تروریسم

محکومیت گستردۀ حمله به دانشگاه کابل

نوشتۀ عزازالله

عزاداران در تاریخ 4 سنبله در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار برای برگزاری مراسم تدفین نقیب احمد خپلواک، یک استاد دانشگاه که یک روز قبل از آن در کابل کشته شده بود، گرد هم آمده اند. [عزازالله]

عزاداران در تاریخ 4 سنبله در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار برای برگزاری مراسم تدفین نقیب احمد خپلواک، یک استاد دانشگاه که یک روز قبل از آن در کابل کشته شده بود، گرد هم آمده اند. [عزازالله]

کابل - مقامات افغان تسخیر 10 ساعتۀ یکی از محوطه های دانشگاهی در کابل را محکوم کرده و آن را حمله به آیندۀ افغانستان دانستند.

تروریست ها در ساعت 6:30 بعدازظهر روز 3 سنبله با استفاده از یک موتر بمب گذاری شده از دروازه عبور کرده و سپس با استفاده از سلاح گرم و نارنجک با قوای امنیتی درگیر شدند.

این درگیری ها تا نخستین ساعات روز 4 سنبله ادامه یافت تا این که قوای امنیتی افغانستان اعلام کردند که همۀ ستیزه جویان را به هلاکت رسانده اند.

حداقل 13 نفر کشته شدند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، این کشتار را به شدت محکوم کرد و آن را حمله ای به نهادهای آموزشی و اماکن عمومی کشور برشمرد. با این حال وی گفت که این رویداد «ارادۀ ما را برای ریشه کنی تروریسم تقویت» خواهد کرد.

بر بنیاد اعلام دفتر غنی وی از برخی از نجات یافتگان این حمله در شفاخانه عیادت کرد و به خانواده های مصیبت دیده تسلیت گفت.

غنی گفت که قوای امنیتی و دفاعی ملی افغانستان (اِی ان اس دی اف) همه روزه برای از بین بردن تروریسم مبارزه و فداکاری می کنند. وی افزود که افراط گرایی و تروریسم نه تنها دشمنان افغانستان، بلکه دشمنان بشریت هستند.

حمله به آیندۀ افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، در کابل به خبرنگاران گفت که تروریست ها می خواستند به آینده و نظام آموزشی کل کشور حمله کنند.

او گفت: «طالبان نمی خواهند افغانستان مرفه باشد و نمی خواهند که جوانان از سطح تحصیلی بالایی برخوردار باشند.»

عبدالرحمان رحیمی، رئیس پولیس کایل، به تشریح 13 شهروند افغان کشته شده پرداخت.

وی گفت که این افراد به شمول «هفت دانشجوی این دانشگاه، دو نگهبان امنیتی این دانشگاه، یکی از مسئولان هنرستان فنی و حرفه ای نابینایان، و سه سرباز» بودند.

او گفت: «35 دانشجوی دیگر هم زخمی شدند و حال برخی از آنها وخیم است.»

درخواست های کمک دانشجویان

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، گفت که پولیس ملی افغانستان حدود 750 دانشجو را که در داخل مجتمع دانشگاه گرفتار شده بودند، نجات داد.

او به سلام تایمز گفت: «شبه نظامیان از راه هنرستان فنی و حرفه ای نابینایان وارد [این دانشگاه] شده بودند.» وی افزود که آنها از این دبیرستان به عنوان مسیر ورود موتر بمب گذاری شده که حفاظ را تخریب کرد، استفاده کرده بودند.

او گفت که نه افسر پولیس زخمی شدند.

او به خبرنگاران گفت: «بیشتر کشته شدگان بر اثر تیراندازی از طریق پنجره های کلاس های درسشان به قتل رسیدند.»

این حمله موجب شد که دانشجویان گرفتار شده از طریق رسانه های اجتماعی تقاضای کمک کنند.

یک دانشجو به نام محمد انیل قاسم پست زیر را در توئیتر و فیسبوک نشر داد: «آنها دارند به سمت ما تیراندازی می کنند. لطفا کسی به پولیس تلفون کند. آنها دارند به داخل کلاس های درس نارنجک پرتاب می کنند»

محمد شفیق، برادر قاسم، به سلام تایمز گفت که حدود 30 دقیقه بعد از نشر این مطلب قاسم تیر خورد، اما کشته نشد.

طالبان و داعش خواهان مردمی تحصیل نکرده هستند

به رغم این که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است، اما یکی از نمایندگان پارلمان به نام فوزیه کوفی انگشت اتهام را متوجه سوی طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) کرده است.

او به سلام تایمز گفت: «آنها دانشجو بودند، پسران و دختران بیگناه. اما دشمنان مردم افغانستان به آنها حمله کردند. این حمله ای شرم آور بود و طالبان و داعش بار دیگر ثابت کردند که به انسانیت و اسلام باور ندارند.»

عبدالقدیر زدران، یکی دیگر از اعضای پارلمان، گفت: «این دانشگاه یکی از بهترین و برترین موسسات آموزش عالی افغانستان است. طالبان می خواهند مدرسان باتجربۀ ما را به قتل برسانند.»

فاروق ورداگ، وزیر سابق آموزش، گفت که ستیزه جویان به این خاطر که خواهان نادانی مردم هستند، به نظام آموزشی حمله کرده اند.

او به سلام تایمز گفت: «اگر ما مردمی تحصیل کرده داشته باشیم آنها به دیگر جوانان و کودکان ما آموزش خواهند داد. ستیزه جویان دیگر کسی را پیدا نخواهند کرد تا برای منافع خودشان علیه مردم افغانستان از او استفاده کنند.»

او گفت: «طالبان و داعش خواهان مردمی تحصیل نکرده هستند تا بتوانند برای اهداف پلیدشان از آنها استفاده کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500