تروریسم

حمایه افغانستان از نقش تعلیمی و مشورتی قوای ائتلاف

نوشته عزازالله

قوای افغانستان در تاریخ 22 عقرب بعد از یک بمب گذاری انتحاری که در آن روز روی داده بود، وارد سرک های اطراف مقر نظامی بگرام، واقع در 50 کیلومتری شامل کابل، می شوند. به گفته ناتو، در انفجاری که در این مقر روی داد، چهار نفر کشته شدند و مقامات محلی [شاه مرایی/ خبرگزاری فرانسه]

قوای افغانستان در تاریخ 22 عقرب بعد از یک بمب گذاری انتحاری که در آن روز روی داده بود، وارد سرک های اطراف مقر نظامی بگرام، واقع در 50 کیلومتری شامل کابل، می شوند. به گفته ناتو، در انفجاری که در این مقر روی داد، چهار نفر کشته شدند و مقامات محلی [شاه مرایی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- قوای امنیتی افغانستان انفجار انتحاری 22 عقرب را که به کشته شدن حداقل چهار نفر در مقر هوایی بگرام در نزدیکی کابل منجر شد را محکوم می کنند.

محکومیت گسترده در پی یک حمله مرگبار

بنا به گزارش های منتشره فرد بمب گذار که واسکت انتحاری پوشیده بود، دوتن از قوای آمریکایی و دو مقاطعه کار آمریکایی را به قتل رساند. به گزارش بی بی سی، او به طالب سابق بود که بعد از دست کشیدن از ستیزه جویی در سال 2008 در این پایگاه مصروف به کار شده بود. مدت زمان اشتغال او در بگرام اعلام نشده است.

عکس العمل مقامات افغان سریع و یکصدا بود.

رئیس جمهور اشرف غنی با ارسال بیانیه ای از سوی دفتر خود به سلام تایمز این انفجار را محکوم کرده و آن را عملی «بزدلانه» توسط تروریست هایی که «هیچ حرمتی برای اسلام، جان انسان ها، و آینده افغانستان قائل نیستند» برشمرد.

او همچنان بر اراده خود مبنی بر «نابود کردن دشمنان» افغانستان و متحدان آن تأکید کرد.

مهندس محمدخان، معاون اول رئیس اجرایی دولت عبدالله عبدالله، به سلام تایمز گفت: «جامعه بین المللی جهت کمک به قوای امنیت و دفاعی ملی افغانستان [اِی اِن دی اس اف] در اینجا استند.»

او با محکوم کردن این حمله از قوای آمریکایی که به تعلیم پرسنل قوای امنیت و دفاعی ملی افغانستان مصروف هستند و در این حمله هدف قرار گرفتند، تقدیر کرد.

او گفت که ستیزه جویان نمی خواهند که قوای بین المللی به مملکت کمک کرده یا «قابلیت قوای امنیتی ما را بالا ببرند.»

او تأکید کرد: «قوای امنیتی، خصوصاً قوای آمریکایی مدت 15 سال اردوی افغانستان را تعلیم داده اند و برای اعمار یک اردوی قدرتمند فداکاری های زیادی را در اینجا انجام داده اند.»

سایر مقامات مسئول افغان نیز احساسات مشابهی داشتند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که دولت مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده های داغدیده تقدیم می نماید. وی افزود که قوای ناتو و آمریکا به مأموریت تعلیمی و حمایه ای خود متعهد خواهند ماند.

وزیری گفت: «همه ما در نبرد علیه ترویسم متحد خواهی ماند.»

قادر زدران، یک نماینده پارلمان، به سلام تایمز گفت که قوای آمریکایی به اردوی افغانستان کمک کرده و در خدمت صلح هستند. او اظهار داشت: «آنها قوای امنیت و دفاعی ملی افغانستان را تعلیم داده، به آنها کمک می کنند، و اسلحه جدید و مدرن را در اختیارشان قرار می دهند.»

اعتراض شهروندان عادی افغان

افراد عادی افغان نیز به مثل رهبرانشان غمزده و خشمگین بودند.

قربانعلی، که یک افسر اردوی ملی افغانستان است، به سلام تایمز گفت: «ما طی سه سال گذشته چیزهای بسیاری را ... را از قوای ائتلاف یاد گرفتیم.»

او گفت که پس از آن که پرسنل نظامی آمریکایی به او تعلیم دادند، او قادر شد تا خودش افراد جدیدالاستخدام افغان را تعلیم دهد.

وی گفت: «قوای آمریکایی اینجا به همراه قوای امنیتی افغان سخت می کوشند تا صلح و ثبات را به افغانستان بیاورند.» وی افزود که اخبار این انفجار او را «عمیقاً غمگین» کرده است.

محمد مرهون، یک استاد دانشگاه در کابل، به سلام تایمز گفت که شبه نظامیان می کوشند تا کسانی که به کشور کمک می کنند را به قتل برسانند.

وی درباره چهار مقتول متذکره اظهار داشت: «آنها مصروف تعلیم و مشوره قوای افغانستان جهت کمک به تضمین امنیت آینده افغانستان بودند.»

او اظهار داشت: «طی چند سل گذشته قوای امنیتی افغانستان همه سعی و کوشش خود را مصروف دفاع از کشور کردند. تمام موفقیت ها با کمک قوای آمریکایی حاصل گردیده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500