اقتصاد

شکستن رکورد زراعت زعفران در افغانستان یک اقدام دوسربرد محسوب می شود

عزازالله

کارگران افغان در ماه عقرب سال 2014 در ولایت هرات مصروف پاک کاری و دسته کردن گل های زعفران هستند. بر بنیاد اعلان دولت، افغانستان در سال 2016 تولید زعفران خود را به بیش از دو برابر افزایش داد. [خبرگزاری فرانسه/عارف کریمی]

کارگران افغان در ماه عقرب سال 2014 در ولایت هرات مصروف پاک کاری و دسته کردن گل های زعفران هستند. بر بنیاد اعلان دولت، افغانستان در سال 2016 تولید زعفران خود را به بیش از دو برابر افزایش داد. [خبرگزاری فرانسه/عارف کریمی]

کابل -- افغانستان طی چند سال گذشته مقدار زراعت زعفران را به طور ثابت افزایش داده است تا بلکه میزان تولید کوکنار را کاهش دهد و راه تمویل طالبان از طریق قاچاق مواد مخدر را مسدود کند و معیشت مداومی را برای زارعان افغان تأمین نماید.

دولت می گوید زعفران، که گرانقیمت ترین مصاله جهان است، می تواند جایگزین کوکنار شده و کمک کند تا طالبان از بین برود.

به گزارش لندن تلگراف، در سال 2014 در انگلستان بهای یک گرم زعفران 5.2 یورو (426.2 افغانی) بود.

با افزایش قیمت ها وزارت زراعت، کشاورزی، و مالداری (ام اِی آی ال) زراعت زعفران را به عنوان جانشینی برای زراعت غیرقانونی کوکنار تشویق می نماید.

این وزارتخانه در تاریخ 29 قوس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که طی 15 سال گذشته زارعان سالانه 1,020 هکتار را به زراعت زعفران تحصیص داده اند.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، اخیراً در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که فقط در سال 2016 زراعت زعفران بیش از دو برابر علاوه شده است که دلیل آن حمایه فنی، مالی، و تعلیمی وزارت زراعت، کشاورزی، و مالداری از زارعین افغان بوده است.

وی گفت که حالا اراضی تحت زراعت زعفران به 2,811 هکتار -- یعنی 250 فیصد افزایش -- رسیده است.

او گفت که این 1,791 هکتار جدید «نشان می دهد که زارعان افغان از بیش از هر زمان در گذشته به زراعت قانونی مصروف هستند.»

او اظهار داشت: «هدف دولت این است که زارعین را با زراعت و برداشت حاصلات زعفران آشنا نماید. این کار به افزایش کمیت و کیفیت زعفران در سال های آینده کمک خواهد کرد.»

ضمیر گفت که افزایش مساحت تحت زراعت زعفران از تولید تریاک توسط زارعان جلوگیری خواهد کرد.

ضمیر که مستقیماً با زارعان صحبت می کرد، اظهار داشت: «شما با زراعت یک محصول قانونی هم پول بیشتری درخواهید آورد، هم از حمایه دولت بهره مند خواهید شد، و هم بی هیچ هراسی از نهادهای قانونی و انتظامی کشور روی اراضی خود فعالیت خواهید کرد.»

او گفت که این وزارتخانه مصمم است تا به زارعین کمک کرده و به آنها حمایه مالی، ماشین آلات جدید، انبارهای خنک، دانه، تأسیسات تعلیمی، و روش های جدید پروسس ارائه دهد.

وی گفت که این کمک مداوم، مسیر را برای زارعین جهت صدور حاصلات خود هموار خواهد کرد.

هم برای کشاورزان خوب است و هم برای امنیت

تاج محمد اکبر، استاد دانشگاه کابل و عالم اقتصادی، به سلام تایمز گفت: «دولت و زارعین افغان زعفران را به حیث یک جانشین مناسب برای کوکنار می بینند و زارعین موفق شده اند تا در سال های اخیر این انتقال را انجام دهند.»

اکبر گفت که او از کوشش های وزارت زراعت، کشاورزی، و مالداری جهت تبدیل افغانستان به یک کشور عاری از کوکنار تقدیر کرد و از ملت خواست تا به دولت در جهت تحقق این هدف کمک کنند.

اکبر گفت که افزایش چشمگیر تولید زعفران فقط یک دستاورد کلان اقتصادی و زراعتی نمی باشد، بلکه همچنان دارای نتایج بسیار عمدۀ امنیتی است.

وی گفت که خلاص کردن افغانستان از کوکنار به ناکامی شبه نظامیان کمک کرده و ثبات را به مملکت برخواهد گرداند، چون طالبان و سایر گروپ های شبه نظامی به شدت به تمویل حاصله از کوکنار و سایر حاصلات غیرقانونی وابستگی دارند.

وزارت دفاع اعلام کرد که زراعت زعفران به قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) امکان خواهد داد تا کوشش های خود را بر جای دیگری متمرکز کنند و دشمنان افغانستان را از یک منبع مهم درآمدی محروم خواهد کرد.

برید جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان جهت برقراری ثبات در ساحات زراعی از بابت حصول اطمینان از تأمین فضای امن برای زارعین جهت تولید زعفران کوشش می کنند.

او ادامه داد: «ما یقین داریم که اگر زارعین ما زعفران تولید کنند ستیزه جویان و طالبان یک منبع کلان تمویل خود از طریق کوکنار را از دست خواهند داد.»

یک راه احتمالی نجات اقتصادی

فریدون خوازون، سخنگوی رئیس اجرایی دولت افغانستان عبدالله عبدالله، گفت که تولید زعفران به اراضی و همچنان به نیروی کار کلان ضرورت دارد.

او گفت که بنابراین افزایش تولید زعفران می تواند «برای صدها هزار افغان وظیفه ایجاد کند.» او زعفران را به حیث احتمالا «یک محصول عالی جهت ارتقای اقتصاد شکننده افغانستان و جانشینی برای محصول کوکنار» توصیف کرد.

نورالحق حکیمی، یک انجینیر باشنده کابل که متخصص زراعت است و با دولت کار می کند، گفت که او به زارعین روش زراعت زعفران باکیفیت را تعلیم می دهد.

او پیش بینی کرد: «اگر مردم از منافع [مالی] زعفران مطلع شوند همه فامیل ها مصروف به زراعت زعفران خواهند شد.»

بر بنیاد اعلان خبرگزاری فرانسه دو سال پیش حدود 6 هزار نفر - به شمول 4 هزار زن - در قلب هرات در 325 هکتار اراضی تحت کشت زعفران مصروف به کار بودند و حاصلات آنها به هندوستان، اروپا، آمریکا، و نقاط دیگر صادر می گردید.

حاجی رحمت الله، یک باشنده هرات که سابقا مصروف زراعت کوکنار بود، حالا به خاطر تولید زعفران خرسند است.

او به خاطر می آورد که وقتی که کوکنار کشت می کرد همیشه با ماموران دولتی درگیر بود و چند مرتبه مجبور شد تا حاصلات خود را رها کتد.

او به سلام تایمز گفت که طی دو سال گذشته «زراعت زعفران به همان میزان زراعت کوکنار برای ما عایدی داشته است.»

او با تبسم گفت: «از 15 سال پیش، وقتی که من زراعت زعفران را شروع کردم، به یک تاجر در سطح کشور تبدیل شده ام. من [از طریق تولید زعفران] آن قدر دولتمند شدم که توانستم برای مناسک حج به عربستان سعودی بروم و اراضی بیشتری را [جهت زراعت زعفران] ابتیاع کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500