امنیت

مقامات افغان «پیروزی کامل» بر طالبان را پیش بینی کردند

نوشتۀ سلیمان

یک کنترولر تاکتیکی اردوی کلی افغانستان در تاریخ 28 میزان در ولایت لوگر طی یک مأموریت تعلیمی با یک پیلوت افغان که در تصویر مشاهده نمی شود، مکالمه می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک کنترولر تاکتیکی اردوی کلی افغانستان در تاریخ 28 میزان در ولایت لوگر طی یک مأموریت تعلیمی با یک پیلوت افغان که در تصویر مشاهده نمی شود، مکالمه می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مشاور شورای امنیت ملی رییس جمهور،وزارت دفاع ملی و تحلیلگران نظامی، سال آینده را سال پیروزی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برابر طالبان می دانند.

محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی رییس جمهور اشرف غنی، در بیانیه شورای امنیت ملی به تاریخ 8 جدی گفت: «سال ۱۳۹۶ [شمسی] [حمل 2017- حمل 2018] سال کامیابی کامل قوای امنیتی افغانستان در برابر طالبان و سایر گروپ های تروریستی که با مردم و دولت افغانستان می جنگند، خواهد بود.»

در این بیانیه آمده است : «دشمنان افغانستان در سال پیش رو کاملا شکست خواهند خورد و بعد از آن پروگرام های بنیادی برای رفاه و آرامش، انکشاف و اصلاحات در کشور شروع خواهد شد.»

«پلان هایی برای نابودی طالبان»

وزارت دفاع ملی افغانستان نیز سال پیش رو را سال شکست طالبان می داند.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پلان های کلانی را برای از بین بردن طالبان روی دست دارند

او به سلام تایمز گفت: «تکنولوژی قوی استخباراتی اخیرا به دسترس ما قرار گرفته است. با این تکنولوژی استخباراتی قوای امنیتی و دفاعی ما می توانند که فعالیت های طالبان را کشف و مهار کنند.»

رادمنش بر اهمیت نقش قوای هوایی افغانستان در شکست دادن طالبان تأکید کرد.

وی اظهار داشت: «پیلوت های افغان که فعلا در جمهوری چک، امارات متحده عربی، و امریکا مصروف تحصیلات هستند در آینده نزدیک به صفوف قوای هوایی افغان ملحق می شوند.»

او گفت: «با امدن این پیلوت ها، حامیان بین المللی 20 طیاره جنگی نوع سوپرتوکانو و 50 هلکوپتر جنگی را برای قوای هوایی ما می دهند.»

او گفت که با این تجهیزات و تعلمیات «قوای هوایی ما به راحتی می توانند مراکز سوق الجیشی و اداری و فرماندهان طالبان را از بین ببرند.»

رادمنش گفت: «عملیات ها و حملات اردو بر علیه طالبان شدت خواهد یافت. نیروهای ویژه کماندوهای اردو همچنان عملیات های شبانه را علیه مراکز و فرماندهان طالبان شدت می بخشند.»

او گفت: «قرارگاه های کلان در مناطق جنگی احداث می شوند و از این قرارگاه های نظامی عملیات های عمده ای را برای از بین بردن طالبان انجام می دهیم. ما از تکنولوژی استخباراتی قوی برای از بین بردن پناهگاه های طالبان استفاده می کنیم. در مناطقی که طالبان حضور دارند نیروهای جنگی بیشتری اعزام می شود و از هر جایی که طالبان را بیابیم، آنها را مورد حملات شدید هوایی و زمینی قرار می دهیم.»

وی گفت که برنامه آموزش نظامی قوای امنیتی و دفاعی در چارچوب برنامۀ حمایت قاطع به شکل بسیار خوب ادامه دارد.

طالبان با بحران مالی و انشعابات داخلی مواجه هستند

رادمنش گفت: «بحران مالی طالبان را به قدری ضعیف کرده است که از مدت ها قبل به این سو در میدان های جنگ به آسانی زمینگیر می شوند

او گفت: «طالبان به اندازه ای ناتوان شده اند که حتی در آن ساحاتی که پایگاه های اصلی شان بود، مانند ولایت هلمند، قادر به انجام فعالیت های گذشته شان نیستند.»

او گفت: «با تطبیق برنامه های کلان جنگی توسط حکومت افغانستان، شکست طالبان در سال آینده حتمی شده است.»

اسد الله ولوالجی، کارشناس امور نظامی و جنگی، هم نابودی طالبان را پیشبینی کرد.

او به سلام تایمز گفت: «شکست طالبان زمانی بیشتر محتمل شد که این گروه با بحران مالی مواجه شد.»

او به سلام تایمز گفت: «دلیل دوم شکست طالبان در سال پیش رو و یا سال های پیش رو، انشعاب این گروه می باشد؛ چون طالبان فعلا از یک رهبر واحد پیروی نمی کنند، آنها به شعبات متعدد و متخاصم تقسیم شده اند. ما بارها شاهد درگیری های داخلی و مرگبار طالبان در ولایت های هلمند، زابل، اروزگان، هرات، فاریاب، و بادغیس بوده ایم.»

ولوالجی گفت: «مورد سوم که طالبان را به سوی نابودی می کشاند، تلفات نفرات آنها می باشد. گروپ طالبان از چندی قبل به این طرف با افزایش تلفات جانی مواجه بوده اند.»

افزایش منابع مالی و حمایه از قوای امنیتی و دفاعی افغانستان

به گفته گل احمد اعظمی، عضو کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس سنا، منابع مالی طالبان بحرانی و منابع مالی قوای امنیتی افغانستان در حال رشد می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «با گذشت هر روز شکست طالبان نزدیکتر می شود.»

او گفت که برعکس طالبان که حامیان شان کمک های مالی و نظامی را برای شان قطع کرده اند، حامیان مالی و نظامی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان در همه نشست های بین المللی وعده کمک های بیشتر مالی و نظامی برای حکومت افغانستان را داده اند.

اعظمی گفت: «در اخیرترین مورد در نشست وارسا [در ماه سرطان] حامیان بین المللی افغانستان تعهد کردند که تا سال 2020 سالانه 5 ملیارد دالر [برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان] کمک می کنند. همه این موارد سرانجام به شکست طالبان و پیروزی قاطع قوای امنیتی منجر خواهد شد.»

محمد جان رسول یار، معاون سابق والی هلمند و تحلیلگر ارشد نظامی، گفت: «بعد از کشته شدن ملا اختر منصور [در ماه ثور] و ضعف مالی، طالبان انگیزه جنگی شان را از دست داده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «از چندی پیش به این طرف قراین نشان می دهند که طالبان در میدان های جنگ بسیار ناتوان شده اند.» وی افزود که این گروه توانایی و ظرفیت اجرای حملات بزرگ را ندارد.

او گفت: «طالبان فعلا یک گروه از هم پاشیده و بدون حامی مالی می باشد و در شکستشان هیچ شک وجود ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500