تروریسم

سخنرانی البغدادی گواهی بر سقوط شوم داعش است

نوشتۀ علاءحسین در بغداد و ولید ابوالخیر در قاهره

در این تصویر که از روی یک فیلم مربوط به ماه جوزا در سال 2014 گرفته شده است، ابوبکر البغدادی، رهبر «دولت اسلامی عراق و شام»، در حال اعلان خبر تأسیس به اصطلاح خلافت خود است. رهبر داعش در خفا است و به ندرت چهره خود را نشان می دهد.

در این تصویر که از روی یک فیلم مربوط به ماه جوزا در سال 2014 گرفته شده است، ابوبکر البغدادی، رهبر «دولت اسلامی عراق و شام»، در حال اعلان خبر تأسیس به اصطلاح خلافت خود است. رهبر داعش در خفا است و به ندرت چهره خود را نشان می دهد.

تحلیلگران می گویند که جدیدترین فایل صوتی پیغام ابوبکر البغدادی، رهبر «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، به مثابه یک نطق ایراد شده از سر شکست و سقوط است و حاوی هشدارهای سرزنش‌گرانه‌ای است که ناامیدی و یاس نسبت به (عملکرد) ستیزه جویان این گروپ را منعکس می کند.

در نوار صوتی روز 13 عقرب البغدادی مصرانه از عناصر داعش در شهر موصل می خواهد که عقب نشینی و یا فرار نکنند. این نوار به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی توزیع شد.

بنا به ادعای یک رسانه وابسته به داعش که این پیام را منتشر کرد، صدا متعلق به البغدادی است. رهبر داعش در خفا به سر می برد و به ندرت چهره خود را نشان می دهد.

البغدادی در این سخنرانی گفت: «عقب نشینی نکنید. کنترل مواضع خود با افتخار هزار بار سهل تر از عقب نشینی شرم آور است.»

نیروهای عراقی از روز 17 اکتبر تا حال مصروف حمله به موصل و بیرون کردن داعش از این شهر بوده اند. این شهر آخرین مقر اصلی این گروپ در عراق محسوب می شود و شهری است که در آن البغدادی برای اولین بار دو سال پیش از استقرار «خلافت» ادعایی خود خبر داد.

ناظران و مقامات امنیتی سخنرانی 32 دقیقه ای البغدادی را علامت تلاش مایوسانه و از سر بیچارگی او جهت تقویت روحیه ستیزه جویان این گروپ عنوان کرده و گفتند که در حالی که این گروپ به تدریج قلمروهای تحت کنترل خود را از دست می دهد، این پیام نقاط ضعف و اشتباهات آن را افشا می کند.

تورن جنرال یحیی رسول، سخنگوی ستاد فرماندهی مشترک، در مصاحبه با دیارنا گفت که سخنرانی البغدادی نشان دهنده شکست و انعکاس دهنده وضعیت رو به زوال و سقوط این گروپ بود.

رسول گفت که البغدادی مردتب عباراتی همچون «تحمل»، «مقاومت کنید» و «فرار نکنید» را تکرار می کرد که این مسئله از این واقعیت حکایت می کند که البغدادی در تلاش است تا وضعیت شکست حاکم بین ستیزه جویان خود را ترمیم کند.

او افزود که درماندگی و یاس رهبر داعش از پیروانش حتی در لحن صدا و همچنین لغات و عباراتی که به کار می برد هم معلوم بود.

البغدای از پیروان خود مایوس شده است

فاضل ابو رغیف، یک تحلیلگر نظامی، در گفت و گو با دیارنا گفت: «این سخنرانی انعکاس دهنده سردرگمی، ناامیدی، و اضمحلال در داخل این گروپ است و همچنین وضعیت آشفته و عدم ارتباط (البغدادی) با هوادارانش را به تصویر می کشد.»

البغدادی 18 بار از واژه «بردباری» استفاده کرد، واقعیتی که شرایط اضطراری ستیزه جویان گروپ را انعکاس می دهد.

ابو رغیف گفت که او شش بار از اصطلاح «مواضع خود را کنترل کنید» استفاده کرد و هشدارهای سرزنش گرایانه ای همچون «از ضعف مطلع باشید» و «از پشت کردن حذر کنید» داد، انگار که انتظار داشت که پیروانش مواضع خود را ترک کرده و فرار کنند.

او گفت که این سخنرانی همچنان شکاف ها و نافرمانی اعضا و عناصر داخل گروپ را افشا می کند و فراخوان البغدادی به هوادارانش طی هشت نوبت مختلف به اطاعت از رهبران و قوماندانانشان و هشدارهای او نسبت به «کاشتن تخم اختلاف» شاهدی بر این ادعا است.

ابو رغیف گفت که البغدادی مستقیم با مردم نینوا صحبت کرد و عاجزانه حمایه آنها را تقاضا کرد؛ امری که از یاس مطلق و از بین رفتن امید او به تعداد زیادی از پیروانش حکایت می کند.

او ادامه داد که رهبر داعش سخنرانی خود را با دعای «تضرع و التماس»، دعایی که فقط در شرایط بحرانی و وخیم از آن استفاده می شود، به پایان برد و این حاکی از «وضعیتی است که البغدادی و پیروانش در آن به سر می برند.»

سخنرانی هیچ تاثیری نداشت

اسکندر ویت ویت، نماینده مجلس عراق که عضو کمیته پارلمانی امنیتی و دفاعی است، این سخنرانی البغدادی را که در آن پیروانش می خواهد «با دعا در برابر طیاره های ائتلاف مقاومت کنند» را مسخره کرد.

او به دیارنا گفت: «این گروپ همه ابزارهای خود را از دست داده است و امروز حتی توان مقابله با پیشروی نیروهای عراقی را که در حال حاضر مصروف پیشروی به سمت مرکز موصل هستند، ندارد.»

برید جنرال رسول گفت که سخنرانی البغدادی نه بر روند جنگ تاثیری داشته و نه روحیه مضمحل جنگجویان این گروپ را بهتر کرده است.

او افزود که مسئله برعکس بود و فقط چند روز بعد از این سخنرانی ستیزه جویان داعش در حمام العلیل در جنوب موصل شکست خوردند. این شهر یکی از مواضع کلیدی داعش محسوب می شد.

وی گفت که نیروهای فدرال، لشکر 15 و نیروهای لوای زرهی 34 اردوی عراق، همچنین تعدادی از روستاهای حومه موصل را از کنترل داعش بازپس گرفتند و در حال حاضر با مرکز شهر موصل فقط چند کیلومتر فاصله دارند.

او گفت: «البغدادی به مدت بیش از 1 سال سکوت کرده بود و حالا زمانی برای هواداران خود موعظه می کند که متوجه شده است موصل ... در معرض این خطر قرار دارد که کنترل آن را از دست بدهد.»

او افزود که البغدادی خیلی خوب می داند که «بعد از سقوط او در موصل، شکست ها و سقوط های بسیار کلان دیگری در بقیۀ مناطق تحت اشغال این گروپ به وقوع خواهند پیوست و بازی او خیلی زود ختم خواهد شد.»

قیام علیه البغدادی

مازن زکی، مدیر دپارتمان رسانه جدید «مرکز پژوهش میدانی و تحقیقات ابن ولید» در مصر، گفت که البغدادی در سخنرانی خود برای ستیزه جویانش موعظه می کند و از آنها می خواهد تا از اوامر امیران خود به طور کامل پیروی کنند و تصمیمات آنها را مورد بازخواست قرار ندهند.

او به دیارنا گفت که این امر از «قیام و شورش در بخش های مختلف این گروپ، به ویژه از زمان شروع عملیات آزادسازی موصل حکایت می کند.»

زکی گفت: «البغدادی در سخنرانی خود همچنین بر مسئله کلیدی مهم دیگری تاکید کرد و آن این بود که این گروپ به دلیل از دست دادن چندین تن از امیران و قوماندانان خودآسیبی ندیده است.»

وی گفت که تصمیم ایراد این سخنرانی از «وحشت و سردرگمی» حاکم بر بخش های مختلف این گروپ حکایت می کند که بعد از کشته شدن تعدادی از فرمانده های داعش در حمله های هوایی اخیر پدید آمد.

سرلشکر یحیی محمد علی، مقام بازنشسته ارتش مصر و کارشناس گروپ های افراطی، گفت که البغدادی در سراسر سخنرانی خود سعی کرد افراد موسوم به «اینقیماسیس» و یا مهاجمان انتحاری را تحریک کند که به صفوف دشمن پیوسته اند.

علی به دیارنا گفت که او (البغدادی) از آن ها خواست تا «نهایت توان خود به افرادی که در حمله به موصل دست داشته اند، حمله کنند.» وی خاطرنشان کرد: «این گروپ بیشتر اوقات فقط در دو مورد از مهاجمان انتحاری (انغماسیس) استفاده می کند، یک مورد در حملات برای پاکسازی راه برای عناصر دیگر است و مورد دیگر در شرایطی است که مواضع گروپ هدف حمله های جدی قرار می گیرد و باید به ناچار در شرایط مستاصل از خود دفاع کند.»

وی گفت: «در مورد موصل به نظر می رسد که این گروپ به خوبی از نتیجه نهایی مطلع است و سعی می کند که فعالانه حداقل سقوط شهر و خارج شدن کنترل ازدست خود را با استفاده از مهاجمان انتحاری به تعویق بندازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این اطلاعات خوب و با جزئیات کامل هستند. باشد که خداوند آنها را نابود کند. آنها اسلام و مسلمانان را بدنام کرده اند. باشد که خداوند آنها را نابود کند.

پاسخ