تروریسم

حملات طالبان تفاوت بین حرف و عمل این گروپ را برملا می کند

نوشتۀ نجیب الله

عساکر اردوی ملی افغانستان و آتش نشان های افغان 23 دلو در محل یک انفجار انتحاری در لشکرگاه، ولایت هلمند، مصروف فرو نشاندن آتش استند. مسئولین می گویند در این رخداد از اثر انفجار ناشی از تصادم یک موتر بمب گذاری شده با عساکر افغان که خارج یک بنک جهت دریافت عایدی خود در صف بودند، حداقل شش نفر کشته شدند. [نور محمد/خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان و آتش نشان های افغان 23 دلو در محل یک انفجار انتحاری در لشکرگاه، ولایت هلمند، مصروف فرو نشاندن آتش استند. مسئولین می گویند در این رخداد از اثر انفجار ناشی از تصادم یک موتر بمب گذاری شده با عساکر افغان که خارج یک بنک جهت دریافت عایدی خود در صف بودند، حداقل شش نفر کشته شدند. [نور محمد/خبرگزاری فرانسه]

کابل - حملات دوامدار طالبان بالای افراد ملکی در سراسر افغانستان تفاوت بین حرف و عمل این گروپ را برملا کرد و همین تفاوت افراد ملکی را مجاب کرد تا جهت جلوگیری از حملات بیشتر با قوای امنیتی مشارکت کنند.

احمد بهروز، یک تحلیلگر امنیتی افغان مستقر در کابل، گفت: «طالبان مرتب در هر اعلامیه هایشان بر نیت شان جهت حفظ جان شهروندان ملکی و خودداری از تخریب تاسیسات عام المنفعه گپ می زنند. در حالی که در اکثر حملات این گروه افراد ملکی قربانی می شوند.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها به پروژه های زیربنایی زیادی در کشور آسیب رسانده اند و حتی مساجد را تخریب کرده اند.»

لیست بلند جنایات

طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) با اقدامات بی رحمانه شان نشان می دهند آنها به کدام اصول دینی یا اخلاقی متعهد نیستند.

به حیث مثال همین یک هفته قبل، یعنی 19 دلو، یک بمب گذار انتحاری کارکنان ستره محکمه افغانستان را هدف قرار داد و حداقل 20 نفر را به قتل رساند و 41 نفر را زخمی کرد که البته همه قربانیان از افراد ملکی بودند.

در تاریخ 17 جدی در ولایت بغلان شبه نظامیان به معدن کاران حمله کردند و پنج نفر را کشته و هشت تن را زخمی کردند. در ماه قوس بعد از این که پولیس 29 نفر از شبه نظامیان را به هلاکت رساند، شبه نظامیان طالبان 23 فرد ملکی را در یک حمله انتقام جویانه در ولایت قندهار قتل عام کردند.

در ماه عقرب یک حمله انتحاری در مسجد باقر العلوم در کابل منجر به قتل حداقل 30 نفر و مجروحیت بالغ بر 80 نفر دیگر شد. در ماه اسد تروریست ها به محوطه یک کالج در کابل حمله بردند و 13 نفر، به شمول هفت دانشجو، را به قتل رساندند و حداقل 35 نفر دیگر را زخمی کردند.

و در ماه سرطان دو انفجار پی هم یک مظاهره آرام در کابل را هدف قرار داد که از اثر آن حداقل 80 نفر کشته و 231 نفر زخمی شدند.

بهروز با اشاره به بسیاری از موارد دیگر، گفت: «این اعمال ابدا انسانی نیست.»

شبه نظامیان «رحم» ندارند

محمد دین 21 ساله از ولایت زابل که اخیرا از مکتب لیسه فارغ شده و برای تحصیلات بیشتر به کابل آمده است، به سلام تایمز گفت: «حالا هر کس می داند که طالبان و داعش به زنان، اطفال، و بزرگان قومی رحم نمی کنند.»

او با اشاره به حادثه مورخ 18 جدی، به سلام تایمز گفت: «طالبان در مسیر راه حاجی محمد پوپل، یک بزرگ قوم منطقه ما، یک بمب کنار جاده جاسازی کردند.»

دین گفت: «وقتی موتر وی با ماین برخورد کرد، او با پسرش کشته شدند.» او افزود که پوپل تنها بزرگ قومی نیست که توسط ستیزه جویان هدف قرار گرفته است.

او گفت: «در سال های اخیر ده ها بزرگ قوم توسط ستیزه جویان طالبان اختطاف یا ترور شده اند و یا هم در اثر ماین گذاری آنان کشته شده اند.»

همکاری کلید جلوگیری است

مسئولین وزارت داحله می گویند که تعداد زیادتری از مردم جهت جلوگیری از حملات تروریستی با قوای امنیتی مشارکت می کنند.

جنرال همایون عینی، رئیس پولیس مردمی وزارت داخله افغانستان، به سلام تایمز گفت: «سطح همکاری مردم با پولیس نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.»

او خاطرنشان کرد که در اثر همکاری مردم با پولیس، در سال روان قوای امنیتی چهار مهاجم انتحاری را که «در خانه های مسکونی افراد ملکی پنهان شده و قصد حمله در کابل، هرات، و خوست را داشتند، دستگیر کردند.»

عینی گفت که همچنان 441 ماین که شبه نظامیان جاسازی کرده بودند از اثر اطلاع دهی مردم به پولیس از طریق نمبر تلیفون مخصوص 119 کشف و خنثی گردید.

او گفت که نمبر 119 که تماس با آن رایگان می باشد در اختیار مردم گذاشته شده تا به سهولت با پولیس تماس بگیرند و معلومات خود در مورد فعالیت های مشکوک را محرمانه به پولیس اطلاع دهند.

او اظهار داشت: «اگر این همکاری مردم نمی بود این حوادث و رخدادها می توانست جان ده ها و حتی صدها شهروند این کشور را بگیرد.»

عینی گفت که همکاری مردم با پولیس و همچنان عملکرد پولیس در پاسخ دهی به تقاضای مردم سبب مشارکت بیشتر مردم با پولیس شده است.

شهروندان آماده جهت کمک

رحیمه رضایی، یک دانشجوی رشته کمپیوتر ساینس در یک دانشگاه خصوصی در کابل، به سلام تایمز گفت: «مردم باید به محض مشاهده افراد مشکوک به پولیس خبر بدهند، زیرا در اکثر موارد افراد انتحاری را می شود از چهره و حرکات شان تشخیص داد.»

او گفت که خبر دادن به پولیس کار «خیلی ارزشمند» است، «زیرا می تواند جان ده ها فرد بی گناه را نجات دهد.»

حفیظ الله، که 23 ساله و کارگر یک مغازه در شهر کابل است، گفت که تعداد فزاینده مردم ملکی که قربانی حملات طالبان می شوند سبب شده است که مردم معلومات شان را به اشتراک بگذارند.

او به سلام تایمز گفت: «اکثر قربانی های هر حمله انتحاری و هر بمبی که انفجار می کند مردم ملکی هستند. مردم باید با پولیس همکاری کنند تا از تکرار این حوادث خونین جلوگیری شود.»

حفیظ الله گفت که او بار با مشاهده افراد مشکوک به پولیس خبر داده است.

او گفت: «من شک کردم که شاید آنان تروریست باشند و قصد خرابکاری داشته باشند. من به نمبر 119 زنگ زدم و از پولیس کمک خواستم. من بسیار خوشحال استم که مردم و هم پولیس را کمک کرده ام.»

سید جواد حسینی، رهبر حزب عدالت و توسعه، گفت که همکاری مردم با حکومت مطمئنا در تامین امنیت خیلی مهم است.

با این حال او گفت که حکومت هم باید نقش خود را در جلب اطمینان مردم ایفا کند.

حسینی به سلام تایمز گفت: «این مشارکت مردم با دولت تنها زمانی افزایش می یابد که مردم حکومت را از خود بدانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500