تروریسم

جنایات داعش نشانۀ اهانت این گروپ به اسلام و کالتور افغان است

نجیب الله

عزاداران افغان در تاریخ 21 میزان در کابل تابوت فردی را که توسط افراد مسلح یک روز قبل از آن به قتل رسیده، حمل می کنند. داعش مسئولیت این قتل را به عهده گرفت. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

عزاداران افغان در تاریخ 21 میزان در کابل تابوت فردی را که توسط افراد مسلح یک روز قبل از آن به قتل رسیده، حمل می کنند. داعش مسئولیت این قتل را به عهده گرفت. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

کابل - تحلیلگران و شهروندان می گویند که «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در افغانستان به نام اسلام دست به جنایت می زند و تعلیمات اسلامی، اخلاق عمومی، و کولتور افغانستان را لگدکوب می کند.

افغان های خشمگین می گویند که داعش از اسم اسلام منتفع می شود، مگر هیچ ربطی به اسلام ندارد. آنها بعضی از موارد جنایات داعش، به شمول قتل نمازگزاران حین اقامۀ نماز، انفجار دادن مساجد، قتل زنان و کودکان، و آتش زدن منازل مردم، اشاره کردند.

ایمل، جوان 25 ساله از ولایت ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «داعش با عملکرد غیراسلامی و غیرانسانی خود کوشش کرد در میان مردم وحشت و ترس ایجاد کند؛ مگر در واقع این اعمال جنایتکارانه خشم و نفرت مردم را علیه این گروه بر انگیخته است.»

او ادامه داد که گروپ هایی که به اسلام و کولتور مردم افغان توهین کنند هرگز در افغانستان جایی پیدا کرده نمی توانند.

احمد بهروز یک تحلیلگر امور امنیتی مستقر در کابل به سلام تایمز گفت، گروه داعش در تمام مدت حضور خود در افغانستان، تصویر اسلام و فرهنگ افغانستان را خدشه دار ساخته است.

او گفت: «کشتار بی رحمانه افراد ملکی به شمول زنان و کودکان، بی احترامی به بزرگان، و آتش زدن منازل مردم سبب شد تا آتش خشم مردم علیه این گروپ مشتعل شود.»

آقای بهروز به یک مورد از وحشت این گروه در ننگرهار اشاره کرد که در ماه سنبله سال 2015 افراد داعش یک طفل نوزاد را در مقابل چشمان پدرش دوپاره کردند.

رضا محسنی، 34 ساله از کابل، به سلام تایمز گفت که داعش به مساجد هم احترامی قایل نیست و حتی نمازگزاران را در داخل آنها هدف قرار می دهد.

وی افزود: «حمله انتحاری در مساجد ... جز نفرت از اسلام هیچ پیام دیگری ندارد.»

یکی از جنایت های بی شمار داعش در افغانستان این بود که یک مهاجم انتحاری داعش خودش را در ماه عقرب در یک مسجد در شهر کابل منفجر کرد و 30 نفر از اشتراک کنندگان در مراسم عزاداری اربعین، که 40 روز بعد از عاشورا برگزار می شود، را به قتل رساند.

داعش همچنان مسوولیت یک حمله انتحاری در ولایت ننگرهار در ماه جوزا را به عهده گرفته بود. در آن حمله ده ها نمازگزار در یک مسجد کشته و یا زخمی شده بودند.

افغان ها فرقه گرایی را طرد می کنند

حاجی محمدمحقق، معاون ریاست اجراییه افغانستان، به تاریخ 13 قوس در یک نشست در مزار شریف اشاره کرد که گروه داعش چگونه کوشش می کند تا مابین شیعه و سنی تفرقه افگنی کند.

او گفت: «شیعه و سنی هر دو شاخه های یک درخت اند.» وی افزود که داعش برای تفرقه افگنی در کشور موفق شده نمی تواند.

مقامات رسمی افغانستان به رکورد بی سابقه در شکست دادن داعش اشاره کرده و عهد بستند که آن را نابود کنند.

داعش مرتبا تلاش داشت که ولایت ننگرهار را تصرف نموده و پایگاه خود بسازد، اما قوای امنیتی افغان در همکاری با افراد ملکی این پلان داعش را خنثی کردند.

در روزهای اخیر قوای افغان و خیزش مردمی، این گروپ تروریستی را از ولسوالی پچیراگام ننگرهار بیرون راندند.

جنرال محمدزمان وزیری، یک فرمانده اردوی افغانستان در ننگرهار، گفت که در هر محلی که داعش سر بلند کند، اردوی ملی این گروپ را نابود می کند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «دولت افغانستان به دقت علیه داعش مبارزه می کند تا به افراد غیر نظامی آسیب نرسد. زیرا افراد این گروپ در منازل و مساجد مخفی می شوند.»

او با اشاره به «وحشت و ظلم» طالبان، گفت: «عملکرد این گروپ برای مردم قابل تحمل نیست.»

خوگیانی گفت که ننگرهار اولین ولایت بود که در آن خیزش مردم ملکی علیه داعش شروع شد.

باشندگان ولسوالی پچیراگام که از تصرف داعش آزاد شده است، می گویند که حاضر اند با دولت هر نوع همکاری کنند تا مانع از مراجعت ظلم و وحشت مجدد داعش به زندگی خود باشند.

محمد انور، یک باشنده 40 ساله ولسوالی پچیراگام، به سلام تایمز گفت: «افراد داعش مردم را می کشتند و یا لت و کوب می کردند. آنها می گفتند که مردم با دولت همکاری می کردند، یا مرتکب چیزی شده اند، یا ده ها بهانۀ دیگر می آوردند. آنها مکاتب را بسته بودند و از مردم باج می گرفتند.»

انور گفت که با خاطر رفتن داعشیان مشعوف است و وعده داد تا با قوای امنیتی و دولت کمک کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باتمامی نظرات دوستان موافقم ولی با اسم دولت اسلامی که بالای این خون آشامان گذاشته شده است کاملاً مخالف هستم وبه نظرمن با این اسم خواندن آنها درحق اسلام ومسلمانان جفاکرده ایم .

پاسخ