تروریسم

طالبان در افغانستان با اختلافات میان رهبرانشان و درگیری های داخلی دیگر مواجه می باشند

نوشته سلیمان

عساکر اردوی ملی افغانستان در 20 قوس 2014 در نزدیکی خرابه های منزل ملا محمد عمر، بنیان گذار طالبان، در سنگسر. طالبان گرفتار بحران در رهبری خود شده اند. [خبرگزاری فرانسه/روبرتو اشمیت]

عساکر اردوی ملی افغانستان در 20 قوس 2014 در نزدیکی خرابه های منزل ملا محمد عمر، بنیان گذار طالبان، در سنگسر. طالبان گرفتار بحران در رهبری خود شده اند. [خبرگزاری فرانسه/روبرتو اشمیت]

کابل - منابع بسیار مطلع به سلام تایمز گفتند که اختلافات مابین محوریت اصلی رهبری طالبان بلند رفته و این گروپ را تهدید به فروپاشی کرده است.

این منابع مطلع می گویند که این اختلافات فزاینده باعث شده که مرکزیت رهبری طالبان به سه بخش تقسیم شود: یک گروپ به رهبری ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان افغان و رهبر شورای ارشد آن موسوم به شورای کویته؛ یک گروپ تحت هدایت ملا محمد یعقوب، یکی از اعضای شورای کویته که کلان ترین پسر ملا محمد عمر بنیان گذار طالبان است؛ و یک گروپ تحت رهبری سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «شورای کویته در حال از هم پاشیدن است و معلومات نشان می دهد که شماری از اعضای برجسته طالبان شورای کویته را ترک کرده اند.»

او گفت: «طالبان بر علاوه اختلافات و تنش های داخلی، با بحران سیاسی، نظامی، و مالی مواجه اند. همین امر باعث شد همه پلان های کلان آنها در سال 2016 با شکست مواجه شوند.»

در این عکس نامه مولوی عبدالحکیم منیب، وزیر عدلیه طالبان، مورخ 10 عقرب دیده می شود. در این نامه او خواستار جایگزینی ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، شده بود. [نسخه دریافت شده توسط سلیمان]

در این عکس نامه مولوی عبدالحکیم منیب، وزیر عدلیه طالبان، مورخ 10 عقرب دیده می شود. در این نامه او خواستار جایگزینی ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، شده بود. [نسخه دریافت شده توسط سلیمان]

رادمنش گفت که پلان های طالبان برای سقوط دادن هشت ولایت و شصت ولسوالی در سال قبل نقش بر آب شدند.

شکست های طالبان در میدان های نبرد

زلمی وردگ، کارشناس امور نظامی باشنده کابل، گفت که طالبان در سال 2016 اعلام کرده بودند که قصد دارند یک عملیات کلان نظامی بهاره را زیر نام عملیات عمری علیه قوای دفاعی و امنیت ملی افغانستان (اِی ان اس دی اف) اجرا کنند.

او به سلام تایمز گفت: «اما در میدان های نبرد ضعف و چند دستگی طالبان محسوس بود. همین امر سبب شد که این پلان کلان جنگی طالبان با شکست مواجه گردد.»

وردگ گفت که به جنگ های میان گروپی طالبان بعد از مرگ ملا عمر رهبر پیشن این گروپ اشاره کرد.

وردگ گفت: «اختلافات داخلی طالبان باعث درگیری های خونبار میان این گروپ در ولایت های فراه و هرات، و همچنان ولسوالی های شنکی و میزانه زابل شد [و] در این درگیری ها تعداد زیاد طالبان کشته شدند.»

وی گفت: «همین اختلافات و درگیری ها باعث شد که گروپ تحت رهبری ملا رسول از صفوف طالبان جدا شود و علیه سایر شعب این گروپ اعلام جنگ کند.»

گفته شده که ملا رسول قبل از مرگ ملا عمر با او روابط نزدیکی داشت. اما در سال 2015 رسول از گروپ اصلی طالبان جدا شد و تحریک خودش موسوم به «شورای عالی امارت اسلامی افغانستان» را تأسیس کرد.

پیروان رسول با انتصاب رهبر سلابق طالبان ملا احتر منصور که در سال 2016 در پاکستان کشته شد، مخالف بودند. این گروپ حمایه خود را از ـدولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و القاعده اعلام کرده بود و گمان می رود که از مشتریان ایران باشد.

تقاضاها برای برکناری ملا هبت الله

شواهد بیشتر مبنی بر بلند رفتن اختلافات بین انشعاب های طالبان در نامه مولوی عبدالحکیم منیب، وزیر عدلیه طالبان، مشاهده می گردد. او این نامه رسمی مورخ 10 عقرب که با لسان پشتو است را خطاب به شبه نظامیان طالبان نوشته است.

منیب در این نامه که به دست سلام تایمز رسیده نوشت که اختلافات مابین طالبان روحیه و شهرت تحریک آن را در خارج تضعیف کرده است.

وی گفته است که رهبری ضعیف و همچنان اختلافات سبب شده که حامیان کمک های خود به طالبان را متوقف کنند.

منیب اظهار داشته است که ناتوانی ملا هبت الله باعث بروز مشکلات بسیار شده و او باید برکنار شود.

منیب نوشته است: «برای برگرداندن قدرت و وحدتی که امارت اسلامی در زمان ملا محمد عمر و ملا اختر محمد منصور داشت ... ما باید یکپارچه و متحد به جلو رفته و یک رهبر مورد تصویب همه را نصب کنیم.»

عمیق شدن اختلافات و تقلا برای کسب قدرت

محمد فرزان، یک تحلیلگر سیاسی باشنده قندهار، گفت که واضح است که اختلافات مابین طالبان عمیق استند.

او به سلام تایمز گفت: «با امدن هبت الله به رهبری طالبان این گروپ توقع داشت که اختلافات شان از بین برود، اما هبت الله عالم دین بود و از سیاست و امور نظامی چیزی نمی فهمید.»

او گفت: «نتیجه این امر اختلافات عمیق تر در سطح رهبری بود و همین امر سبب شد که شورای پشاور و شبکه حقانی اعتماد خود را به ... ملا هبت الله از دست بدهند.»

فرزان با اشاره به اختلافات موجود بین قبایل متشکله شوراهای کویته و پیشاور گفت که درگیری های قومی یکی دیگر از دلایل سقوط تحریک طالبان است.

او گفت: «شورای پشاور در تبانی با شبکه حقانی در تلاش اند که رهبری را از نزد شورای کویته بگیرد، اما شورای کویته ... هر گز اجازه نخواهد داد که رهبری طالبان را از دست بدهد.»

او به سلام تایمز گفت: «که این اختلافات و انقسامات باعث از بین رفتن امارت اسلامی طالبان می شود.»

داکتر نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله، گفت: «طالبان بعد از مرگ ملا عمر و ملا اختر محمد منصور با اختلافات و خصومت های شدید داخلی رو به رو شدند.»

او با اشاره به «درگیری های داخلی میان گروپ های مختلف طالبان در ولایت های زابل، اروزگان، بادغیس، هرات، و فاریاب» به سلام تایمز گفت: «این اختلافات روز به روز شدیدتر و عمیق تر می شوند.»

«روز ختم طالبان نزدیک است»

داکتر ظهیر سادات، عضو پارلمان افغانستان، گفت که یکی از جنبه های اختلافات داخلی طالبان این است که هبت الله «چندان قدرتمند نیست.» او گفت که به همین خاطر ملا یعقوب در تلاش است که رهبری طالبان را تصرف کند.

سادات به سلام تایمز گفت: «از سوی دیگر سراج الدین حقانی با وجودیکه معاون رهبر طالبان است، اما خود را قدرتمندترین شخص در گروپ طالبان می داند.»

وی گفت: «همه این اختلافات باعث می شوند که امارت اسلامی طالبان در گرداب اختلافات خود غرق شود.»

او گفت که اختلافات و درگیری های درونی طالبان به نفع مردم و حکومت افغانستان است و دولت باید از این فرصت مساعد برای سرکوب طالبان استفاده کند.

دانش نیز تأیید این نظر گفت: «انشعاب و اختلاف طالبان به سود نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان می باشد.»

او گفت: «مردم افغانستان مطمئن باشند که روز ختم طالبان نزدیک است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500