امنیت

ارتباطات طالبان با تروریستان بین المللی مانع صلح می شود

نوشتۀ نجیب الله

افسران پولیس افغان در تاریخ 19 میزان در هلمند جسد یک شبه نظامی طالبان را نگاه می کنند. شبه نظامیان سرسخت طالبان مذاکرات صلح را رد می کنند، حالی که تعداد دیگری از طالبان از این گروپ جدا شده و عهد کرده اند تا دولت افغانستان را حمایه کنند. [نورمحمد/ خبرگزاری فرانسه]

افسران پولیس افغان در تاریخ 19 میزان در هلمند جسد یک شبه نظامی طالبان را نگاه می کنند. شبه نظامیان سرسخت طالبان مذاکرات صلح را رد می کنند، حالی که تعداد دیگری از طالبان از این گروپ جدا شده و عهد کرده اند تا دولت افغانستان را حمایه کنند. [نورمحمد/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- عناصر سرسخت طالبان با گروپ های تروریستی بین المللی بیعت کرده و پروسه صلح در افغانستان را رد کرده اند.

در همین حال، مسئولین محلی و بعضی اعضای سابق طالبان به سلام تایمز گفتند که ده ها شبه نظامی طالبان طی چند ماه گذشته از خشونت دست کشیده، خود را به دولت افغانستان تسلیم کرده اند، و به پروسه صلح ملحق شده اند.

سازمان ملل متحد در ماه قوس یک بار دیگر از جامعه بین المللی و تمامی افغان ها، به شمول طالبان، تقاضا کرد تا جهت خاتمه دادن به رنج مردم افغان به «مذاکرات صلح» ملحق شوند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده مخصوص دبیر کل سازمان ملل متحد، برای افغانستان، گفت: «ورود به مذاکرات صلح مستلزم شجاعت است. این اعتراف به شکست نیست، بلکه درک واقعیت است»؛ چون یک «جنگ تمام نشدنی کشور را تخریب می کند.»

او گفت که تنها راه دستیابی به یک صلح تاثیردار مذاکرات مستقیم افغان ها با یکدیگر است. او از طالبان تقاضا کرد تا «بدون هر گونه پیش شرط» در مذاکرات صادقانه صلح مشارکت کنند.

وی گفت: «رهبری طالبان باید در این طرز تفکر که اهداف آن فقط در میدان های جنگ محقق می شوند، تجدیدنظر نماید.»

طالبان تسلیم می شوند و خواهان صلح هستند

در اوایل ماه قوس دو گروپ از اعضای طالبان که در ولایت بدخشان علیه قوای دولتی مبارزه می کردند، بعد از آن که فهم کردند جنگ آنها بر حق نمی باشد، خود را تسلیم نمودند.

نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان، به سلام تایمز گفت که قاری محراب، که در پاکستان تعلیمات تروریستی دیده و طی هفت سال گذشته مصروف جنگ با قوای امنیتی افغان بود، نیز در میان شبه نظامیان تسلیم شده حضور داشت.

محمود که 35 ساله و از اعضای سابق طالبان است، و درخواست کرد که هویت او ناشناس بماند، گفت که بعد از آن که به اشتباه بودن راه خود پی برد، به قوای دولتی افغانستان پیوست.

او به سلام تایمز گفت: «من حال می دانم که ما برخطا بودیم؛ چون جنگ ما جهاد نبود، بلکه دشمنی با مردم خودمان بود.»

طالبان درهم شکسته به خارجی ها متوسل می شوند

با این همه، بخشی از جنگجویان سرسخت طالبان جهت کسب حمایه مالی و همچنان کسب مشروعیت به گروپ های تروریستی بین المللی و کشورهای خارجی متوسل شده اند.

این جناح در یک فلم ویدئویی اخیر در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی طالبان «مذاکرات صلح» را رد کرده و بر روابط روان خود با القاعده تأکید کرده است.

در این رابطه محمود ضیا 40 ساله که صاحب یک تجارت کوچک و باشنده کابل است، گفت: «طالبان و القاعده دو گروپ تروریستی استند که مدت ها است دشمنی خود را با مردم افغانستان اثبات کرده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «شهروندان افغان سوابق سیاه این گروپ در افغانستان را هنوز از خاطر نبرده اند که چگونه آنها بسیاری از افراد بی گناه را دسته جمعی به قتل می رساندند و خانه های [آن مردم] را آتش می زدند.»

به گفتۀ ناظران مطلع، بعد از مرگ ملا اختر محمد منصور که ماه مه گذشته در پاکستان کشته شد، ارکان رهبری طالبان نیز در هم شکسته است.

محمد اسماعیل قاسمیار، یک عضو رهبری شورای عالی صلح افغانستان، گفت: «طالبان دیگر زیر یک چتر قرار نداشته و به گروپ های پراکنده تقسیم شده اند و قدرت تصمیم گیری نیز ندارند.»

او به سلام تایمز گفت: «برخی از گروپ های کوچکتر طالبان با توجه به تحولات اخیر در منطقه و دریافت منابع مالی، با مذاکرات صلح مخالفت نموده و به همان مواضع سختگیرانه شان تاکید دارند.»

او گفت که القاعده از گذشته های دور با طالبان وفاداری داشته است. وی افزود که حتی ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در زمان حیات ملاعمر، رهبر طالبان افغانستان از 1994 تا زمان مرگش در سال 2013، با گروپ طالبان بیعت کرده بود.

در صلح خیر همه مردم افغانستان است

رهبران سیاسی و شهروندان کشور می گویند که باید از حضور تمام کسانی که مشروعیت دولت افغانستان را به رسمیت شناخته و خواهان صلح در کشور هستند بر سر میز مذاکره استقبال شود و در همین حال آنها که از تروریسم بین المللی حمایه می کنند و بازیچه کشورهای خارجی هستند خیر افغانستان را نمی خواهند.

زبیر، یک باشنده کابل که 36 ساله و صاحب کسب و کار است، گفت: «در زمان حکومت طالبان تروریستانی از کشورهای عربی و آسیای میانه در کابل مصروف همکاری با این گروپ بودند.»

او به سلام تایمز گفت: «این تروریستان هنوز هم در اینجا هستند و همراه طالبان علیه قوای امنیتی و مردم افغانستان می جنگند.»

بشیر بیژن، یک تحلیلگر امنیتی و سیاستمدار سابق افغان باشنده کابل، گفت که طالبان که هرچه باداران شان بگویند همان را انجام می دهند، در حقیقت از خود صلاحیت ملحق شدن به مذاکرات صلح را ندارند.

سید جواد حسینی، رهبر حزب عدالت و توسعه، به سلام تایمز گفت: «بحث صلح از ابتدا هیچوقت نزد طالبان مطرح نبود؛ زیرا نظر به وابستگی این گروپ به تروریستان و کشورهای حامیشان، خود آنها تصمیم گیرنده نیستند.»

کلثوم، 23 ساله و دانشجوی رشته اقتصاد در یکی از دانشگاه های خصوصی در کابل، گفت: «در صلح خیر همه مردم افغانستان است.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان با مخالفت با مذاکرات صلح و اتحاد با القاعده بار دیگر ثابت کردند که دشمن مردم افغانستان استند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500