امنیت

تغییر مسیر تبلیغات داعش از ادعاهای خلافت

نوشتۀ ولید ابوالخیر در قاهره

عکس گرفته شده از یکی از ویدئوهای اخیر داعش به نام «افتخار محترم» اعضای این گروپ را در حال بستن مردی در یک میدان عمومی در الرقه، سوریه، قبل از اعدام او نشان می دهد. چنین تبلیغاتی از سوی داعش در مقایسه با ادعاهای داعش مبنی بر اعمار یک «خلافت» اسلامی تغییر مسیر قابل توجهی داشته و عمدتا بر خشونت متمرکز بوده است.

عکس گرفته شده از یکی از ویدئوهای اخیر داعش به نام «افتخار محترم» اعضای این گروپ را در حال بستن مردی در یک میدان عمومی در الرقه، سوریه، قبل از اعدام او نشان می دهد. چنین تبلیغاتی از سوی داعش در مقایسه با ادعاهای داعش مبنی بر اعمار یک «خلافت» اسلامی تغییر مسیر قابل توجهی داشته و عمدتا بر خشونت متمرکز بوده است.

تحلیلگران به دیارنا می گویند که ماشین تبلیغاتی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به خاطر از بین رفتن اعضای اصلی تیم رسانه ای شکست سمبولیک آن در شهرک دابق سوریه به سرگیجه شده است.

وضعیت امور تأثیر بسیار منفی بر کوشش های داعش برای به خدمت گرفتن رزمندگان جدید داشته است.

بنا بر یک تحقیق که اخیرا توسط مرکز مبارزه با تروریسم وست پوینت اجرا شد، کوشش های تبلیغاتی داعش، که به جذب بالغ بر 30 هزار جنگجوی خارجی برای عراق و سوریه کمک کرده بود، تحت فشار نظامی به مقدار کلانی کاهش پیدا کرده است.

نیویورک تایمز در تاریخ 19 میزان با انتشار گزارشی دربارۀ این تحقیق دربارۀ وضعیت به اصطلاح «خلافت» نوشت که محققان دریافتند که یک «تغییر بسیار کلان از انتشارات و رسانه های اجتماعی در به تصویر کشیدن یک دولت مصروف به وظیفه و فعالیت» ایجاد شده است.

بنا به گزارش این روزنامه ادعاهای داعش مبنی بر این که مصروف اعمار یک خلافت جدید است «به گونه فزاینده‌ای مندرس» گردیده است.

تضعیف تبلیغات داعش

تورن جنرال عبدالکریم احمد، یک افسر متقاعد اردوی مصر که تحلیلگر مسائل نظامی است، گفت که رابطۀ قدرتمندی بین حملات نظامی علیه اهداف اصلی داعش و تضعیف قدرت ماشین رسانه ای پرقدرت آن وجود دارد.

او به دیارنا گفت: «با اجرا شدن این حملات، تبلیغات منتشره داعش از سال 2014 که از طریق آن قادر شده بود تا تعداد کثیری از جنگجویان را از اطراف جهان استخدام کند، تضعیف گردید.»

وی گفت که داعش با استفاده از این تبلیغات خود را به حیث یک اردوی مغلوب ناشدنی به نمایش می گذاشت و از بابت تأسیس یک به اصطلاح «خلافت اسلامی» فخر می فروخت.

او اظهار داشت که سقوط فاحش این ادعاها ضربه ای کلان بر پیکرۀ داعش می باشد؛ مگر آنها دیگر به این نیرنگ‌های تبلیغاتی برای جذب قوای جدید توسل کرده نمی‌توانند.

احمد گفت: «قوماندانی ائتلاف بین المللی شوق فراوانی داشت تا آن مقامات داعش را که وظیفۀ آنها هدایت این تبلیغات اینترنتی بود، هدف قرار دهد.»

این حملات در به هلاکت رساندن چندین نفر از عناصر داعش که در فعال نگه داشتن ماشین رسانه ای آن رلی اساسی را ایفا می کردند، به شمول وائل عادل حسن سلمان الفیاض، با موفقیت همراه بود. این گروپ با نشر بیانیه ای در تاریخ 19 میزان خبر کشته شدن فرد متذکره را تأیید کرد.

خبر مرگ ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش، که مسئولیت عملیات خارجی را بر عهده داشت، همچنان در تاریخ 9 سنبله اعلام گردید.

وی گفت که داعش از هنگام تأسیس خود شدیدا بر این عوامل اتکا داشت.

احمد گفت که در سلسله مراتب عناصر داعش هدف قرار گرفتن و مرگ رهبران اصلی به آنها نشان می دهد که هر آن احتمال مرگ آنها وجود دارد، که این مسئله بی‌تردید تأثیر منع کننده ای به حیث عضوگیری و تداوم این گروه داشته است.

نقش ضد تبلیغات

مازن زکی، مدیر دایرۀ رسانه های جدید در مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی ابن ولید مصر، گفت: «اقدامات ضد تبلیغاتی هم به همراه عملیات نظامی در تضعیف قدرت رسانه ای داعش که در استخدام قوا استفاده می کند، نقش مهمی را ایفا کرده است.»

وی به دیارنا گفت: «تضعیف و برملا کردن تبلیغات و دروغ های نشر شده توسط این گروپ در جنگ علیه آن بسیار مهم می باشد و [به حیث اهمیت] معادل عملیات نظامی است.»

اقدامات ضدتبلیغاتی باید جهت خنثی کردن ایدئولوژی داعش که در صدد تثبیت آن در ساحات تحت کنترل خود و در اذهان جوانان سرتاسر دنیا است، تداوم پیدا کند.

وی اظهار داشت که تمرکز این کوشش ها باید بر خسارات نظامی وارده بر داعش قرار بگیرد حقیقت را دربارۀ داعش و جنایات و تخلفات ارتکابی آن فاش نماید، و همچنان از فعالیت های مراجع مشروع دینی در کشورهای عربی و اسلامی حمایه کند.

سوءاستفادۀ داعش از دین

شیخ عبدالمنعم محمد، امام مسجد النور در المعادی مصر، گفت که داعش از بدو تأسیس خود در سال 2014 حملات خود را به حیث «مبارزه علیه کافران» معرفی کرده است.

وی به دیارنا گفت که داعش این کار را کرده است «تا به استخدام اعضای جدید پرداخته و جامعه ای را اعمار کند که تنها وفاداریش به خود داعش باشد.»

او اضافه کرد که چنانچه با این نظامی شدن فرقه ای و دینی برخورد جدی نشود، این امر می تواند تأثیرات منفی دربر داشته باشد؛ چرا که وضعیت روحی و روانی انسان در دوران جنگ می تواند موجب شود که او مرتکب اعمال کورکورانه شود.

وی افزود که این امر به خصوص در صورتی روی می دهد که «اطلاعاتی که او دریافت می کند، با تحریکات مذهبی، تعالیم دینی غلط، کینه، و حس یک تهدید وجودی آمیخته شده باشد.»

محمد گفت: «داعش این ایده را تبلیغ می کند که تمام دنیا علیه ما است.» او افزود که این امر عامل حرکت دهندۀ تبلیغات «خلافت» داعش بوده است که «ممکن است موجب فریب خوردن افرادی که درک و یا دانش محدودی از علوم دینی دارند، بشود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500