امنیت

تست میزایل ایران در صدر لیست طولانی اقدامات تحریک آمیز

نوشته ولید ابوالخیر در قاهره

میزایل بالستیک دوربرد قدر در تاریخ 19 حوت 2016 در سلسله جبال البرز در شمال ایران تست گردید. در حالی که ایران با نادیده گرفتن هشدارهای بین المللی به تست های میزایل خود ادامه می دهد، این کشور اعلام کرد که قوای مسلح آن دو میزایل بالستیک دیگر را هم شلیک کرده اند. [محمود حسینی/ خبرگزاری تسنیم/ خبرگزاری فرانسه]

میزایل بالستیک دوربرد قدر در تاریخ 19 حوت 2016 در سلسله جبال البرز در شمال ایران تست گردید. در حالی که ایران با نادیده گرفتن هشدارهای بین المللی به تست های میزایل خود ادامه می دهد، این کشور اعلام کرد که قوای مسلح آن دو میزایل بالستیک دیگر را هم شلیک کرده اند. [محمود حسینی/ خبرگزاری تسنیم/ خبرگزاری فرانسه]

متخصصین به المشارق گفتند که تست میزایل بالستیک اخیر ایران یک اقدام تحریک آمیز است که جدیدترین مثال بی احترامی علنی این رژیم نسبت به معاهدات و توافقات سازمان ملل متحد و بین الملل می باشد.

فتحی السید، یک محقق مرکز خاورمیانه مطالعات منطقوی و استراتژیک متخصص در امور ایران، گفت که ایران «سال ها است که در اقدامات تحریک آمیز متعهد و دوام داری علیه سراسر جهان» مشارکت داشته است.

او به المشارق گفت که این اقدامات در تست میزایل های بالستیک ایران در تاریخ 10 دلو «که به حیث چلنج و تحریک برای جامعه جهانی عمل می کرد» به اوج خود رسید.

او گفت که این اقدام را باید به لیست تهدیدات اجرا شده از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (آی آر جی سی) به شمول ایجاد مقرهای مسلح وفادار به ایران در کشورهای مستقل همچون عراق، سوریه، لبنان، و یمن اضافه کرد.

در ماه میزان سال 2016 اعضا و باداران حزب الله لبنان تابوت جلال العفیه را در مراسم تدفین او در حومه جنوبی بیروت حمل می کنند. مقتول متذکره در حین جنگ همراه با قوای رژیم سوریه در این کشور کشته شده بود. ایران با نقض توافقات بین المللی از طریق تسلیح و تجهیز گروپ هایی مثل حزب الله نفوذ خود را در سوریه توسعه داده است. [انور عمرو/ خبرگزاری فرانسه]

در ماه میزان سال 2016 اعضا و باداران حزب الله لبنان تابوت جلال العفیه را در مراسم تدفین او در حومه جنوبی بیروت حمل می کنند. مقتول متذکره در حین جنگ همراه با قوای رژیم سوریه در این کشور کشته شده بود. ایران با نقض توافقات بین المللی از طریق تسلیح و تجهیز گروپ هایی مثل حزب الله نفوذ خود را در سوریه توسعه داده است. [انور عمرو/ خبرگزاری فرانسه]

وی افزود که این اقدامات در مجموع «یک وضعیت بی ثبات را به وجود آورده اند که به جنگ های ویرانگر و همچنین حضور یک تهدید دائم در نتیجه برانگیختن فتنه های قومی منجر شده است.»

السید اظهار داشت که رژیم ایران توانسته تا شعله های فتنه های قومی را «از طریق معرفی خود به حیث ولی مذهب شیعه» به سود منافع ژئوپولتیک خود برافروخته کند.» او افزود که « ایران مسئله توسعه طلبی خود را به یک قضیه مذهبی تبدیل کرده است.»

وی افزود که اقدامات رژیم ایران به وضوح «خصمانه و جنگ طلبانه می باشند و نه فقط امنیت یک کشور و یا منطقه خاص بلکه امنیت تمام جهان را تهدید می کنند.»

وزارت مالیه ایالات متحده در عکس العمل نسبت به تست میزایل اخیر اعلام کرد که تحریم های جدیدی را بالای 13 تبعه ایرانی و 12 کمپانی که باور می رود با پروگرام میزایل مرتبط باشند و از فعالیت های تروریستی حمایه کنند، اعمال خواهد کرد.

«تخلفات متعدد جدی»

خیرالدین عبدالمتعال، پروفیسور پوهنتون اسیوط، و متخصص قوق بین الملل، گفت که ایران مرتکب تخلفات متعدد و جدی از قوانین و معاهدات بین المللی در عرصه های اکونومی، سیاسی، مالی، و نظامی گردیده است.

او به المشارق گفت که این عملکرد «را فقط به حیث رد آشکار مشروعیت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد توصیف کرد.»

وی افزود که تحریمات جدید روی فعالیت های مرتبط با تسلیحات بالستیک، حمایه از گروپ های تروریستی، و تحرکات رهبران ایران که از قبل مشمول تحریم ها و ممنوعیت های بین المللی قرار داشتند، متمرکز می باشد.

ایران به صورت مداوم با تسلیح و نایبانش، به شمول حوثی ها (انصارالله)، حزب الله، و شبه نظامیان مختلف عراقی مصروف جنگ در سوریه از قطعنامه 1747 سازمان ملل متحد مصوبه 4 حمل سال 2007 تخطی کرده است.

عبدالمتعال گفت که این قطعنامه به وضوح تصریح می کند که ایران نباید از خاک خود یا از طریق اتباع خود یا با استفاده از طیاره های حامل پرچم خود هیچ گونه اسلحه یا مواد مربوطه را مستقیم یا غیرمستقیم عرضه، فروخته، و یا منتقل نماید.

عبدالمتعال اظهار داشت که به همین منوال حضور عمومی قاسم سلیمانی، قوماندان قوای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه، جهت حمایه از رژیم سوریه تخطی مستقیم از تحریم های بین المللی محسوب می گردد.

وی افزود که عکس ها و کلیپ های ویدئویی که به طول گسترده ای نشر یافته اند، سلیمانی را نشان می دهند که در ماه قوس در حلب قدم می زند.

مداخله منطقوی گسترده

مطابق قطعنامه 1929 سازمان ملل متحد مصوبه سال 2010 «ایران نباید هیچ رقم فعالیت مرتبط با میزایل های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح های هسته ای به شمول پرتاب میزایل با استفاده از تکنالوژی میزایل بالستیک، را اجرا کند.»

عبدالمتعال گفت: «در نتیجه ایران بی تردید و به وضوح ناقض این قطعنامه بوده است.» وی اضافه کرد که قطعنامه متذکره همچنان ایران را از نقل و انتقال هر نوع سلاح منع می کند.

او گفت که تیم های نظارتی سازمان ملل متحد راپورهای متعددی را ارائه داده اند که «مداخله ایران در صدور اسلحه مخصوصا به سوریه» تصریح می کنند.

وی گفت که طبق راپور مورخ 3 میزان سال 2012 که توسط مأموریت ایالات متحده در سازمان ملل متحد ارائه گردید، «شش مکان در کشورهای مختلف کشف شده بودند که حاوی تسلیحات ایرانی حمل شده از ایران به مقاصد مختلف، به شمول سوریه، بودند.»

او گفت که لیست افراد و سازمان های هدف قرار گرفته توسط جدیدترین تحریم های به لیست قبلی که هنوز اجرایی است، اضافه خواهد شد.

او گفت که این نام های جدید به این خاطر به لیست اضافه می شوند که «آنها به حیث تأمین کننده منابع مرتبط با تسلیحات بالستیک، و همچنان تأمین کننده منابع مالی برای سپاسه پاسداران انقلاب اسلامی و گروپ هایی که در سطح جهان به حیث سازمان های تروریستی طبقه بندی شده اند، فعالیت کردند.

وی افزود که این اقدام از طریق عملیات های متعدد ضد پولشویی منطقوی و بین المللی به اجرا درآمد.

یک روحانی لبنانی به نام شیخ محمد الحاج حسن به المشارق گفت که رژیم ایران «از معضلات منطقوی سوءاستفاده کرده و خود را به حیث یک محافظ یا ولی شیعه در منطقه و حامی آن معرفی کرده است.»

وی افزود که این کشور با استفاده از نواب خود مصروف «دستکاری» در امور خاورمیانه بوده است تا اهداف خود را در لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین، و سایر کشورها پیش ببرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران و افغانستان هم مرز هستند هم نژاد هستند هم سایه هستند هم رابطه هستند و..... چرا در صدد دوستی نیستید ؟ چرا ادعاهای خبرگزاری شما مانند ادعاهای خبرگزاری واس عربستان سعودی تروریست است؟ آیا بهتر نیست کمی به فکر برادری باشید تا به فکر جنگ و نزاع ایران با افغانستان منافستی ندارد رقیب ایران آمریکا است و آمریکا می خواهد او را محدود کند و مراکز نظامی اش را تعطیل کند. این مساله دائما در اخبار ایران مطرح می شود. بی خود برای افغان ها دشمن تراشی نکنید. خدا می داند این مطالب را از روی دوستی و دلسوزی می زنم. حیف است دو ملت ایران و افغانستان که زمانی یک کشور بوده اند را این چنین دشمن همدیگر نشان دهید

پاسخ

من به عنوان یک ایرانی با سیایت مداران کشورم هم راستا نیستم در خیلی جهات. اما می دانم اگر نظام ایران قدرت نظامی خودش را به رخ نکشد آینده ای مانند افغانستان در انتظارش خواهد بود. شما که تحت نظارت آمریکایی فعالیت می کنید که خودش بارها در طول تاریخ در خارج از مرزهایش جنگ افروزی کرده، تلاش تان برای دشمن نشان دادن ایران و افغانستان دردناک است. ایران اگر در خارج از مرزهایش می جنگد از ترس است. چرا که اگر نجگند چند صباح دیگر باید سربازهای آمریکایی را در کشور ببینم که آمده اند از امنیتم دفاع کنند! در سیاست خبری شما هر بار یک یا دو خبر علیه ایران وجود دارد که کاملا جانبدارانه است. من یک ایرانی هستم که به افغانستان و توسعه اش به ویژه در زمینه ی حقوق زنان علاقمندم و به همین دلیل اخبار افغانستان برایم اهمیت دارد. اما گویا رسانه ی اشتباهی را برای پیگیری اخبار افغانستان انتخاب کرده ام. وقتی رسانه در دست نظامیان و سلاح به دستان باشد همین می شود! رسانه چه در دست وزارت دفاع ایران باشد، چه وزارت دفاع ایالات متحده، دنیا را جای زشت تر و پر از دشمنی نشان می دهد که دلیلی برای کشتن داشته باشد.

پاسخ