تروریسم

شبه نظامیان تحت حمایه ایران پاکستانی ها و افغان ها را جهت جنگیدن در سوریه جذب می کنند

نوشتۀ عبدالغنی کاکر

لوای فاطمیون که یک گروه شبه نظامی شیعه افغان است و تحت قوماندانی افسران ایرانی می جنگد، در ماه دسامبر در پالمیرا، واقع در سوریه، در کنار قوای هوادار رژیم سوریه مصروف مبارزه است. [آژانس خبری تسنیم نیوز]

لوای فاطمیون که یک گروه شبه نظامی شیعه افغان است و تحت قوماندانی افسران ایرانی می جنگد، در ماه دسامبر در پالمیرا، واقع در سوریه، در کنار قوای هوادار رژیم سوریه مصروف مبارزه است. [آژانس خبری تسنیم نیوز]

کویته -- شبه نظامیان مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (آی آر جی سی) مسلمانان شیعه را از افغانستان و پاکستان استخدام می کنند تا در سوریه به حمایه از رئیس جمهور بشار الاسد بجنگند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع پاکستان که تقاضا کرد تا نام او فاش نشود، گفت: «لوای فاطمیون متشکل از مزدوران شیعه افغان و لوای زینبیون متشکل از شبه نظامی شیعه پاکستانی استند و عمدتا مبارزین شیعه را جهت جنگیدن در کنار سپاه پاسداران اسنقلاب اسلامی ایران، حزب الله، و دیگر شبه نظامیان عراقی مورد حمایه ایران در سوریه به خدمت می گیرند.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «این جنگجویان شیعه بعد از استخدام تحت یک دوره تعلیمات پنج هفته ای ماقبل اعزام قرار می گیرند و تعلیمات نظامی تخصصی آنها در ولایت یزد در ایران و در بعض مقرهای سری دیگر اجرا می شود.»

او گفت که طی یک دو سال گذشته صدها جنگجوی شیعه پاکستانی و افغان همچنین در حلب، واقع در سوریه، تعلیم دیده اند.

بر بنیاد گزارش های رسانه ای در این تصویر متعلق به ماه دسامبر، لوای فاطمیون مشتکل از حدود 20,000 مزدور شیعه افغان می باشد. در متن فارسی روی دیوار پناهگاه در تدمر نوشته شده است: «پسران هرات فاطمیون اینجا بودند. یا زینب» [آژانس خبری تسنیم نیوز]

بر بنیاد گزارش های رسانه ای در این تصویر متعلق به ماه دسامبر، لوای فاطمیون مشتکل از حدود 20,000 مزدور شیعه افغان می باشد. در متن فارسی روی دیوار پناهگاه در تدمر نوشته شده است: «پسران هرات فاطمیون اینجا بودند. یا زینب» [آژانس خبری تسنیم نیوز]

وی اظهار داشت: «ما راپورهایی داریم مبنی بر این که تعداد کلان از جنگجویان شیعه پاکستانی شرکت کننده در جنگ سوریه حال در ایران زندگی می کنند. در حالی که دیگران از ساحات و مناطق پاراچنار، کویته، لاهور، سکر، و بعض دیگر از ساحات پاکستان می آیند.»

تعلیم و تسلیح شبه نظامیان در سوریه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

لوای فاطمیون در سال 2014 تشکیل شد و نفرات خود را عمدتا از بین حدود سه ملیون افغان ساکن در ایران انتخاب می کند.

به گفته رسانه های ایرانی این تبپ حدود 20,000 جنگجو دارد و بر اساس راپورهای رسانه ای دیگر بیشترین خسارات و تلفات را در میان شبه نظامیان مورد حمایه ایران که در سوریه می جنگند، همین لوا متحمل شده است.

این گروپ که تحت امر قوماندانان ایرانی فعالیت می کند، همراه با یک ائتلاف از قوای هوادار دولت در ماه دسامبر جهت بیرون راندن «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) از پالمیرا در سوریه مبارزه کردند.

لوای زینبیون خوردتر است و اول در سال 2013 موظف به حراست از اماکن مقدس شیعه در سوریه شده بود. تعداد افراد این لوا در اوائل سال 2015 آن قدر زیاد شد که فرقه خود را تشکیل داد و به درگیری های اطراف درعا و حلب وارد شد.

این لوا افراد خود را از شیعیان پاکستانی مقیم ایران، آوارگان هزاره شیعه ساکن پاکستان، و سایر شیعیان پاکستانی استخدام می کند.

هر دو گروپ متذکره از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمویل و تسلیح شده و تعلیم می بینند. همچنان اعزام آنها از یک الگوی سپاه پاسداران مبنی بر استخدام شیعیان از سرتاسر منطقه -- به شمول لبنان، عراق، یمن، و کشورهای دیگر -- جهت جنگیدن در سوریه به نمایندگی از جنگ ایدئولوژیک ایران، تبعیت می کند.

بر بنیاد راپورهای واصله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به این جنگجویان ماهانه حدودا 500 دلار عایدی می پردازد و به آنها، و هم به اعضای فامیل جنگجویان مقتول در سوریه، مدارک اقامت در ایران را می دهد.

تسهیل انتقال جنگجویان

جنگجویان استخدام شده در پاکستان هم به حیث زائران شیعه به سمت ایران حرکت می کنند.

این مقام دفاعی پاکستان گفت: «سال قبل در کویته و در نقطه صفر مرزی در معبر تفتان قوای امنیتی 39 زائر شیعه را به ظن ارتباط آنها با زینبیون بازداشت کردند.» او افزود که تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.

محمد عبدالله خالد، یک مقام وزارت داخله در اسلام آباد، گفت که آژانس های امنیتی پاکستان به دقت تحرکات زائران شیعه را در کشور رصد می کنند تا وجود هر گونه ارتباط آنها با زینبیون را مشخص کنند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «آژانس های امنیتی پاکستان کوشش می کنند شبکه حمایه از شبه نظامیان شیعه در پاکستان را کشف نمایند.»

او گفت: «این مطلب که اتباع پاکستانی در جنگ سوریه به هدف کسب دستاوردهای فرقه ای مورد استفاده قرار می گیرند، موجب یک نگرانی کلان برای امنیت ملی ما می باشد.»

خالد گفت که پرسنل آژانس امنیت دریایی پاکستان در تاریخ 20 دلو 13 شبه نظامی مظنون به شمول سه ایرانی را در دو قایق در ساحل جوانی در نزدیکی بلوچستان دستگیر کردند. «این مظنونان به طور غیرقانونی در قلمرو پاکستان حرکت می کردند.»

او گفت: «این 13 مظنون ... تحت بازپرسی های بسیار مهمی قرار دارند و استنطاق اولیه ثابت کرده است که این افراد کوشش داشتند انتقال استخدام شدگان را از بلوچستان به سوریه میسر سازند.»

او گفت: «قبل تر در ماه حوت سال 2016 دو جنگجوی شیعه استخدام شده توسط زینبیون هم در ... کویته بازداشت شدند.» وی افزود که پولیس آنها را بعد مراجعت از سوریه بازداشت کرده بود.

وی اظهار داشت: «به گفته مسئولین ضد استخباراتی ما، به این جنگجویان که در پاکستان و به صورت مخفیانه برای جنگ در سوریه استخدام می شوند، ماهانه مبلغ 60,000 روپیه [573 دالر] تا 110,000 روپیه [1,050 دالر] پرداخت می شود.

این عایدی برای جوانان جالب توجه می باشد، نگر تعداد بسیار کلانی از آنان دیگر هرگز به خانه هایشان مراجعت نمی کنند.

خالد گفت: «تعداد کلانی از این جنگجویان در بخش های مختلف سوریه کشته شده اند.»

سوءاستفاده فاطمیون از جوانان افغان

وکیل اسدالله، یک نماینده سابق پارلمان افغان از کابل، گفت که فاطمیون در افغانستان اکثرا جوانان افغان را از کابل و از ساحات و مناطق عمدتا شیعه نشین، به شمول هرات، به خدمت می گیرند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «فاطمیون از حاکمیت شکننده قانون و همچنان وضعیت حقوق بشر در افغانستان سوءاستفاده می کند و مسئولین هم متوجه آن نمی شوند.»

اسدالله گفت که در ساحه دشت برچی کابل عضوگیران فاطمیون مخفیانه فعالیت می کنند. او افزود که گروپ متذکره بعض از افراد جذب شده را توسط آژانس های مسافرتی فعال در هرات و کابل به ایران اعزام می کند.

او گفت: «بلند رفتن تعداد جنگجویان شیعه جذب شده در افغانستان وضعیت هشدار دهنده ای را در ساحات ناآرام جنوب غرب کشور ایجاد کرده است.»

او گفت: «دولت افغانستان باید اقدام جدی را برای از بین بردن شبه نظامیان تحت حمایه ایران در افغانستان اتخاذ کند. این عناصر بخش های ناآرام افغانستان را زیادتر بی ثبات می سازد.»

ایران به فرقه گرایی دامن می زند

فرهاد جهانی، یک تحلیلگر امنیتی مقیم جلال آباد، گفت: «ایران به خشونت های فرقه ای در منطقه دامن می زند و استخدام جوانان افغان جهت مبارزه در سوریه یک کوشش برای بلند بردن تنش ها مابین شیعیان و سنیان افغانستان است.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «تعداد کلان از افغان های بیکار به سمت ایران جذب می شوند. اما وقتی در آنجا هستند، گروپ های شبه نظامی آنها را به خدمت می گیرند.»

وی گفت: «بالغ بر 500 جنگجوی شیعه افغان تا حال در ساحات مختلف سوریه حین جنگدین برای دولت بشار اسد کشته شده اند.»

جهانی گفت که تعداد کلانی از شیعیان ناحیه مزارشریف در جنگ سوریه مشارکت دارند و اکثر آنها توسط شبه نظامیان فاطمیون استخدام شده اند.

وی اظهار داشت: «به جنگجویان شیعه افغان در ازای جنگیدن مجوز اقامت در ایران پیشکش می شود.»

او گفت: «ایران با ارائه تعلیمات نظامی تخصصی به جوانان شیعه افغانستان قصد دارد یک فرقه از جنگجویان را تشکیل دهد تا بتواند بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان با طالبان و سایر گروپ های شبه نظامی سنی در افغانستان مبارزه کند.»

مقابله با عوامل ریشه ای استخدام

حسن عسکری رضوی، پروفیسور پوهنتون پنجاب و تحلیلگر ارشد دفاعی و امنیتی مقیم اسلام آباد، گفت: «در حالی که [عواملی در داخل] عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج از گروپ های شبه نظامی سنی حمایه می کنند، به همین ترتیب برای ایران هم استخدام جنگجویان شیعه و ترویج [جنبش خودش] در سایر کشورهای اسلامی دیگر یک پروژه ایدئولوژیک می باشد.»

او گفت که دولت پاکستان باید مسئله استخدام جوانان شیعه کشور در جهت اهداف ایران را بسیار جدی بداند. او به پاکستان فوروارد گفت: «این اقدامات شکاف فرقه ای در کشور را کلان تر می کنند.»

وی گفت: «دولت باید به آن مشکلات که جوانان ما را به سمت دست های گروپ های خلافکار سوق می دهند» به شمول بیکاری و فقدان امکانات اساسی، رسیدگی کند.

رضوی گفت: «قانون ایران که به دولت اجازه می دهد به فامیل جنگجویان خارجی مقتول در سوریه که در راه اهداف ایران کشته شده اند، اقامت اعطا کند، یک کوشش برای تشویق جوانان شیعه جهت ملحق شدن به جنگ است.»

او گفت: «گروپ های شبه نظامی مانند زینبیون از جوانان فقیر و آسیب پذیر سوءاستفاده می کند.»

وی اظهار داشت: «دولت فدرال باید اقدامات قاطع را جهت مبارزه با بیکاری در کشور اجرا کند؛ چرا که این مسئله یک نقش کلیدی را در خنثی کردن کوشش شبه نظامیان جهت استخدام جوانان شیعه و یا سنی برای رسیدن به اهدافشان ایفا خواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جوانان افغانستان در داخل خود افغانستا ن هم به خاطرپول همراه به طالبان جنګ می کنند نه به خاطر از بین بردن طالبان این جنگ خود افغانان نیست . در افغانستان دیگر کار پیدا نمی شود جوانان ما که اقتصاد ضعیف دارند به خاطر پیداکرده یک لقمه نان مجبور می شوند که ثبت نام کنند در یکی از مراکز جلب جذب اردوی افغانستان . جای تعجب اینجا است که در کدام جای که مذدوران به خاطر ایستاده می شوند د ر همان جا غرفه جلب و جذب اردوی افغانستان مجود است . افغانان بیجاره در هر کشورکه جنگ می کنند صرف به خاطر یک لقمه نان است بس در افغا نستان کارنیست فابریکه های تولیدی ندارد دیکر هم مجود نیست همه جوانان بیکا ر هستند و از دست بیکار مجبور می شوند که به دیکر کشور های همسایه بیروند دولت ها ی دیکر هم از موقع استفاده می کننداز ‌جوانان افغانستان در جنک ها مقصدی خود استفاده می کنند .

پاسخ

چرا شما در کمک به ریشه کنی داعش به ایران یاری نمی رسانید؟ آیا شما طرفدار داعش هستید؟ آیا از طالبان حمایت می کنید؟ اگر نه، پس چرا افغانستان از لوای فاطمیون حمایت نمی کند؟ لوای فاطمیون برای جنگ با داعش و ستیزه جویان و آدمکش ها می پردازد. جا دارد شما هم منصف باشید و در این راه به ایران یاری رسانید

پاسخ

مثلکه پشتونهای که در عربستان تربیه واعزام می شود وازبک های که در ترکیه تربیه واعزام می شود از قلم انداختید.

پاسخ