تروریسم

مقابله قوای امنیتی افغانستان با تهدید فزاینده داعش همزمان با ضعیف شدن طالبان

نوشته زیار

افراد مظنون به عضویت در «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و طالبان به حیث شبه نظامیان در تاریخ 16 قوس در جلال آباد مقابل رسانه ها قرار داده شدند. قوای امنیتی افغانستان بعد از آن که طالبان در میادین نبرد متحمل شکست های سنگینی شدند، حالا تمرکز خود را روی داعش قرار داده اند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

افراد مظنون به عضویت در «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و طالبان به حیث شبه نظامیان در تاریخ 16 قوس در جلال آباد مقابل رسانه ها قرار داده شدند. قوای امنیتی افغانستان بعد از آن که طالبان در میادین نبرد متحمل شکست های سنگینی شدند، حالا تمرکز خود را روی داعش قرار داده اند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در حال که طالبان قوت و حمایه خود را در افغانستان از دست می دهند، دولت این کشور کوشش های خود را برای خاتمه دادن قائله این گروه و مواجهه با تهدید فزاینده «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) بلند برده است.

مسئولین و تحلیلگران می گویند که یک سری از شکست های عملیاتی، درگیری های درون گروپ، بحران رهبری، و مشکلات تمویل طالبان را تضعیف کرده اند و قوای دفاعی و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) از این وضعیت نهایت استفاده را می برند.

مجیب رحمان لمار، یک تحلیلگر سیاسی افغان مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان کوشش کرده بودند تا دولت را از بین ببرند، اما حاصلی نداشت. بعدتر آنها تصمیم گرفتند کشور را به دو بخش تقسیم کنند ... که باز هم ناکام بودند.»

او گفت: «آنها دچار ضعف هستند. آنها همچنین در رابطه با منابع تمویل خود با معضل شدید مواجه هستند؛ چون [دولت ها و سازمان ها] اخیرا اقداماتی را برای خشکانیدن این منابع مالی اجرا کرده اند.»

بحران رهبری

تشدید اختلافات میان محوریت رهبری طالبان این گروپ را تهدید می کند.

غلام قادر سکندری، مشاور محمد محقق معین رئیس اجرایی افغانستان، گفت: «طالبان یک رهبر که بر سر او اختلاف نباشد، ندارند.»

او با اشاره به رهبر سابق طالبان که در سال 2013 مرد، به سلام تایمز گفت: «یک پسر ملاعمر ادعای رهبری دارد. یک برادر ملاعمر هم همچنان ادعای رهبری دارد. گروپ های دیگری هم هستند که چنین ادعایی دارند.»

او گفت که این عدم اتحاد گروپ را طوری تضعیف کرده که امکان بازسازی آن وجود ندارد.

وی با اشاره به برهم خورده تمرکز طالبان گفت: «آن قوت قدیم آنها محو شده است. یک شبعه آنها در شمال مصروف جنگ است و یک شعبه دیگرشان در جنوب دیگر می باشد و یک شبعه دیگر هم ممکن است با داعش بیعت کند.»

نبی مصداق، یک ژورنالیست که مشاور امور رسانه ای رئیس جمهور اشرف غنی است، به سلام تایمز گفت: «طالبان به 17 گروپ متفاوت منقسم شده اند. وحدت و قدرت آنها از بین رفته است.»

مبارزه با یک تهدید جدید

تحلیلگران می گویند که اردوی افغانستان و شرکای بین المللی آن باید از موفقیت های خود علیه طالبان جهت انهدام سریع داعش استفاده نمایند.

سکندری گفت: «یک تهدید جدید که افغانستان با آن مواجه است، شکست داعش در عراق و سوریه و سرازیر شدن شبه نظامیان داعش به افغانستان می باشد.» او دولت را تشویق کرد «جهت مهیا شدن برای جنگ با داعش» با همپیمانان بین المللی اش مشارکت نماید.

جدیدترین حمله داعش در تاریخ 18 دلو ستر محکمه افغانستان را هدف قرار داد و حداقل 20 نفر را به قتل رساند.

مصداق هم نگرانی های مشابهی را نسبت به داعش دارد.

او گفت: «دولت افغانستان باید جهت خاتمه دادن به فعالیت های داعش خواستار کمک های بین المللی شود.»

قوای دفاعی و امنیت ملی افغانستان جهت شکست دادن داعش مهیا می شود.

اما اردوی افغانستان بعد از موفقیتش در مقابل طالبان اطمینان دارد که می تواند داعش را هم خنثی کند.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «ما می توانیم بعضی از تهدیداتی که از سوی داعش می آیند را تشخیص دهیم. داعش می خواهد جهت موسم جنگ آینده جنگجو استخدام کند [...] و نگرانی های متعددی را برای دولت ایجاد کند.»

وی با اشاره به موفقیت های اخیر علیه گروپ متذکره در افغانستان گفت: «بنا بر این ما خود را برای شکست دادن آنها مهیا می کنیم.»

او گفت: «فعالیت های گروپ در ولایت های فراه، هلمند، زابل، غزنی، پکتیا، و پکتیکا محدود شده اند. فعالیت های گروپ در سه ولسوالی ولایت ننگرهار ... هنوز محل نگرانی می باشند.»

رادمنش گفت: «ما قادر به از ببن بردن این تهدیدات در مدت کوتاه نمی باشیم.» وی افزود که حمایه هوایی قوای ائتلاف «بسیار به ما کمک می کند» و «از اهمیت بسیار کلانی» برخوردار می باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500