دین

محکومیت حملات عاشورا در کابل و بلخ توسط مردم افغانستان

نوشتۀ عزازالله

نیروهای امنیتی در تاریخ 20 میزان در پی حملۀ یک شبه نظامی به در نمازگزاران در زیارتگاه سخی در ساحۀ کارته سخی این محل را تخلیه می کنند. [عکس تقدیمی از سوی عزازالله]

نیروهای امنیتی در تاریخ 20 میزان در پی حملۀ یک شبه نظامی به در نمازگزاران در زیارتگاه سخی در ساحۀ کارته سخی این محل را تخلیه می کنند. [عکس تقدیمی از سوی عزازالله]

کابل -- در پی دو حملۀ شبه نظامیان به شیعیانی که به صورت مسالمت آمیزی به اجرای مراسم خود پرداخته بودند، موج گسترده ای از محکومیت توسط مردم و رهبران افغانستان به راه افتاد و آنها عهد بستند تا علیه دشمن مشترک خود متحد بمانند.

بنا به گزارش های خبری، در حملات 20 و 21 میزان حداقل 34 فرد ملکی و افسر پولیس کشته و بیش از 80 نفر دیگر مجروح شدند.

در حملۀ نخست یک شبه نظامی که واسکت انتحاری و اونیفرم پولیس پوشیده بود، به سمت مسلمانانی که جهت عزاداری امام حسین، نوۀ حضرت محمد، (که درود خداوند بر او باد)، در زیارتگاه سخی، در ساحۀ کارته سخی، در نزدیکی پوهنتون کابل، تجمع کرده بودند، تیراندازی کرد.

به گفتۀ مقامات رسمی فرد مهاجم حداقل 19 نفر به شمول یک افسر پولیس را به قتل رساند.

جنرال عبدالرحمان رحیمی، قوماندان پولیس کابل، گفت که قوای امنیتی حاضر در محل با آغاز این حمله اقدام به تخلیۀ محل نمودند. او افزود که حداقل 50 نفر زخمی شدند.

وی گفت که قوای مخصوص پولیس فرد مهاجم را شناسایی کرده و به هلاکت رساندند.

«دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

رحیمی گفت که بنا به گزارش ها، سامیه محمدی، یک عضو شورای ولایتی ولایت دایکندی، نیز در میان قربانیان این حمله بود.

به گزارش طلوع نیوز، فردای آن روز در ولسوالی بلخ ولایت بلخ، بر اثر یک انفجار در خارج یک مسجد حداقل 15 نفر کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند.

منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ، گفت که این انفجار با یک بمب دست ساز کنترل از راه دور انجام گرفت.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، مسئولان درمانی محلی گفتند که بیشتر مجروحان را اطفال تشکیل می دادند که تعدادی از آنها وضعیت وخیم و بحرانی دارند.

هیچ گروهی مسئولیت حملۀ بلخ را بر عهده نگرفته است.

رحیمی به سلام تایمز گفت که در همین مدت تلاش های دیگری برای حمله به زیارتگاه های شیعیان به انجام رسید که توسط قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان ناکام ماندند.

دعوت به وحدت ملی

این حملات خشم مردم و دولت وحدت ملی افغانستان را برانگیخته است و آنها تلاش شبه نظامیان برای مشتعل کردن تنش های قومی و مذهبی میان عبادت کنندگان بی آزار را قویاً محکوم کردند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان بلافاصله این حملات را محکوم کرده و آنها را غیراسلامی و بر خلاف کالتور افغان ها دانست.

رئیس جمهور اشرف غنی گفت که این حملات اعمال غیرانسانی و جنایات جنگی بودند و «مشخصاً دشمن وحدت پیروان مذاهب مختلف اسلامی بودند.»

غنی عمیق ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان عرضه کرد و قول داد که دولت در جریان مراسم عاشورا امنیت کامل را ارائه خواهد داد.

رئیس جمهور همچنین از علمای سنی و شیعه خواست تا توطئه های دشمنان افغانستان را شناسایی کرده و با وحدت و یکپارچگی در برابر آنها ایستادگی کند.

حمله به بشریت و اسلام

جمع دیگری از مقامات رسمی نیز بلافاصله مراتب تسلیت خود را ابراز نموده و این حملات را محکوم کردند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت، سه شنبه شب از طریق توئیتر اعلام کرد: «من این حملۀ تروریستی را که عصر امروز در کابل مردم بیگناه ما که برای عاشورا عزاداری می کردند را هدف قرار داد، به شدت محکوم می کنم.»

فضل حاجی مسلم یار، رئیس مجلس سنای افغانستان، به سلام تایمز گفت: «حملات انجام شده علیه افغان های بیگناه اقدامی غیرانسانی و غیراسلامی است.»

حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، نیز از علمای مذاهب سنی و شیعه خواست تا دشمنان وحدت افغانستان را معرفی کنند.

او گفت: «ما درخواست می کنیم ... که مردم مسلمان افغانستان دشمنان وحدت ما را بشناسند و علیه آنها قاطعانه بایستند.»

او اظهار داشت: «حملۀ وحشیانه به عزاداران عاشورا در زیارتگاه کارته سخی جنایتی غیرقابل عفو است که توسط تروریست ها به انجام رسیده است.»

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، همچنان این حملات را «وحشتناک و بی رحمانه» خوانده و «جنایتی علیه بشریت» دانست.

«ما یک ملت هستیم و همیشه باقی خواهیم ماند»

بنا بر اعلام مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، چهار زن و دو طفل در قربانیان زیارتگاه سخی بودند.

یوناما با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «این حمله گروه بزرگی از غیرنظامیان را که از حق خود برای ابراز آزادانۀ مذهبشان در عبادت و عمل استفاده کرده بودند را به صورت جنایت آمیزی هدف قرار داد.»

محبوب شاه محبوب، یک دانشجوی پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «این حمله ای علیه بشریت و اسلام بود. ما در کنار یکدیگر ایستاده ایم. ما با برادران شیعۀ خود همراه هستیم و همه دشمنان کشورمان را می شناسند.»

او گفت: «ما یک ملت هستیم و همیشه باقی خواهیم ماند.» وی افزود: «هیچ فرقی میان مسلمانان شیعه و سنی وجود ندارد. آنها یکدیگر را دوست می دارند.»

وی گفت: «مردم افغانستان به قوای امنیت ملی خود ایمان دارند و می دانند که آنها صلح و ثبات را به کشور خواهند آورد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما یک ملت هستیم و همیشه باقی خواهد ماندیم و هیچ وقت فاصله ایجاد نخواهد شد من منحیث یک انسان این عمل زشت را تقبیح و جنایت علیه بشریت میدانم وبین شیعه و سنی فرقی وجود ندارد یک دیگر خودرا دوست داشتیم داریم و خواهیم داشت.

پاسخ

تشکر از شما از بابت این معلوماتتان. شما خیلی مقبول نوشته اید، علی الخصوص که شما لسان پشتو را بسیار خوش استعمال کرده اید. امیدوارم که شما این سرویستان را تداوم دهید. اما اگر بتوانید تعداد راپورترهاتان در افغانستان را زیادتر کنید، مقبولتر خواهد بود. چون در بعضی مواقع کسب اخبار از منابع غیر با کسب خبر از راپوترهای خودتان تفاوت می کند. تشکر.

پاسخ