تروریسم

شهروندان افغان داعش را از بابت اختطاف و قتل زارعان محکوم می کنند

نوشته نجیب الله

رییس جمهور اشرف غنی در تاریخ 14 عقرب در ولایت غور به فامیل های چوپان های به قتل رسیده توسط شبه نظامیان داعش تسلیت می گوید. [عکس اهدایی کاخ ریاست جمهوری]

رییس جمهور اشرف غنی در تاریخ 14 عقرب در ولایت غور به فامیل های چوپان های به قتل رسیده توسط شبه نظامیان داعش تسلیت می گوید. [عکس اهدایی کاخ ریاست جمهوری]

کابل - مردم افغانستان اختطاف و قتل افراد ملکی بیگناه توسط وفاداران به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) را به شدت محکوم کرده اند.

شبه نظامیان در تاریخ 4 عقرب حداقل 31 فرد ملکی، به شمول شش طفل، را در ولایت غور اختطاف کرده و آنها را به قتل رساندند که این فاجعه موجب برافروخته شدن شعله های خشم و اعتراض میان باشندگان محلی گردید.

به گفته مقامات رسمی شبه نظامیان وابسته به داعش این حمله را احتمالا به تلافی کشته شدن یک قوماندان محلی داعش که یک روز قبل اتفاق افتاده بود، انجام دادند.

غوث الدین، یک نوجوان افغان که در این حادثه زخمی شده بود، به رسانه های محلی گفت که تمام افراد کشته شده زارعانی بودند که در بدل پول ناچیز به خاطر جمع آوری هیزم به تپه ها و کوه ها می رفتند.

به گزارش خامه پرس ظاهرا همین گروپ از وفاداران به داعش مجددا در تاریخ 14 عقرب حمله کرده و هشت فرد ملکی را در غور اختطاف کردند و آنها را به مکان نامعلومی انتقال دادند.

عطاءالله خطیبی، سخنگوی والی این ولایت، گفت که یک فرد ملکی فرار کرد و گروپ متذکره یک نفر دیگر را پس از لت و کوب شدید، رها کردند. محل نگهداری شش نفر دیگر همچنان نامعلوم است.

محکومیت سراسری

این اقدام اختطاف و قتل با محکومیت سراسری در افغانستان مواجه شد و شهروندان افغان از دولت خواستار پیگیری و گرفتن انتقام از ستیزه جویان مجرم شده اند.

فعالان جامعه مدنی و شهروندان محلی می گویند که این اقدامات اعمالی وحشیانه و غیرانسانی علیه چوپانان بیگناهی بودند که نه در سیاست و نه در جنگ ها دخیل نبودند.

یک روز پس از اولین حمله فعالان جامعه مدنی و شهروندان ولایت های هرات و بلخ با راه پیمایی اعتراض آمیز این عمل ستیزه جویان را «غیرانسانی» خوانده و آن را به شدت محکوم کردند.

نجیب الله پیکان، یک فعال جامعه مدنی در ولایت بلخ، به سلام تایمز گفت: «حرکتی که در غور صورت گرفت یک پیام مشخص دارد. ستیزه جویان نه تنها وزیران، وکیلان، و نظامیان ما را به قتل می رسانند، بلکه چوپانان، دهقانان، و خارکش های ما را هم به قتل می رسانند که این دشمنی آنان با بشریت را نشان می دهد.»

محمود، یک باشنده 24 ساله ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «افرادی که در غور توسط ستیزه جویان کشته شده اند نه در سیاست و نه در جنگ ها دخیل بودند؛ بلکه آنها فقط افراد زراعت پیشه و دهقانانی بودند که برای پیدا کردن رزق حلال برای خانواده‌هایشان کار می کردند.»

وی از دولت خواست تا اقدامی قاطع را علیه مجرمان در این رویداد اتخاذ کرده و دیگر به این «وحشیان قرن» اجازه ندهد تا جان افغان های بیگناه را بگیرند.

حاجی محمدعبده، یک وکیل پارلمان افغانستان، این رویداد را یک عمل وحشیانه و ددمنشانه عنوان کرد. وی از حکومت خواست تا از همه امکانات برای نابود کردن دشمنان مردم کشور استفاده کند.

رییس جمهور غنی که در تاریخ 14 عقرب به ولایت غور سفر کرده بود به نیروهای امنیتی در آنجا دستور داد تا برای تامین امنیت مردم از تمام امکانات استفاده نمایند و نگذارند تا تروریستان باعث اخلال نظم و اذیت و آزار مردم شوند.

وی گفت: «امروز هیچ افغان با وجدانی نیست که از فاجعه غور جگرخون نباشد. دولت عزادار است؛ اما در همین حال اراده انتقام دارد.»

همکاری مردم ملکی و نظامیان

جنرال محی الدین غوری، فرمانده قول اردوی 207 ظفر در ولایت غور، گفت که عملکرد وحشیانه ستیزه جویان در غور سبب شده است تا مردم با نیروهای امنیتی بیشتر همکاری نمایند.

او به سلام تایمز گفت: «همه نیروهای امنیتی ولایت غور آماده اند تا انتقام شهروندان بی گناه آن ولایت را از تروریستان بگیرند. تمام ساحات این ولایت تحت پوشش نیروهای امنیتی است و داعش و القاعده نابود خواهند شد.»

وی گفت که در عملیات علیه ستیزه جویان در ولایت غور 1000 عسکر امنیتی و حدود 500 تن از افراد عضو قوای خیزش مردمی محلی ضدتروریسم در کنار نیروهای امنیتی علیه شبه نظامیان می جنگند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همانطور که این حیوانات وحشی در عراق رو به نابودی و زوال حرکت می کنند، یک روز هم به خواست خداوند در افغانستان نیز منهدم خواهند شد. اما بین داعش عراق و افغانستان تفاوت هست. داعش افغانستان پروژۀ استخبارات پاکستانی (آی اس آی) است که از آن طریق آنها امتداد پروژۀ طالبان را اجرا می کنند. تعجب انگیز این جا است که چرا آمریکایی ها همۀ این ها را مشاهده می کنند و باز هم سکوت کرده اند.

پاسخ