تروریسم

حمله یک مهاجم انتحاری به محکمه عالی افغانستان

خبرگزاری فرانسه و کارکنان

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 18 دلو مصروف حراست از یک مکان بمب گذاری انتحاری در کابل استند. فرد بمب گذار حداقل 20 نفر را کشت. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 18 دلو مصروف حراست از یک مکان بمب گذاری انتحاری در کابل استند. فرد بمب گذار حداقل 20 نفر را کشت. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- یک بمب گذار انتحاری سه شنبه (18 دلو) خودش را بین جمع کثیری از کارمندان محکمه عالی افغانستان منفجر کرد و جان حداقل 20 نفر را گرفت و 41 نفر دیگر را مجروح نمود. این دومین حمله به نهادهای دولتی در مدت کمتر از یک ماه بود.

فرد مهاجم که پای پیاده حرکت می کرد، وقت سوار شدن کارمندان به یک بس جهت رفتن به منازلشان خودش را منفجر کرد و موجب شد که اجساد و قطعات بدن مردم در حول و اطراف محل پخش شود.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله، به سلام تایمز گفت که همه قربانیان افراد ملکی بودند.

بر بنیاد اعلان وزارت صحت عامه، قربانیان شامل سه زن و یک طفل هم بودند. این وزارتخانه نسبت به بلند رفتن آمار کشتگان هشدار داد.

هنوز کدام گروپ مسئولیت این اقدام را بر دوش نگرفته است. مگر طالبان سابقا این محکمه را هدف داده بود. آنها در سال 2013 طی انفجار انتحاری یک موتر در دروازه این مجتمع 15 فرد ملکی را کشته بودند.

در آن زمان این گروپ شبه نظامی تهدید کرده بود که اگر دستگاه عدلیه به صدور احکام مرگ علیه شبه نظامیان این گروپ ادامه دهد، حملات زیادتری را علیه آن اجرا خواهد کرد.

این انفجار تعمیرهای مجاور را به لرزه درآورد و باعث شد شیشه ها خرد شده و خرابی ها به داخل سرک ها بریزند.

یکی از شاهدان عینی با چشمان گریان به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی من و پدرم در حال خروج از گاراژ بودیم، یک انفجار عظیم رخ داد. حالا پدرم مرده است. چه طور بدون او زندگی کنم؟»

همزمان با تجمع خویشاوندان مضطرب کارمندان این محکمه و ورود آمبولانس ها و موترهای آتشنشانی به صحنه پولیس سرک های اطراف این مجتمع را مسدود کرد.

در شفاخانه امرجنسی ایتالیایی در کابل صحنه های پر اضطرابی مشاهده شدند که طی آنها مردم نگران دنبال اقوام گمشده خود در آمبولانس هایی که کشتگان و مجروحان را می آورد، می گشتند.

«جنایت علیه بشریت»

رئیس جمهور اشرف غنی این حمله را «جنایتی علیه بشریت و یک عمل غیر قابل عفو» خواند.

شاگل رضایی، یک نماینده پارلمان از غزنی، به سلام تایمز گفت: «شبه نظامیان نه به اسلام حرمت می گذارند و نه به بشریت. این اولین یا آخرین باری نیست که آنها افراد بیگناه را می کشند.»

محمد نادر، یک فعال جامعه مدنی مقیم کابل،به سلام تایمز گفت: «افراد ملکی قربانیان اصلی این گونه حملات طالبان هستند. ما از دولت تقاضا می کنیم که جلوی این حملات مرگبار را بگیرد.»

ماه قبل دو انفجار انتحاری که طالبان مسئولیت آنها را پذیرفتند، در بین کارمندانی که در حال خروج از یک مجتمع پارلمانی در کابل بودند، به وقوع پیوست و حداقل 36 تن را کشت و 80 نفر دیگر را زخمی کرد.

قوای امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) در این کشور مصروف مبارزه با طالبان، القاعده، «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) هستند.

نجیب الله و سلیمان در تهیه این راپور مشارکت کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500