفت که تحت کمپاین «گل وطن، خپل وطن» (وطن مقبول ما) که توسط سفارت افغانستان در پاکستان راه اندازی شد، بسیاری از مهاجرین افغان داوطلبانه به کشور خود عودت نموده اند.

وی به سلام تایمز گفت: «تعداد زیادی از مهاجرین از پیشاور نزد سفارت افغانستان و کنسولگری افغانستان در پیشاور برای عودت به کشورشان ثبت نام کرده اند و بعضی از آنها نیز با عبور از پوسته معبر تورخم به کشور عودت کرده اند.»

پلان های افغانستان برای عودت مهاجرین

افغانستان چندین اقدام را جهت اسکان مهاجرین عودت کرده اجرا کرده است.

دولت در سال 2005 پلانی را برای توزیع ملک بین مهاجرین و بیجاشدگان داخلی (آی دی پی ها) معرفی کرد.

میاخیل گفت که دولت افغانستان همچنان 62 شهرک مسکونی را در 29 ولایت برای مهاجرین عودت کننده به کشورشان اعمار کرده است.

او گفت: «دولت به عودت کنندگان جهت اعمار منازلشان، و همچنان تأمین تأسیسات تعلیمی و درمانی، و پیدا کردن وظیفه برای آنها یاری می رساند.»

در ماه حمل رئیس جمهوری اشرف غنی به ادارۀ مستقل ارگان های محلی (آی دی ال جی) دستور داد تا با مشارکت ولات ولایات ذیربط اقدامات لازم را برای محافظت از خانوارهای مهاجر مستحق و توزیع ملک بین آنها انجام دهد.

مهاجرین در پاکستان

بر بنیاد اعلان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (یو ان اچ سی آر) مهاجران افغان، به شمول حدود 1.5 ملیون ثبت نام شده و حدود 1 میلیون ثبت نام نشده، در پاکستان اقامت دارند.

در یکی از ملاقات های اخیر در مری در نزدیکی اسلام آباد نمایندگانی از پاکستان، افغانستان، و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بر تعهد خود نسبت به قدرت دادن به پناهندگان افغان در پاکستان و کار برای میسر کردن عودت داوطلبانه مهاجرین به کشور و ادغام مداوم آنها در افغانستان تاکید کردند.

عبدالقادر بلوچ وزیر ولایات و مناطق سرحدی پاکستان (سفران)، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، ایندیرکا راتوات نمایندۀ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در پاکستان، و مایا امرتونگا نمایندۀ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در افغانستان در جلسۀ 29 سرطان حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این جلسه از جامعۀ بین المللی خواستند تا از کوشش های صورت گرفته برای خاتمه دادن معضل مزمن مهاجرت و بیجاشدگی در افغانستان حمایت کنند.

این سه گروه در جلسۀ متذکره توافق کردند تا مدت اقامت مهاجران افغان ثبت نام شده در پاکستان را تا آخر سال 2016 تمدید کنند.

«حالا زمان عودت و اعمار کشورمان است»

در همین حال طی یک اجلاس بزرگ شیوخ و نمایندگان مهاجرین افغان مقیم نقاط مختلف پاکستان اکثریت حاضرین توافق کردند که این افراد آمادۀ عودت به افغانستان هستند.

در این محفل مورخ 30 سرطان که در اسلام آباد برگزار شد بلوچ، بلخی، و همچنان عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، شرکت داشتند.

زاخیلوال به حاضران گفت: «شما متعلق به افغانستان هستید. به این جا بازگردید و منازل و معیشتتان را بازپس بگیرید. عودت شما صلح را به این سرزمین برخواهد گرداند.»

شیرجان، یکی از رهبران مهاجرین افغان در کویته که در این محفل حضور داشت، گفت که مهاجرین افغان مقیم پاکستان از بابت عملکرد دولت افغانستان رضایت فراوانی دارند.

او به سلام تایمز گفت: «گروپ های طالبان تضعیف شده اند و صلح به این جا بازمی گردد.»

موصوف گفت: «پاکستان مدت بیش از 35 سال میزبان ما بوده است. حالا زمان عودت و اعمار کشورمان است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقالۀ بدی نبود. با این حال مشکلات ویرایشی زیادی دارد. جملات پشتوی آن غلط هستند. به خصوص که نویسنده در گرامر لسان پشتو ضعیف است.

پاسخ

سلام. ما این را می خواهیم. تا وفتی که امنیت به افغانستان بازنگشته باشد شاید بهتر باشد که آنها ما را بازنگردانند.

پاسخ

شما یک نظر بسیار خوب را نوشته کرده اید. اما من مایلم بگویم که دولت افغانستان افغان ها را مجبور به عودت به کشور می کند؛ مگر افغان های بسیاری مانند من هستند که در افغانستان منزلی برای سکونت ندارند. مشکلات بسیار کلانی از باب فرصت های وظیفه وجود دارد و من نمی دانم که چرا دولت افغانستان به آنها زمین نمی دهد؟ هیچ شفاخانه ای نیست و بسیار مشکلات دیگری هم وجود دارند. ما می خواهیم که دولت به ما زمین بدهد و مکتب ها، شفاخانه ها، و دیگر تسهیلات مشابه را فراهم کند.

پاسخ

دیدگاه بنده چنین است تا به چی وقتی میخواهند کشور های همسایه منافع ملی خودشان به منافع ملت هم جوار هم دین خودشان صدمه وارد کنند اما دیر یا زود افغانستان از چنین حالت بیرون میشود اما ملت رنجیده و درد دیده افغانستان و حکومت افغانستان هیچ درست و همسایه دوستی نخواهد داشته با چنین تاریخی داشتیم

پاسخ

برگردند

پاسخ