ترابری

فرصت های بالقوه در عرصه تجارت ترکمنستان و افغانستان در خط آهن جدید

نوشتۀ جمعه قلی آنایف

در تاریخ 9 قوس همزمان با ورود اولین ترن از مسیر خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان (تی اِی تی) نوازندگان در آقینه برنامه اجرا می کنند. در حال حاضر آقینه انتهای این خط آهن در حال اعمار در افغانستان می باشد. [عکس گرفته شده از تلوزیون توسط جمعه قلی آنایف]

در تاریخ 9 قوس همزمان با ورود اولین ترن از مسیر خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان (تی اِی تی) نوازندگان در آقینه برنامه اجرا می کنند. در حال حاضر آقینه انتهای این خط آهن در حال اعمار در افغانستان می باشد. [عکس گرفته شده از تلوزیون توسط جمعه قلی آنایف]

امام نظر، ترکمنستان - مسئولین می گویند که این خط آهن مشترک بین سه کشور که به رغم تهدیدهای طالبان افغان در حال اعمار می باشد می تواند به ترکمنستان کمک کند تا رفاه را به افغانستان پیشکش نماید.

ارقام مربوط به تجارت مابین دو کشور کافی نمی باشند. اما از زمان افتتاح اولین ایستگاه خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان (تی اِی تی) در تاریخ 9 قوس تا حال شواهد حاکی از آن استند که اعمال این خط آهن می تواند حمل و نقل اجناس و محصولات ترکمنی را به افغانستان که با مشکلات زیادی مواجه است - البته بعد از آن که وضعیت امنیتی افغانستان امکان آن را بدهد - تسریع کند.

تسهیل تجارت و حمل و نقل

این خط آهن تا حال ابتیاع مقادیر کلانی اجناس توسط افغانستان را امکان پذیر کرده است.

رادیو چارتارابدان ترکمنستان در تاریخ 17 جدی گزارش داد: «طی حراج هایی که امسال در مارکیت اجناس و مواد خام دولتی ترکمنستان برگزار شد، تجارتخانه های افغان مقادیری گازوئیل و گندم به ارزش 500,000 دالر آمریکایی خریداری کردند.»

این خط آهن انتقال محموله های بسیار کلان محصولات و اجناس ترکمنستانی که قبلا فقط از مسیرهای زمینی استفاده می کردند، ممکن خواهد ساخت.

تلوزیون وطن در تاریخ 30 قوس به نقل از دولت ترکمنستان گزارش داد: «ما در سال 2016 بالغ بر 1.5 ملیون تن محموله را به افغانستان صادر کردیم. حال ما پنج برابر بیشتر فرآورده های نفتی، گاز طبیعی فشرده، آرد، سمنت، و کود صادر خواهیم کرد.»

کوشش های ترکمنستان جهت تجارت با افغانستان و منفعت رساندن به این کشور سکتور برق را نیز شامل می شود.

Trend.az در تاریخ 29 جدی به نقل از دولت ترکمنستان گزارش داد که این کشور قصد دارد تا خطوط انتقال نیرو را در امتداد خط لوله در دست اعمار گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندوستان (تاپی) را احداث کند تا به این ترتیب بتواند برق را به افغانستان انتقال دهد. این خط لوله از ماه قوس سال 2015 تحت اعمار بوده است.

دولت ترکمنستان طی بیانیه ای اعلام کرد: «بر علاوه تأمین الکتریسیته و همه تأسیسات زیربنایی در امتداد [مسیر خط لوله] این مسیر صدور [برق] به کشورهای دیگر از طریق افغانستان را امکان پذیر خواهد کرد.»

به گزارش Trend.az ترکمنستان مدت 20 سال است که برق را به قیمت تخفیفی به افغانستان می فروشد.

موانع باقی می مانند

اعمار این خط آهن در ماه سرطان سال 2013 شروع شد. اما مسئولین هر سه کشور که خط آهن از آنها عبور می کند، وجود مشکلات عمده، به شمول منابع مالی موجود، جنگ در افغانستان، و اختلاف بر سر مسیر عبوری از افغانستان را تأیید می کند.

تاجیکستان هنوز عملیات احداث بخش مربوط به خود را شروع نکرده است.

تورتایروف، یک سخنگوی وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان، در ولایت لب آب، به کاروانسرای گفت: «ما همه منابع مورد نیاز را در اختیار داشتیم. ما از منابع مالی، تجهیزات، و کارگران برخوردار بودیم و همچنان تجربه اعمار خط آهن در گذشته را داشتیم.»

بر بنیاد اخبار ترکمن تی وی کشور ترکمنستان هزینه اعمار خط آهنش را خودش پرداخته است.

تا حال خط آهن امام نظر- آقینه 85 کیلومتر در ترکمنستان امتداد یافته و فقط سه کیلومتر آن در افغانستان اعمار شده است. به گفته تحلیلگران ادامه ساخت و ساز در افغانستان به توانایی کابل در حفاظت از این خط آهن در برابر خرابکاری بستگی دارد.

عبدالله عاشورف، اقتصاددان تاجیک، به سرویس ترکمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «تا وقتی که شما مشکلات مرتبط با بخش افغانستان را حل نکنید، احداث خط آهن غیرممکن خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500