اقتصاد

وعده کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی جهت شکست دادن تروریسم و تحریک رشد اقتصادی

نوشته جاوید محمود

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در یک اجلاس که در تاریخ 11 حوت در اسلان آباد برگزار شد وعده دادند که ستیزه جویی را شکست دهند و مشارکت اقتصادی و ثبات را در آسیای جنوبی و آسیای میانه تقویت نمایند. [حساب توئیتر نهات زیبکچی]

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در یک اجلاس که در تاریخ 11 حوت در اسلان آباد برگزار شد وعده دادند که ستیزه جویی را شکست دهند و مشارکت اقتصادی و ثبات را در آسیای جنوبی و آسیای میانه تقویت نمایند. [حساب توئیتر نهات زیبکچی]

اسلام آباد - رهبران سازمان همکاری اقتصادی وعده دادند که ستیزه جویی را شکست دهند و مشارکت اقتصادی و ثبات را در آسیای جنوبی و آسیای میانه تقویت نمایند.

این گروپ متشکل از ده کشور یک کنفرانس را طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (10 و 11 حوت) در اسلام آباد برگزار کردند. افغانستان، پاکستان، و هر پنج کشور آسیای میانه شوروی سابق از جمله کشورهای عضو این سازمان استند.

علاوه بر 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی شرکت کنندگان دیگر، به شمول مسئولین سازمان ملل متحد و بعضی دیگر از کشورهای دوست، شرکت داشتند.

میان محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان در 11 حوت ریاست آخرین روز این مذاکرات را بر دوش داشت. تلوزیون پاکستان این کنفرانس را به صورت زنده پوشش داد.

نواز شریف در اظهارات اختتامیه گفت که چلنج هایی که جهت تضمین صلح و ثبات باید بر آنها غلبه کرد عبارتند از «افراط گرایی، تروریسم، و قاچاق مواد مخدر.»

او گفت که پاکستان ارتباطات را در دریا، زمین، و هوا ترویج خواهد کرد و خواستار انکشاف صنایع مختلف جهت بهتر کردن وضعیت منطقه می باشد. وی افزود که یک اولویت دیگر انکشاف ارتباطات شمال-جنوب است.

مبارزه با ستیزه جویی و اسلام هراسی

دیگر رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موافقت کردند که به اتفاق هم با ستیزه جویی مبارزه کرده و اقتصاد منطقوی را تقویت کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت: «ما باید [دولت اسلامی عراق و شام (داعش)] و سایر گروپ های شبه نظامی که در کشورهای مختلف مصروف مبارزه استند را دلسرد کنیم.»

او خواستار تسریع کوشش ها جهت احداث ارتباطات و انکشاف اقتصادی منطقوی شد و پیشنهاد گرد قبرس هم به حیث عضو سازمان همکاری اقتصادی اضافه شود.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، گفت: «ما باید ... به جهان بگوییم اسلام دین صلح است.» او اسلام هراسی را که اسلام را با تروریسم ادغام می کند، تقبیح کرد.

عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، گفت: «صلح و ارتباطات باید به صورت جمعی پیگیری شود.»

او گفت که انکشاف ترانزیت ریلی، سرک ها، سکتور توریسم، معارف و تکنالوژی، جهت انکشاف افغانستان و سایر کشورهای سازمان همکاری اقتصادی حیاتی استند. او برطرف شدن موانع تجاری که سد راه تجارت منطقوی شده اند را خواستار گردید.

پاکستان اخیرا و بعد از بلند رفتن حملات تروریستی در هفته های اخیر مرز خود با افغانستان را مسدود کرد.

برطرف کردن موانع تجارت

رهبران آسیای میانه همچنان از مشارکت اقتصادی حمایه کردند.

بخیتجان سگینتایف، صدر اعظم قزاقستان، خواستار مشارکت در انرژی شد و اشاره کرد که کشور نفت خیز و گازخیز او مصروف توسعه ارتباطات با اروپا می باشد که اعضای سازمان همکاری اقتصادی از این موضوع حمایه کردند.

سورون بای جین بکف، صدر اعظم قرقیزستان، هم خواهان «پیشرفت سریع» مشارکت فزاینده اقتصادی شد.

باکیت باکیتف، یک عالم سیاسی اهل بیشکک، با طرح مثال ترانسپورت اجناس از معابر مرزی گفت که کنفرانس سازمان همکاری اقتصادی فرصت خوبی برای جینبکوف بود تا چشم اندازهای همکاری های بیشتر با منافع مشترک را مورد بحث قرار دهند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «کوتاه ترین مسیر دریایی قرقیزستان از توراگارت، تاشغر، و اسلام آباد عبور کرده و به بندر گوادر ختم می شود.»

او گفت: «محموله های به مقصد همه کشورهای آسیای میانه می توانند از طریق معبر توراگارت در قرقیزستان حمل شوند.» وی افزود که این می تواند «یک منبع عظیم توسعه اقتصادی برای قرقیزستان باشد.»

پروژه کاسا-1000 به جلو حرکت می کند

شریف بعد از این کنفرانس با بعض از شرکت کننده ها به شمول امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، ملاقات خصوصی داشت.

رادیو پاکستان گزارش داد: «این دو رهبر نسبت به پیشرفت حاصله تا به حال در عرصه اقتصادی خصوصا در رابطه با پروژه کاسا-1000 که به زودی به فاز اعمار وارد خواهد شد، ابراز رضایت کردند.» او افزود که شریف و هم رحمان «بر ضرورت تقویت مشارکت در امر تجارت، انرژی، و دفاع تأکید کردند.»

پروژه انتقال الکتریسیته آسیای میانه و آسیای جنوبی (کاسا-1000) یک پروژه بانک جهانی است که ماه مه گذشته به هدف ایجاد یک مارکیت منطقوی الکتریسیته شروع شد.

جهانگیر بابایف، یک اقتصاددان باشنده دوشنبه، تاجیکستان، گفت: «این کنفرانس یک مرحله دیگر را در تقویت همکاری های منطقوی رقم زد.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «اخیرا مذاکرات بسیاری در رابطه با اجرای پروژه کاسا-1000 مطرح شده است. [رحمان] در جریان ملااقت های در اسلام آباد متعهد شد که تضمین کند همه طرف ها -- یعنی تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، و پاکستان -- عملیات اجرای پروژه را به درستی انجام می دهند.»

اظهارنظر ناظران پاکستانی

ژورنالیست ها و متخصصین پاکستانی از این کنفرانس به حیث یک فرصت جهت تقویت وحدت منطقوی علیه تروریسم و هم جهت رشد اقتصادی استقبال کردند.

امتیازگل، مدیر اجرایی مرکز تحقیق و مطالعات امنیتی مستقر در پاکستان، با اشاره به قتل عام هایی مانند بمب گذاری داعش در یک بارگاه صوفی در ولایت سند گفت: «بعضی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی مثل پاکستان، افغانستان، و ترکیه با بدترین نوع تروریسم مواجه استند.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «همه کشورهای منطقه باید جهت مهار تروریسم کوشش کنند.»

او گفت که مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و همپیمانان دیگر در این کنفرانس عزم آنها جهت مبارزه با ستیزه جویی حمایه از رفاه را به نمایش می گذارد.

اشفق حسن خان، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و انسانی پوهنتون ملی علوم و تکنالوژی در اسلام آباد، به پاکستان فوروارد گفت که سازمان همکاری اقتصادی یک «نقش بسیار مهم» را در توسعه اقتصادی منطقوی ایفا می کند.

او با اشاره به ذخیر عظیم گاز طبیعی، ذغالسنگ، سنگ های قیمتی، و دیگر منابع طبیعی در کشورهای عضو پیشنهاد ایجاد یک مکانیسم جهت تسریع مشارکت اقتصادی ارائه کرد.

علی ناصر، یکی از مجریان ارشد تلوزیون بیزینس پلاس در کراچی، گفت که کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی باید ارتباطات جاده ای و ریلی را انکشاف دهند، موانع تجارت را برطرف کنند، و تعاملات کولتوری و مسافرت را تسهیل نمایند تا از تجارت و انفتاح رو به تزاید جهانی متنفع شوند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «سازمان همکاری اقتصادی باید ... یک دروازه را به اروپا جهت دستیابی به مارکیت های بین المللی ترویج کرده و درها را به روی توریسم و دیگر راه های سرمایه گذاری بگشایند.»

ارکین کمالوف از بیشکک قرقیزستان و نادین بهرام از دوشنبه تاجیکستان در تهیه این گزارش مشارکت کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500