تروریسم

مبارزه ازبکستان و افغانستان جهت تضعیف تجارت مواد مخدر

نوشته ماکسیم ینیسیف

یک زارع افغان در تاریخ 8 ثور 2015 در ولسوالی پنجوی ولایت قندهار در مزرعه کوکنار خود به برداشت حاصلات خود مصروف است. بر بنیاد راپور دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (یو اِن اُ دی سی) طالبان از زارعان کوکنار «مالیات» می گیرند. [خبرگزاری فرانسه/ جواد تنویر]

یک زارع افغان در تاریخ 8 ثور 2015 در ولسوالی پنجوی ولایت قندهار در مزرعه کوکنار خود به برداشت حاصلات خود مصروف است. بر بنیاد راپور دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (یو اِن اُ دی سی) طالبان از زارعان کوکنار «مالیات» می گیرند. [خبرگزاری فرانسه/ جواد تنویر]

تاشکند -- کوشش های جاری در دو سمت سرحدات حیات مالی شبه نظامیان در افغانستان که برای تمویل خود شدیداً به مواد مخدر متکی هستند را تضعیف می کند.

این کشور آسیای میانه در «کوریدور شمالی» قاچاقبران جهت حمل مواد مخدر به اروپا واقع شده است. بنا بر این، این عملیات ها که به مصادره و انهدام مواد مخدر و دستگیری قاچاقبران منجر می شوند، فی الواقع به هدف افراط گرایان ضربه می زنند.

تعیین آمار و ارقام دقیق به عایدی سالیانه طالبان افغان از تجارت مواد مخدر بسیار دشوار است. اما بر بنیاد دویچه وله، در اوایل سال 2016 توماس اولیور، یک متخصص ضد هراس افکنی داچ رقمی تخمینی مابین 100 ملیون تا 300 ملیون دالر آمریکایی (6.7 ملیارد تا 20 ملیارد افغانی) را ارائه داد.

موفقیت ها در ازبکستان

الیاس خان عاروف، سخنگوی مرکز ملی معلوماتی - تحلیلی کنترل مواد مخدر به کاروانسرای گفت: «تعداد موارد جرائم مرتبط با مواد مخدر که در ازبکستان از آنها جلوگیری شده، مدام رو به ازدیاد است.»

نگهبانان مرزی ازبکستانی در تاریخ 25 سنبله در تاشکند از یک آله اسکنر برای تفتیش یک ترن باربری جهت یافتن مواد مخدر استفاده می کنند. [عکس متعلق به سرویس گمرکات ازبکستان و دریافت شده توسط ماکسیم ینیسیف است]

نگهبانان مرزی ازبکستانی در تاریخ 25 سنبله در تاشکند از یک آله اسکنر برای تفتیش یک ترن باربری جهت یافتن مواد مخدر استفاده می کنند. [عکس متعلق به سرویس گمرکات ازبکستان و دریافت شده توسط ماکسیم ینیسیف است]

بر بنیاد اعلان کمیته هراست از سرحدات کشور، در ماه میزان نگهبانان مرزی ازبکستان دو بار تلاش های انجام شده برای قاچاق مواد مخدر به این کشور را خنثی کردند و 8.5 کیلوگرم مواد مخدر، به شمول 3.5 کیلوگرم تریاک، و 5 کیلوگرم گیاه کوکنار را مصادره نمودند.

عارفوف گفت: «ما در سال 2015 برابر با 709 دوسیه جرائم مرتبط با قاچاقبری [مواد مخدر] را تیر کردیم که این رقم در سال 2014 برابر با 607 دوسیه بود.»

عارفوف ادامه داد: «24 فیصد ازمواد مخدری که ما ضبط می کنیم، از ولایت (سرخان دریا) که با افغانستان سرحدات مشترک دارد، به دست می آید.»

عارفوف گفت که در سال 2015 مقامات ازبکستانی 194 کیلوگرم مواد مخدر افغانستان را که در چاله های مختلف زیر زمین در نزدیکی مرز افغانستان دفن شده بودند و یا در ترن های باری که از افغانستان و تاجیکستان می آمدند، جارکاری شده بودند، را کشف کردند.

افغان ها هم به سهم خود فعال هستند

قوای افغان هم سهم خود را برای ممانعت از شبه نظامیان در ایجاد مقری برای خود در شمال افغانستان که با کشورهای آسیای میانه سرحدات مشترک دارد، انجام می دهند.

این قوا مرتباً عملیات هایی را برگزار می کنند که به قتل شبه نظامیان می انجامد و یا آنها را از مخفیگاه های امنی که در شمال تشکیل داده اند، اخراج می کند.

از جمله این عملیات های روزمره می توان به کوشش های کلانی به شمول عملیات های شفق 1 و 2 قرار داشتند که عملیات متذکره دوم از تاریخ 19 قوس شروع شد.

عملیات شفق 1 که در ماه حوت اجرا گردید، بر بنیاد راپورها ده ها شبه نظامی را در ولایات قندهار، زابل، اروزگان، و دایکوندی به هلاکت رساند.

یک ناظر ازبکستانی پیش بینی کرد که بدون عایدی معتنابه حاصل از مواد مخدر شبه نظامی گری ریشه کن خواهد شد.

امید اسدالله یف، عالم علوم سیاسی باشنده تاشکند، به کاروانسرای گفت: «افراطیون رادیکال ... از هیچ حمایتی در میان مردم افغان برخوردار نمی باشند. آنها فقط از طریق زور و خشونت در مناسب خود باقی مانده اند. آنها در فقدان منابع تمویل قادر به ادامه نخواهند بود.»

قوای امنیتی افغانستان و ازبکستان در مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر قاطع می باشند. اما این مبارزه هیچ گاهی خاتمه نخواهد یافت و بالا و پایین خواهد داشت.

دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (یو اِن اُ دی سی) در راپور خلاصه اجرایی سروی کوکنار افغانستان در سال 2016 نوشت که در این سال «تولید احتمالی تخمینی مواد مخدر در افغانستان حدود 4,800 تُن (مابین 4,000 تا 5,600 تُن) بود که 43 فیصد نسبت به سال 2015 (که 3,300 تُن بود) افزایش داشته است.»

نسخه کامل این تحقیق هنوز در دسترس نمی باشد.

اخاذی

دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل متحد اشاره کرده است که طالبان علاوه بر کسب عایدی از معامله مواد مخدر از زارعان کوکنار در قالب «مالیات» اخاذی می کند.

دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در راپور سروی کوکنار افغانستان در سال 2015نوشت: «بالغ بر نصف زارعین کوکنار در شرق و غرب اظهار کردند که آنها مبالغ تقدی از عایدی کوکنار خود را ([زارعان شرق و غرب] به ترتیب 59 فیصد و 64 فیصد) پرداخته اند.» در راپور همچنان آمده است: «بر بنیاد راپورها عمده دریافت کنندگان این مبالغ (84 فیصد در شرق و 68 فیصد در غرب) ستیزه جویان بودند.»

تلاش های معمول برای از بین بردن زراعت کوکنار شامل از بین بردن این حاصلات و همچنان، همانطور که سلام تایمز در ماه عقرب گزارش داد، جایگزین کردن این محصول با ادویه (مصالح) قیمتی یعنی زعفران است. سلام تایمز همچنان در آن زمان گزارش کرد که قوای امنیتی افغان 42 لابراتوار تولید مواد مخدر را در هفت ماه اول سال 2016 منهدم کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500