امنیت

قوای عراقی برای مقابله با تاکتیک های داعش در موصل آماده می شوند

نوشته خالد الطائی

یک دخترک عراقی از قوای این کشور به خاطر نجات دادن فامیلش از دست «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در جنوب موصل قدردانی می نماید. [عکس تقدیمی از وزارت دفاع عراق]

یک دخترک عراقی از قوای این کشور به خاطر نجات دادن فامیلش از دست «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در جنوب موصل قدردانی می نماید. [عکس تقدیمی از وزارت دفاع عراق]

همزمان با ادامه عملیات تهاجمی برای آزاد کردن موصل، قوای عراقی اظهار می دارند که آنها مصروف مهیا گشتن برای مقابله با برخی اقدامات از سر استیصالی که «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مرتکب می شوند، هستند.

یکی از تاکتیک های داعش استفاده از افراد ملکی به حیث سپر انسانی است.

سلام علی، یک عسکر لوای پانزدهم اردوی عراق، گفت که عناصر داعش از مقابله با عساکر عراقی هراس دارند. او اشاره کرد که غالبا آنها بین افراد غیرمسلح ملکی مخفی می گردند.

او به دیارنا گفت: «اما ما برای مقابله با آنها مهیا هستیم و اجازه نخواهیم داد که آنها به مردم صدمه ای بزنند.»

عساکر عراقی طی پیشروی نظامی، به رغم وجود خطر عساکر مخفی نشانزن داعش، برای نجات دو زن و پنج طفل که در تیراندازی متقابل گرفتار شده بودند، به قریه الصالحیه حمله کردند.

وی گفت: «خطر اهمیتی ندارد. مهم این است که قادر شدیم جان بیگناهان را نجات دهیم.»

داعش به سایر اقدامات استیصالی هم متوسل شده است تا پیشروی اردوی عراق به سمت موصل را، که مقر اصلی این گروپ در عراق است، کند نماید.

بریدجنرال یحیی رسول، سخنگوی قوماندانی عملیات مشترک، به دیارنا گفت: «چندین نفر از جنگجویان داعش و بمب گذاران انتحاری به کرکوک و الرطبه حمله کردند که این اقدام کوششی برای برآشفته کردن تمرکز اردوی کشور و تقلیل فشار بر شبه نظامیان این گروپ در موصل بود.»

وی گفت: «ولی این دو حمله به خاطر هوشیاری و شهامت قوای امنیتی با شکست مفتضحانه ای رو به رو شد.»

او اظهار داشت: «زمانی که ما برای نبرد موصل پلان ریزی می کردیم، متوسل شدن اوباش داعش به همه ابزارها برای حفاظت از خودشان را مدنظر قرار داده بودیم.»

او در ادامه گفت که عوامل داعش کوشیدند تا به منظور تلاش برای کسب یک امتیاز رسانه ای، جبهه های جدیدی را در موصل و الرطبه ایجاد کنند تا روحیه آنها تقویت شود؛ اما سرآخر شکست خوردند و کوشش آنها فایده ای نداشت.

همچنان قوای عراقی در رمادی با همکاری قوای بسیج مردمی یک حمله داعش را در اواسط ماه میزان خنثی کردند.

«اقدامات بزدلانه»

رسول گفت: «طرز عمل آنها شامل مخفی شدن و محاصره کردن مردم محلی در میادین نبرد است، اما رشادت عساکر ما که در درگیری های سرک ها و راه ها به خوبی تعلیم دیده هستند پلان های آنها را خنثی کرده است.»

رسوب گفت که این گروپ همچنین به سوختاندن متوسل گردیده است. او در این رابطه به آتش زدن فابریکه سلفر المشرق و قبل از آن هم آتش زدن چاه های نفت در القیاره اشاره کرد.

وی گفت: «قوای ما در یک کوشش خارق العاده و با کمک مسئولان مربوطه قادر شدند تا این حریق ها را به طور کامل کنترل نموده و خاموش کنند.»

او افزود: «ما ثانیه به ثانیه اوضاع را تحت نظر داریم. داعش در حال از دست دادن کنترل خود است و اعضای آن از زمان شروع عملیات با شکست مواجه شده اند. آنها حالا بمب های کنار جاده ای نصب می کنند و در حال اجرای حملات پراکنده هستند.»

رسول گفت که هرچند «ما باید منتظر هر اقدامی از طرف دشمن بود و ما مهیای مقابله با هر نوع سناریوی جنگی هستیم.»

صباح النعمان، سخنگوی سازمان ضد تروریسم، به دیارنا گفت که مبارزه برای فتح موصل، مبارزه ای تعیین کننده و تاریخی است و اشاره کرد که «آمادگی ما با چالش های و سختی هایی که این جنگ تحمیل کرده است، متناسب می باشد.»

او گفت: «همه کوشش های دشمن شکست خورده اند؛ چون ما برای وضعیت غیرقابل انتظار خوب مهیا شده بودیم.»

او گفت: «ما در جنگ پیروز می شویم و همه چیز مطابق پلان اجرا می گردد. قوای ما بدون دادن هیچ فرصتی به تروریستان برای اجرای اعمال بزدلانه شان به طرف اهداف خود حرکت و پیشروی می کنند.»

تحت فشار قرار دادن داعش

النعمان گفت که قوای او از بابت مخفی‌گاه‌های داعش در داخل موصل از اطلاعات برخوردار هستند و می‌دانند که مبارزان آن در کدام ساحات متمرکز می باشند.

وی گفت: «منابع ضداطلاعاتی ما تصویر کاملی از وضعیت و پلان هایی که داعش شش ماه قبلتر از شروع جنگ داشته است، را ارائه کرده اند.»

او افزود که در حال توانایی ها و روحیه ستیزه جویان داعش به کمترین حد رسیده است و ما به پایان کار نزدیک می شویم.

هاشم الهاشمی، متخصص مسائل مربوط به این گروپ تروریستی، به دیارنا گفت که داعش حالا از قوای کافی برای حفظ طولانی مدت موصل برخوردار نمی باشد.

وی اضافه کرد که احتمال این که این گروپ در عکس العملی نسبت به تلفات وارده بر آن در ساحات نبرد، به سیاست زمین سوخته در موصل در مقیاس بزرگ دست بزند، بسیار ضعیف است.

او گفت: «ممکن است زمان خاتمه جنگ این گروپ تنها بتواند برای تلخ کردن طعم پیروزی به اجرای حملات انتحاری اقدام کند. به این موضوع عادت کرده ایم. بمب گذاران انتحاری به مثابه سلاحی کثیف هستند و ما باید کاملا هوشیار باشیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500