تروریسم

ده ها شبه نظامی طالبان به ناعادلانه بودن «جهاد»شان واقف شده اند

نجیب الله

در تاریخ 29 قوس قوای امنیتی افغانستان در جلال آباد شبه نظامیان را می برند تا آنها را به رسانه ها نشان دهند. قوای امنیتی افغانستان اخیرا سه عضو طالبان را در جریان عملیاتی در جلال آباد، واقع در ولایت ننگرهار، دستگیر کردند. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

در تاریخ 29 قوس قوای امنیتی افغانستان در جلال آباد شبه نظامیان را می برند تا آنها را به رسانه ها نشان دهند. قوای امنیتی افغانستان اخیرا سه عضو طالبان را در جریان عملیاتی در جلال آباد، واقع در ولایت ننگرهار، دستگیر کردند. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

کابل - مقامات محلی و اعضای سابق طالبان به سلام تایمز گفتند که ده ها عضو طالبان که از رهبران خود سرخورده شده بودند طی چند ماه گذشته در افغانستان ضمن نفی خشونت، خود را تسلیم دولت افغانستان کرده و به پروسه صلح ملحق شدند.

در آخرین مورد، دو گروپ از ستیزه جویان طالب که در ولایت بدخشان علیه دولت می جنگیدند در تاریخ 15 قوس و پس از وقوف به ناعادلانه بودن جنگ شان، خود را تسلیم قوای دولتی کردند.

نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان، به سلام تایمز گفت: «یک گروپ 11 نفری طالبان در ولسوالی شهدا و یک گروپ 20 نفری دیگر طالبان در ولسوالی یمگان تحت قوماندانی قاری محراب با سلاح های شان به قوای دولتی تسلیم شدند.»

قاری محراب در پاکستان تعلیمات تروریستی را فرا گرفته بود از پنج سال قبل به این طرف در ولایت بدخشان افغانستان مصروف جنگ با قوای دولتی بود. فروتن تأیید کرد که فرد متذکره هم در بین شبه نظامیان تسلیم شده بود.

فروتن گفت: «خانواده های افراد طالبان که به مشروعیت دولت واقف شده اند بالای فرزندان شان فشار وارد کرده و آنان را به ترک جنگ و ملحق شدن به پروسه صلح تشویق می کنند.»

او گفت که طالبان حمایه مردمی را از دست داده اند و روحیه آنها بدتر و بدتر شده است.

«جنگ ما جهاد نبود»

محمود 35 ساله که نخواست نامش فاش شود، گفت که او به مدت دو سال در یکی از ولایت های افغانستان با طالبان در برابر دولت افغانستان جنگیده بود. او اخیرا با شماری از همدستانش چندی پیش به دولت پیوست.

او به سلام تایمز گفت: «حالا می دانم که ما اشتباه کرده بودیم؛ زیرا جنگ ما جهاد نبود، بلکه دشمنی با مردم خودمان بود.»

محمود روزی را به خاطر می آورد که او و همقطارانش به این نتیجه رسیدند که فرماندهان طالبان منجر به گمراه شدن آنها شدند.

او گفت که پس از این که آنها با هم نشستند و در مورد مفهوم «جهاد» بحث کردند، به این نتیجه رسیدند که دست از جنگ برداشته و دیگر به اشاره بیگانگان با حکومت و مردم شان جنگ نکنند و آنها باید به پروسه صلح ملحق شوند.

محمود گفت: «متاسفانه رهبران طالبان همه در خارج از کشور و در آرامش و آسایش زندگی می کنند، اما مردم را به نام جهاد به جنگ تشویق می کنند و این اقدام سبب ویرانی کشور شده است.»

مومن مایار، یک شهروند 30 ساله افغان و کارمند یک کمپنی خصوصی در کابل، گفت: «آن اعضای طالبان که در جبهات جنگ می کنند فریب رهبران شان را خورده اند و فکر می کنند که دارند در راه خدا جهاد می کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «اما آنها با گذشت هر روز و با بلند رفتن درک شان می فهمند که اشتباه کرده اند.»

مؤمن گفت: «وقتی برخی جنگی های طالبان با خود فکر می کنند و از خود می پرسند که آیا قتل عام مردم مسلمانو ویران کردن سرک ها، مسجدها، و منازل مردم جهاد است، آن موقع است که می دانند که اشتباه کرده و فریب رهبران خائن شان را خورده اند. »

درک حقیقت، به دنبال صلح

احمد بهروز یک تحلیلگر امور امنیتی مستقر در کابل گفت، بی اتفاقی میان رهبران جنگجویان همراه با پیروزی های اخیر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان باعث شده است که جنگجویان از جنگ دست بردارند.

وی به سلام تایمز گفت: «افزون بر این، کاهش مقدار کمک های مالی به ستیزه جویان نیز تاثیر منفی بر روحیه آنان داشته است.»

بهروز گفت که رهبران طالبان درصدد برقراری روابط نزدیک با برخی کشورها، من جمله ایران برآمده اند تا بتوانند منابع مالی که ضرورت دارند را دریافت کرده و جنگجویانشان را حفظ کنند.

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور شورای عالی صلح افغانستان، گفت: «وقتی که ستیزه جویان حقانیت صلح را درک کنند، آنها دست از جنگ برداشته و به پروسه صلح ملحق می شوند.»

او گفت که پروسه صلح قویتر شده و گروپ های زیادی از مخالفان تا حال از جنگ دست برداشته اند. او وی ارقام دقیقی را از گروپ های شبه نظامی ملحق شده به دولت افغانستان ارائه نکرد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان نیز احساس خستگی می کنند. آنها درک می کنند که جنگ هیچ فایده ای به آنان نداشته است و جنگ راه حل نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغان ها، علیه پنجابی های کافر، پسران حرامزاده بریطانیا، سازمان آی اس آی تروریست، و اردوی تروریسم پاکستان، داعش، و طالبان مزدور، قیام و انقلاب کنید سیل خون داغ را روان کنید اگر نمی کنید، در دماغتان حلقه بیاندازید و مثل دختران چوری ببندید از ابتدا طالبان پسران آی اس آی بودند. آنها به دستور آی اس آی افغان های بیگناه را شهید کردند. از ابتدا طالبان پسران آی اس آی بودند. آنها به دستور آی اس آی افغان های بیگناه را شهید کردند.

پاسخ