امنیت

مسئولین می گویند سیستم بایومتریک افغانستان «کاملا ایمن» است

نوشتۀ عزازالله

یک افسر امنیتی افغانستان (با اونیفرم) اوائل سال 2016 معلومات بایومتریکش را در کابل ثبت می کند. [عزازالله]

یک افسر امنیتی افغانستان (با اونیفرم) اوائل سال 2016 معلومات بایومتریکش را در کابل ثبت می کند. [عزازالله]

کابل -- وزارت داخله افغانستان ادعاهای اخیر طالبان مبنی بر این که آنها به سیتسم معلومات بایومتریک قوای امنیتی ملی افغانستان (اِی اِن اس اف) دست یافته و در نتیجه قادر شده اند پرسنل امنیتی را هدف قرار دهند، را رد می کند.

مسعود احمد عزیزی، معین وزیر داخله، به سلام تایمز گفت: «دسترسی به سیستم بایومتریک ما ... بدون دسترسی به دیتابیس شامل معلومات شناسایی محال می باشد.»

خبرگزاری پژواک افغان 26 دلو گزارش داد که شبه نظامیان طالبان یک بس را که از ولایت تخار به کابل می رفت متوقف کردند و با استفاده از سیستم بایومتریک روی تلیفون های موبیلشان مسافران را چک کردند تا مشخص کنند کدام مسئولین دولتی سوار بر بس هستند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، همچنان مدعی شد که این جنگجویان در ساحات مختلف به شمول قندوز به سیستم بایومتریک دسترسی دارند.

قبل تر، یعنی در ماه جوزا در سال 2016، رسانه ها گزارش دادند که طالبان بعد از اختطاف مسافران بس در ولایت قندوز به سیستم بایومتریک دسترسی پیدا کرده بودند. شبه نظامیان از مسافران سوال و جواب کردند و اوراقشان را بررسی کردند تا بتوانند پرسنل امنیتی را شناسایی کرده و همانجا به قتل برسانند.

«پروپاگاندای بی اساس»

عزیزی گفت که راپورهای مبنی بر «استفاده از سیستم بایومتریک توسط طالبان جهت شناسایی پرسنل امنیتی در شاهراه ها ... پروپاگاندای بی اساس می باشد.»

او اظهار داشت که این وزارتخانه این ادعاها را مورد تفحص قرار داده است. وی افزود: «سیستم بایومتریک ... جهت ثبت مشخصات هویتی افسران پولیس و دسترسی به رکوردهای کیفری کاملا ایمن می باشد.»

او گفت که اگر به هر شکل به این سیستم نفوذ شود، سیستم بایومتریک مرکزی تمام سیستم های محلی مرتبط در ولایات را غیرفعال خواهد کرد.»

مسعود احمد عزیزی، معین وزارت داخله، این ادعاهای طالبان را قویا رد کرد.

او در تاریخ 28 دلو به سلام تایمز گفت که این راپورها «فقط بخشی از پروپاگاندای چنگ در کشور» می باشند. دولت افغانستان «هیچ گاه اجازۀ کنترل این سیستم را به ستیزه جویان نخواهد داد.»

او گفت: «این یک سیستم ساده نیست که هر کسی بتواند بیاید و به سادگی از آن استفاده کند.» او افزود که فقط افراد کمی در این وزارتخانه می باشند که به این سیستم دسترسی دارند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «من اطمینان کامل دارم فقط افراد مجاز می توانند از این سیستم استفاده کنند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، به سلام تایمز گفت که به علاوه «سیستم های بایومتریک در ولایت ها فقط معلومات جدید را ثبت می کنند و از آنها نمی شود برای دسترسی به بانک معلومات استفاده کرد.»

صدیقی ادعاهای طالبان را پوششی برای تضعیف روحیه قوای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان دانست و گفت: «بعد از تحقیق و بررسی این راپورها وزارت داخله می تواند به همگان اطمینان دهد که چنین نفوذی حادث نشده است.»

دگر جنرال اردوی ملی افغانستان شیرعزیز کماوال، قوماندان قوای امنیتی در زون اسپینغار 808 در شمال شرق، اظهارات صدیقی مبنی بر وجود «فیروال» مابین سیستم های بایومتریک محلی و بنک معلومات در کابل تأیید کرد.

سید میثم احسانی، معین مدیر شبکه فعالان جوان برای اصلاحات و تغییر مستقر در کابل، به سلام تایمز گفت که این سیستم از مشخصه هایی مثل «اثر انگشتان، جئومتری دست، جئومتری لاله گوش، مدل عنبیه و شبکیه چشم، امواج صدا، دی ان ای، و امضاها» استفاده می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر در افغنستان پول داری همه چیز داری

پاسخ

سلام خدمت شما بنده جدیدا صفحه شمارا بازکرده ام امیدمطالب واخبارشما جالب ورضایت بخش باشد باتشکراز سلام تایمز فضل الله تیموری تورغندی , ولایت هرات F,t"

پاسخ