تروریسم

افغان ها خشونت طالبان را محکوم می کنند

خبرگزاری فرانسه و سلام تایمز

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 20 جدی به محل انفجارهای دوگانه در کابل وارد می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 20 جدی به محل انفجارهای دوگانه در کابل وارد می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

کابل - وقوع انفجارهایی در سه شهر افغانستان در روز سه شنبه (20 جدی) که به کشته شدن حداقل 56 نفر و مجروح شدن 100 نفر دیگر منجر شد، با محکومیت گسترده از سوی مردم افغانستان و جامعه بین المللی مواجه گردید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در اثر انفجار موادمنفجره جاسازی شده در یک مبل داخل مجتمع والی در جنوب قندهار در جریان سفر سفیر امارات متحده عربی به افغانستان، حداقل 13 نفر کشته شدند.

تنها چند ساعت قبل از وقوع حمله قندهار انفجارهای دوگانه طالبان در کابل، کارکنانی را که در حال خروج از یکی از تعمیرهای پارلمان که دفاتر نمایندگان در آن واقع است، بودند هدف قرار داد که این اقدام به کشته شدن حداقل 36 نفر و مجروح شدن 80 نفر دیگر منجر شد.

صبح روز سه شنبه نیز یک مهاجم انتحاری طالبان هفت نفر را در لشکرگاه ولایت هلمند به قتل رساند.

کشته و مجروح شدن مقامات اماراتی

بنا به گفتۀ مقامات مسئول در انفجار قندهارپنج مقام رسمی اماراتی کشته شدند و جمعه محمد عبدالله الکعبی، سفیر امارات، و همایون عزیزی، والی این ولایت، مجروح شدند.

جنرال عبدالرزاق، قوماندان امنیه این ولایت، به خبرگزاری فرانسه گفت که شمار کثیری از قربانیان آن چنان سوخته اند که تشخیص هویت آنها ممکن نمی باشد.

صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار، گفت که او نیز در شمول مجروحان انفجار دفتر والی بوده است. او به سلام تایمز گفت: «والی قندهار و سفیر امارات هر دو متحمل جراحات جزئی شدند.»

خبرگزاری رسمی اماراتی وام نیوز چهارشنبه (21 جدی) گزارش داد که مقامات اماراتی کشته شده «در حین مأموریت برای اجرای پروژه های بشردوستانه، تعلیمی، و انکشافی بودند.»

رئیس جمهور اشرف غنی گفت: «این حادثه بر روابط یا مشارکت های میان افغانستان و امارات هیچ تأثیر کرده نمی تواند.»

طالبان مسئولیت انفجارهای کابل را برعهده گرفتند

طالبان دست داشتن در حمله کابل را رد کردند، اما گفتند که انفجارهای کابل کار آنها بود.

در انفجار اول یک مهاجم انتحاری خود را در مجاورت یک مینی بس حامل کارکنان دولت منفجر کرد. وقتی که امدادگران به صحنه حادثه آمدند یک موتر بمب گذاری شده هم منفجر شد.

بین 36 قربانی این حادثه چهار افسر پولیس هم بودند که بعد از این که برای امدادرسانی به قربانیان انفجار اول به محل آمده بودند خودشان در اثر انفجار دوم کشته شدند.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت که نظر به این که حال تعداد کثیری از مجروحان در شفاخانه ها وخیم است و برای زنده ماندن تقلا می کنند، انتظار می رود که تعداد کشتگان افزایش شود.

غنی ضمن محکوم کردن این «حمله وحشیانه» طالبان را جهت تهاجم به افراد ملکی به شدت مورد حمله قرار داد.

عفو بین الملل طی یک اعلامیه گفت: «مرگ ده ها فرد ملکی در بمب گذاری های امروز کابل نشان می دهد که طالبان با توسل به یک کمپاین بی رحمانه و خشونت آمیز از هیچ کوششی برای قتل افراد ملکی دریغ نمی کنند.»

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، گفت که این حملات «جنایت غیرقابل عفو» هستند که توسط «دشمنان افغانستان» اجرا شده اند.

او طی بیانیه ای که در فیسبوک نشر داد، گفت: «من این اقدام بزدلانه ستیزه جویان را به شدت محکوم می کنم.» شبه نظامیان «باید فهم کنند که این طور حمله ها و خونریزی ها روحیه [افغان ها] را تضعیف نکرده و در وحدت ملی خلل ایجاد کرده نمی توانند.»

حملاتی در تضاد با اسلام و کولتور افغانستان

مولوی قیام الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان، به سلام تایمز گفت: «افغانستان همه حملات تروریستی، علی الخصوص آنها که مردم و کارگران بیگناه را هدف قرار می دهند، محکوم می کند. ما این حملات را که ده ها نفر از افغان های بیگناه و نیز مهمانان اماراتی ما را در قندهار و کابل هدف قرار دادند، به شدت محکوم می کنیم.»

او گفت که حملات طالبان وحشیانه استند. وی اظهار داشت: «آنها به بشریت و اسلام معتقد نیستند. اگر کسی مسلمانان بیگناه را بکشد، این کار در اسلام حرام است. آنها ثابت کرده اند که بخشی از افغانستان نمی باشند.»

یک دانشجوی پوهنتون کابل به نام عتیق الله گفت که وقتی او در راه منزل بود، صدای انفجار را در سرک دارالامان شنید. او به سلام تایمز گفت: «ما مدتی شوک بودیم و هیچ کاری کرده نمی توانستیم.»

او گفت: «هر کسی فامیل خودش را دارد و من می دانم که کسانی که کشته شدند، به طرف منزل خود می رفتند تا با فامیلشان شام خوشی را سپری کنند، اما ستیزه جویان همه آنها و همچنان آرزوهایشان را به قتل رساندند. چنین چیزی در اسلام یا کولتور افغان وجود ندارد.»

یاسر خوگیانی، که یک مددکار اجتماعی در کابل است، خشم خود را از بابت حملات طالبان ابراز نمود.

او به سلام تایمز گفت: «آنها بیگناهان را در کشور من می کشند. خداوند متعال آنها را مجازات کند؛ زیرا ما با اقدامات مشابه کار آنها را تلافی کرده نمی توانیم؛ چون ما تروریست نیستیم و هیچ گاهی مثلا آنها تفکر کرده نمی توانیم.»

[عزازالله از کابل در تهیه این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500