تروریسم

رکورد بی سابقه تلفات اطفال در جنگ افغانستان در سال 2016

خبرگزاری فرانسه

در شام 20 میزان سال 2016 بعد از حمله مردان مسلح به امام بارگاه کرت سخی در کابل یک مرد افغان دخترک مجروح را حمل می کند. بر بنیاد اعلام مأموریت امدادی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بالغ بر 3,500 طفل طی سال گذشته از اثر درگیری های افغانستان جان باختند. [روح الله امین/خبرگزاری فرانسه]

در شام 20 میزان سال 2016 بعد از حمله مردان مسلح به امام بارگاه کرت سخی در کابل یک مرد افغان دخترک مجروح را حمل می کند. بر بنیاد اعلام مأموریت امدادی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بالغ بر 3,500 طفل طی سال گذشته از اثر درگیری های افغانستان جان باختند. [روح الله امین/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- بر بنیاد اعلان سازمان ملل متحد در جنگ بی رحمانه افغانستان که سال قبل به کشته و یا مجروح شدن قریب به 11,500 فرد ملکی منجر شد، اطفال بهای بسیار کلانی را می پردازند.

به شمول این اطفال یکی از عزدلله 4 ساله است که شکمش گلوله خورده و میثم 12 ساله که از اثر بمب پایش مجروح شده است.

این دو طفل در شفاخانه ایمرجنسی کابل تحت تداوی هستند.

میثم در ارتباط مجروحیت خود در تاریخ 21 جدی گفت: «من سوار بای سیکل خود بودم و داشتم می رفتم کتاب های مکتبم را جمع کنم که به من اصابت کرد.»

او یکی از 78 مجروح دو انفجار پی هم طالبان نزدیک پارلمان در کابل بود که از اثر آن حداقل 36 نفر کشته شدند.

عزدالله هم در تاریخ 3 دلو در ولایت لوگر در خانه خودش مورد اصابت یک مرمی سرگردان قرار گرفت.

کشته شدن 923 طفل

مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دوشنبه 17 دلو اعلام کرد که در سال 2016 طی درگیری ها تعداد 923 طفل به قتل رسیده و 2,589 طفل نیز مجروح شدند.

مجموع 3,512 طفل قربانی نشان دهنده 24 فیصد افزایش به نسبت سال 2015 است و بالاترین رقم می باشد که طی یک سال توسط یوناما ثبت شده است. یوناما از سال 2009 راپور قربانیان را ثبت نموده است.

دژان پانیک، از سازمان غیردولتی ایتالیایی امرجنسی که در شفاخانه امرپنسی کابل مصروف فعالیت است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فاجعه در حال تشدید است. ما سال قبل هم 3,400 نفر را پذیرش کردیم که 30 فیصد آنها 14 ساله یا خردتر بودند.»

اطفال 86 فیصد تمام قربانیان ملکی مواد منفجره باقی مانده از جنگ را تشکیل می دهند و این مواد درگیری های میدانی دومین عامل تلفات اطفال محسوب می شود.

پانیک، که هفت سال را در افغانستان سپری کرده، گفت: «آی ای دی ها [بمب های دست ساز] قوی تر و قوی تر می شوند.»

او گفت: «این بمب های دست ساز با استفاده از صابون، باروت، و کود تهیه شده از نیترات آمونیوم درست می شوند که همه این مواد به سادگی از بازار قابل تهیه هستند و از ماین های ساخت کارخانه های هم قوی تر می باشند.»

«ناکامی در حراست از افراد آسیب پذیر»

افراد بزرگسال هم در سال 2016 تلفات سنگینی هم متحمل شده اند. یوناما تعداد کل 11,418 قربانی از سنین مختلف -- 3,498 مقتول و 7,920 مجروح -- را ثبت کرد که این نشان دهنده 3 فیصد افزایش نسبت به سال 2015 بود.

دانیل بل، مدیر حقوق بشر یوناما، گفت که امثریت قربانیان ملکی در ولایت کابل حادث گردید و بعد از آن ولایت های هلمند، قندهار، ننگرهار، اروزگان، قندوز، و فاریاب قرار دارند.

تادامیچی یاماموتو، فرستاده مخصوص سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت که این ارقام جدید «عمیقا نگران کننده» هستند و «واقعیت دهشتناک جنگ» را مشخص می کند.

در راپور یوناما آمده است: «تداوم حمله هایی که افراد ملکی را هدف قرار می دهند ... غیرقانونی، قابل محکوم شدن، و در اکثر موارد ممکن است به حیث جنایت جنگی محسوب گردد. محاکمه و مجازات مسببین آن هر کسی که است، بسیار ضروری است.»

آنا لوکسین، مدیر سازمان اطفال را نجات دهید در کشور افغانستان، گفت: «سال قبل حدود 1,000 طفل از اثر درگیری های افغانستان کشته شدند که این یعنی نزدیک به هر روز سه طفل.»

او گفت که این نمایانگر «یک شکست واقعی در رابطه حراست از آسیب پذیرترین قشر جامعه افغانستان می باشد.» او از همه طرف های درگیر تقاضا کرد تا در همه حال از اطفال محافظت کنند.

داعش یک «عامل مرگبار» است

اکثریت بالای قربانیان در سال گذشته توسط «عناصر ضددولتی» نظیر طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به بار آمده بودند.

بنا بر اعلام یوناما، حملات داعش به خصوص در هدف قرار دادن مسلمانان شیعه مذهبی به میزان خطرناکی چند ده برابر شده بود که این امر به 899 قربانی ملکی -- به شمول 209 کشته و 690 مجروح -- منجر شد.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که ظهور داعش در افغانستان یک «عامل اضافی مرگبار» به نزدیک به چهار دهه درگیری می باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500