محیط زیست

کوشش امدادگران برای رسیدن به قربانیان لغزش برف کوچ در افغانستان

خبرگزاری فرانسه

دکانداران افغان در تاریخ 16 دلو در کابل برف را از بامهایشان پاک کاری می کنند. سه روز برف باری جان بالغ بر 100 نفر را گرفت که اکثر آنها در ولایت نورستان بودند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

دکانداران افغان در تاریخ 16 دلو در کابل برف را از بامهایشان پاک کاری می کنند. سه روز برف باری جان بالغ بر 100 نفر را گرفت که اکثر آنها در ولایت نورستان بودند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- امدادگران دوشنبه (17 دلو) مصروف کوشش جهت یافتن نجات یافتگان برف کوچ در ساحات کوهستانی شمال افغانستان بودند. تعداد قربانیان از 100 نفر بیشتر شده و نگرانی برای ده ها تن دیگر که گفته می شود همچنان زیر برف مدفون هستند، افزایش می یابد.

بعد از سه روز برف باری چندین برف کوچ در آخر هفته به خصوص در ولایت های مرکزی و شمالی افغانستان سقوط کرد و ده ها خانه را ویران نمود، مردم را کشت، و و مال هایشان را تلف کرد.

برف باری حتی برخلاف معمول در ولایت قندهار هم حادث گردید.

حافظ عبدالقیوم، والی ولایت نورستان، به خبرگزاری فرانسه گفت که در ولایت نورستان که شدیدتر از هر جای دیگر صدمه دیده، کمک ها با هلی کوپتر حمل می شوند. در این ولایت حداقل 64 نفر جان باختند که 53 نفر از آنها در یک قریه اتفاق افتاده است.

قیوم گفت که هیچ خبری از بعضی قریه های این ولایت که در آنها حدود سه متر برف باریده، در دست نیست و مسدود بودن سرک ها و معبرهای کوهستانی عملیات نجات را کند می کند.

نوید احمد فروتن، سخنگوی والی ولایت بدخشان که در مجاورت آن ولایت قرار دارد، گفت که برف باری سرک ها را مسدود کرده و حداقل 19 نفر به شمول دو طفل را کشته است.

او گفت: «ده ها نفر همچنان در میان برف گرفتار شده اند و ما سعی داریم که آنها را نجات دهیم.» او افزود که امدادگران کوشش می کنند با هلی کوپتر بیایند.

به گفته مسئولین بدی آب و هوا و برف باری شدید کوشش های امدادگران برای رسیدن به قریه های دوردست را مانع شده و نگرانی ها را از بابت بلند رفتن شدید آمار مرگ و میر افزایش داده است.

کشته شدن حداقل 137 نفر و پیش بینی افزایش این رقم

راپورهای جدید از نورستان و بدخشان تعداد کشتگان سرتاسر کشور را روز دوشنبه به حداقل 137 نفر افزایش داد. هر چند قرار بود که مسئولین این رقم را بعدا آپدیت کنند.

مقامات گفتند که حداقل 54 نفر در سایر ساحات شمالی و مرکزی افغانستان که لغزش برف کوچ های عظیم 168 خانه را ویران کرد و صدها مال تلف نمود، کشته شدند.

ذبیح الله امانی، سخنگوی دولت ولایت سرپل، گفت که لغزش برف کوچ پنج نفر را در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به کام مرگ فرستاد.

او گفت: «سرک ها به سمت بلخاب همچنان مسدود می باشند.»

یخبندان همچنان در ولایت بادغیس جان دو نفر را گرفت.

عبدالوحید صدیقی، سخنگوی والی ولایت پروان، گفت که در این ولایت که در شمال کابل واقع است، 16 نفر کشته شدند.

حکومت یکشنبه را روز رخصتی عمومی اعلام کرد تا از سفرهای غیرضروری جلوگیری کرده و مکتب ها تعطیل باقی بمانند.

لغزش برف کوچ های مرگبار زمستانی در ساحات کوهستانی افغانستان، جایی که فاقد تجهیرات امدادی است، معمول می باشند.

در ماه جدی برف باری سنگین و یخبندان به کشته شدن 27 طفل که همه آنها کمتر از پنج ساله بودند، در ولایت جوزجان، در شمال افغانستان، منجر شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500