حقوق بشر

طالبان افغان زیربناها را نابود کرده و افراد ملکی را به خطر می اندازند

نوشته سلیمان

یک صنف درسی در ولایت هلمند که توسط طالبان تخریب شده در این عکس بی تاریخ مشاهده می شود. شبه نظامیان افغان تعداد بسیار کلانی از زیرساخت ها را طی چند سال گذشته تخریب کردند که در این بین اطفال شنیع ترین جنایات را متحمل شدند. [عکس تقدیمی از سوی سلیمان]

یک صنف درسی در ولایت هلمند که توسط طالبان تخریب شده در این عکس بی تاریخ مشاهده می شود. شبه نظامیان افغان تعداد بسیار کلانی از زیرساخت ها را طی چند سال گذشته تخریب کردند که در این بین اطفال شنیع ترین جنایات را متحمل شدند. [عکس تقدیمی از سوی سلیمان]

کابل -- مقامات افغان و گروپ های حقوق بشری می گویند که طالبان وسایل عناصر ضددولتی که فعالیت آنها توسط قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) فلج شده است، به استفاده از بمب های دست ساز (آی ای دی) جهت تداوم پروسه ویرانگر خود در افغانستان متوسط گردیده اند.

تحقیقات نشان می دهند که افراد ملکی -- علی الخصوص اطفال -- از این خشونت و حملات کورکورانه بیشترین آسیب را دیده اند.

تخریب زیربناهای عامه المنفعه توسط طالبان

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به سلام تایمز گفت: «طالبان پس از شکست خوردن از سوی نیروهای امنیتی افغان، خانه ها و دوکان های مردم، و همچنان کلینیک های صحی، مکتب ها، مساجد، سرک ها، و پل ها را ویران کردند.»

او گفت که طالبان در دو ماه گذشته خسارات بسیار کلانی را از لحاظ های مالی، ویرانی های مادی، و تلفات افراد ملکی به بار آورده اند.

مرتضوی گفت که طالبان در مدت زمان متذکره خساراتی بالغ بر 2.1 ملیون افغانی (32,500 دلار آمریکایی) را به تأسیسات زیربنایی در ولایات قندوز، غزنی، فاریاب، اروزگان، ننگرهار، بادغیس، بغلان، پکتیا، هلمند، و سرپل وارد آوردند.

وی این عمل طالبان را جنایت عنوان کرد و گفت: «آنها 302 مکتب، 41 کلینیک صحی، 50 مسجد، 1,800 دوکان، و 123 کیلومتر سرک را تخریب کردند.»

مرتضوی اظهار داشت که طالبان با موجودیت بیست ساله خود، یک نسل کامل از مردم افغانستان را از دسترسی به تعلیم محروم ساخته اند.

به خطر انداختن اطفال

اطفال آسیب پذیرترین گروپ در جریان درگیری افغانستان با طالبان می باشند.

یک نگرانی عمده و مداوم خطر انفجار مواد منفجره منفجر نشده و تلفات ناشی از بمب های کنار جاده ای است که 18 فیصد تلفات افراد ملکی در افغانستان را شامل می شود.

دنیل بل، مدیر حقوق بشر یوناما، در راپورتی که در تاریخ 28 میزان منتشر گردید، گفت: «هشتاد و چهار فیصد از قربانیان انفجار مواد منفجره عمل نکرده اطفال هستند. همه طرف ها باید به طور سیستماتیک مواد منفجره عمل نکرده خود را ردگیری، علامت گذاری، و پاکسازی کنند تا نسل های حاضر و آینده اطفال از هر گونه آسیب و صدمه مصون بمانند.»

افغان هایی که از اذیت و آزار طالبان صدمه دیده اند، بهای کلانی که اطفال می پردازند را محکوم می کنند.

عبدالباقی سمندر، یک فعال حقوق اطفال که مقیم کابل است، به سلام تایمز گفت: «قربانیان اصلی بمب های دست ساز افراد ملکی و علی الخصوص اطفال می باشند.»

وی افزود: «همه ساله صدها طفل و علی الخصوص محصلان مکتب ها با این بمب ها کشته می شوند.»

طالبان به جز به قتل رساندن اطفال از طریق بمب های دست ساز که در سرتاسر ساحات غیرشهری کارگذاشته اند، طرق بسیار زیاد دیگری برای صدمه رساندن به اطفال دارند. بنا بر اعلام سایت یک سازمان غیردولتی انگلیسی به نام اطفال قربانی در جنگ، استخدام اطفال توسط طالبان در سال 2015 در مقایسه با سال 2014 به دو برابر افزایش یافته است.

بنا بر اعلام اطفال قربانی در جنگ، شبه نظامیان همچنان به عمل «بچه بازی»، که در واقع سوءاستفاده جنسی از اطفال، علی الخصوص پسران است، می پردازند.

افغانستان نسبت به محافظت از افراد ملکی متعهد می باشد

مرتضوی گفت که غنی حملات طالبان به افراد ملکی و تخریب اموال عامه را از مصادیق «جنایت‌ آشکار علیه بشریت» می داند. وی افزود: «دولت افغانستان نسبت به حفاظت از اموال، نفوس، و زیربناهای افغانستان مصمم است.»

وی گفت: «ما در همکاری با شوراهای مردمی، نماینده های مردم در پارلمان، و بزرگان قومی تصمیم گرفتیم که بعد از این که این ساحات از وجود طالبان پاکسازی شدند، این مسئولیت شوراهای محلی و بزرگان قومی بانفوذ در هماهنگی با نیروهای امنیتی و حکومت محلی است تا از تاسیسات عام المنفعه ساحات حفاظت کنند.»

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله، گفت: «مردم به ما وعده همکاری بیشتر برای حفاظت از تاسیاسات عامه را داده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «همچنان ما در ساحات آسیب پذیری که در آنها تاسیسات عام المنفعه مانند پل ها، سرک ها، و سایر زیربناها وجود دارند پوسته های ثابت و سیار تاسیس نموده ایم تا هم مردم و هم این تاسیسات عامه از خطر حملات احتمالی طالبان مصون باشند.»

محمد هاشمی، عالم دین و استاد دانشگاه، به سلام تایمز گفت: «تخریب اماکن عمومی که مربوط به شهروندان کشور می باشد، به معنای تخریب بیت المال است و این عمل، بر اساس آیات قران و احادیث ناجایز و قطعا حرام می باشد.»

این عالم دین تاکید کرد که صدمه رساندن به اموال فردی و دارایی های عامه که همراه با زور، خشونت، و دهشت می باشد، از مصادیق «فساد فی الارض» بوده و از نظر اسلام حرام می باشد. وی افزود که مرتکبین به اینگونه اعمال باید مجازات شوند.

طالبان «دشمنان مردم» هستند

غرزی خواخوژی، کارشناس ارشد امور نظامی و امنیتی مقیم کابل، گفت که ویرانگری گستاخانه طالبان مدرکی دال بر فقدان هر نوع پلان سیاسی نزد آنها است.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان بالای منافع عامه و سعادت مردم افغانستان هیچ اهمیتی نمی دهند و توجه نمی کنند. آنها هیچ هدف مشروعی ندارند و به هیچ اصول و مقررات نظامی و ملکی باورمند نیستند.»

وی گفت که گروپ هایی که به یک هدف سیاسی مبارزه می کنند همواره تلاش می کنند که حمایه مردم را با خود داشته باشند، اما طالبان هیچ اهمیتی به رضایت مردم افغانستان نمی دهند.

او اظهار داشت که طالبان با اعمال تروریستی و با آماج قرار دادن مردم و تخریب زیربناهای کشور اعتماد خود را در میان تمام مردم افغانستان کاملاً از دست داده اند. وی افزود که مردم باید جهت خاتمه دادن به ویرانگری طالبان، به همکاری با قوای امنیتی تشویق شوند.

فرهاد صدیقی، نماینده مردم کابل در پارلمان، گفت که طالبان دشمن مردم و منافع عامه هستند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان در طول فعالیتشان بزرگترین صدمه را به مردم و کشور افغانستان وارد کرده اند. با این که این گروه یک زمانی اکثر مناطق را در دست داشتند، اما حالا اکثریت قاطبه مردم افغانستان طالبان را دشمن خود میدانند.»

تروریست های بدون پلان

او گفت که طالبان هیچگونه برنامه ای که باعث برقراری صلح و ثبات در کشور شود، ندارند. او افزود که تنها پلان طالبان ایجاد ترس و متضرر نمودن مردم افغانستان است.

صدیقی گفت که اگر طالبان به ارتکاب اینگونه اعمالشان ادامه بدهند با خشم بیشتر مردم افغانستان مواجه می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500