سلامتی

پاکستان افغان های مبتلا به ویروس اچ آی وی را تداوی می کند

نوشتۀ اشفق یوسف زی

یک پوستر در تاریخ 18 دلو در سرک نصیرآباد در پیشاور دیده می شود. این پوستر قسمتی از پروگرام آگاهی بخشی دولت در رابطه با اچ آی وی/ ایدز می باشد. [اشفق یوسف زی]

یک پوستر در تاریخ 18 دلو در سرک نصیرآباد در پیشاور دیده می شود. این پوستر قسمتی از پروگرام آگاهی بخشی دولت در رابطه با اچ آی وی/ ایدز می باشد. [اشفق یوسف زی]

پیشاور -- تصمیم دولت خیبر پختونخوا (کی پی) جهت پیشکش تداوی مجانی به مریضان افغان مبتلا به اچ آی وی امید جدید به زندگانی را به افرادی که در کشور خود گزینه های تداوی زیادی ندارند، بخشیده است.

جانباز نور زی، یک مرد 35 ساله باشنده کابل، گفت: «این کمک کلان و ارتقاء سطح زندگانی ما می باشد و ما باید از دولت پاکستان از خاطر پیشکش تست و تداوی مجانی در پیشاور به ما قدردانی کنیم.»

جانباز که به حیث راننده بس در امارات متحده عربی مصروف به کار بود، گفت که بعد از آن که نتیجه تست اچ آی وی او مثبت شد در ماه جوزا سال 2016 از آن کشور اخراج گردید.

از آن وقت او بدون داشتن امکانات تداوی در کابل زندگانی می کرده است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «من اغلب مواقع مریض بوده ام. من به خاطر ابتلا به اچ آی وی ایمنی پایینی دارم و در مقابل مریضی های دیگر آسیب پذیر هستم.»

جانباز در تاریخ 14 دلو در مرکز تداوی ضد رترو ویروسی (انتی رترو وایرال تراپی یا اِی آر تی) در مجتمع طبی حیات آباد در پیشاور (اچ ام سی) بستری شد.

او گفت که این تداوی تغییر کاملی را در صحت او ایجاد کرده و او دیگر در مقابل عوامل بیماری زای فرصت طلب آسیب پذیر نمی باشد.

نعمت برای مبتلایان به اچ آی وی

داکتر توحید شاه، یک طبیب در مرکز تداوی ضد رترو ویروسی در پیشاور، گفت: «تصمیم دولت خیبر پختونخوا جهت ارائه سرویس مجانی به بیماران افغان مبتلا به اچ آی وی بر اساس مبانی بشردوستانه با استقبال خوب باشندگان محلی مواجه شده است.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «در سابق ما مریضان افغان را قبول نمی کردیم. اما دولت سه ماه پیش اجازه تداوی بیماران افغان و مناطق قبیله ای فدرال را صادر کرد.»

او گفت که در حال حاضر 26 مریض از افغانستان به شمول سه زن و یک طفل تحت تداوی هستند.

مرکز تداوی ضد رترو ویروسی در پیشاور یکی از 16 مرکز مشابه در پاکستان است که در سال 2008 جهت ارائه تداوی مشکلات صحی افراد مبتلا به اچ آی وی احداث شده اند.

تداوی ضد رترو ویروسی شامل ترکیبی از دواهایی است که هدف آنها سرکوب ویروس اچ آی وی، توقف پیشروی مرض اچ آی وی، و جلوگیری از انتقال بیشتر اچ آی وی می باشد.

توحید گفت: «به طور متوسط ما حدود 5,000 دلار برای مدیریت یک مریض هزینه می کنیم.»

معصومه بی بی 42 ساله از ولایت خوست گفت که شوهرش در ماه جدی سال 2016 از اثر اچ آی وی/ ایدز فوت کرد.

او به پاکستان فوروارد گفت: «او به خاطر مثبت بودن آزمایشش از امارات متحده عربی اخراج شده بود، اما به ما کدام چیز در مورد مریضی اش نگفته بود و ما در مرحله آخر بیماری مطلع شدیم.»

او گفت: «بعد از مرگ او من به به خاطر درد ناحیه شکم به پیشاور آمدم و تست من معلوم کرد که من هم اچ آی وی مثبت هستم.»

وی گفت: «طی سه ماه گذشته من در مرکز تداوی ضد رترو ویروسی تحت تداوی مجانی قرار داشتم. قبل از آن به مریضی های مختلفی مبتلا شده بودم، حالا اما دیگر احساس ضعف ندارم.»

مشارکت در تداوی و تعلیم در مورد اچ آی وی

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان، گفت که او از «اقدام بشردوستانه» پاکستان جهت پذیرش مریضان از کشور او قدردانی می کند.

او در یک مکالمه تلیفونی به پاکستان فوروارد گفت: «افغانستان به شدت از فقدان اماکن صحی رنج می برد. طالبان به شفاخانه ها صدمه زده اند تا بلکه به مردم آسیب رسانده و از سرویس های درمانی جلوگیری کنند.»

فیروز گفت که متخصصان مرکز تداوی ضد رترو ویروسی در آینده نزدیک از افغانستان دیدن می کنند تا داکترها و سایر کارکنان صحی را در رابطه با معلومات مرتبط با اچ آی وی و تداوی آن تعلیم دهند.

او گفت: «تأسیس یک مرکز تداوی ضد رترو ویروسی هم قسمتی از این همکاری این مرکز سرویس های تست، تداوی، و مشاوره به افراد مبتلا ارائه می کنند.»

فیروز گفت که وزارتخانه متبوع وی همچنان تقاضا کرده که دولت پاکستان یک پروگرام حمایه و ارتقاء معلومات را برای افغانستان طراحی کند.

او گفت: «اکثر مردم به غلط خیال می کنند که اچ آی وی/ ایدز از اثر مقاربت جنسی با غیر زوجین ایجاد می شود و از این خاطر افراد مبتلا مجرم و گنهکار محسوب می شوند.»

او گفت که بسیاری از افارد با این که از ابتلای خود به اچ آی وی مثبت مطلع می باشند، به خاطر تابوهای اجتماعی آن را اعلام نمی کنند. «ما ضرورت داریم معلومات عمومی در رابطه با عوامل به وجود آورنده و پیشگیری از این بیماری بلند ببریم.»

او گفت: «ما باید به مردم بگوییم که انتقال اچ آی وی و هپاتیت مشابه هم هستند.» او افزود: «هر دوی این ها از طریق تماس با خون و مایعات بدنی منتقل می شوند که این شامل استعمال سرنگ ها یا ادوات دندانپزشکی مستعمل و یا مقاربت جنسی بدون محافظت می باشد.»

فیروز گفت: «ما به شدت به ارائه سرویس به مبتلایان به اچ آی وی ضرورت داریم. ما چشم به راه پروگرامی هستیم که در فاز اول تأسیسات تست و در فاز دوم تداوی را تضمین کند.»

اچ آی وی در پاکستان

بر بنیاد جدیدترین سروی برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (یو ان ایدز) حدود 100,000 مبتلا به اچ آی وی در پاکستان استند، مگر فقط بالغ بر 6,500 نفر تداوی می شوند.

پروگرام ملی کنترول ایدز (اِن اِی سی پی) و سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ اُ) کوشش می کنند تا معلومات جدید را در مورد تعداد افراد مبتلا به اچ آی وی در پاکستان جمع آوری کنند تا تداوی آنها را سنجیده و تسریع کنند. نتایج جدیدترین تحقیقات طی هفته های آتی منتشر خواهد شد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 16,000 نفر مبتلا به اچ آی وی در خیبر پختونخوا زندگی می کنند، اما تعداد بسیار کمی از آنها تحت تداوی هستند.

داکتر ایوب راز، مدیر پروگرام کنترول ایدز خیبر پختونخوا، گفت که پروگرام ملی کنترول ایدزیک بودجه 3.5 ملیون دالری را جهت تداوی 2,727 مریض مبتلا به ایدز ثبت شده طی دو سال آینده به شمول 900 زن و 12 طفل تأیید کرده است.

او گفت که مناطق قبیله ای فدرال حدود 358 مبتلای شناسایی شده اند که از این تعداد 201 نفر تحت تداوی هستند.

ایوب گفت که حدود 1,600 نفر از مبتلایان از خیبر پختونخوا، مناطق قبیله ای فدرال، و افغانستان در مراکز تداوی ضد رترو ویروسی در مجتمع طبی حیات آباد در پیشاور و کوهات تحت تداوی هستند.

او گفت که علاوه بر خدمات دارویی مبتلایان و فامیلشان مشاوره نیز دریافت می کنند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «هدف از این پروگرام تمرکز بر روی پایان دادن به تابوی مرتبط با این بیماری و تشویق افراد آسیب پذیر به انجام تست های مجانی رایگان است.»

او گفت که مراکز تداوی ضد رترو ویروسی در پیشاور، بنو، مردان، دره اسماعیل خان، ایبت آباد، و بت خیله هم در دست اعمار هستند که بیجاشدگان افغان در آنها می توانند سرویس های رایگان بگیرند.

وی گفت: «افغان هایی که در پاکستان پناهنده هستند و هم آنها که از کشور خودشان می آیند، می توانند سرویس های رایگان را در پیشاور و کوهات دریافت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500