تروریسم

قوای افغان شبه نظامیان داعش را در ننگرهار عقب می رانند

نوشتۀ عزازالله

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 28 دلو در جریان عملیات بر ضد «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار موضع می گیرند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 28 دلو در جریان عملیات بر ضد «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار موضع می گیرند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

جلال آباد، افغانستان -- مسئولین به سلام تایمز گفتند که قوای امنیتی افغانستان در مبارزه علیه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در ولایت ننگرهار موفقیت هایی را کسب کرده اند.

قوای امنیتی که توسط طیاره های قوای ائتلاف یاری می شوند، در تاریخ 24 دلو عملیات شاهین 25 را جهت نابود کردن فعالیت های فزاینده داعش در این ولایت آغاز کردند.

از جمله موفقیت های حاصله طی این عملیات روان در ننگرهار کشته شدن 38 شبه نظامی داعش در ولسوالی هسکه مینه و کوت در تاریخ 27 دلو و به هلاکت رسیدن 12 عضو داعش در ولسوالی هسکه مینه در تاریخ 4 حوت می توان برشمرد.

مسئولین می گویند که حمایه محلی بسیار مؤثر بوده است.

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، در تاریخ 5 حوت به سلام تایمز گفت: «رمز موفقیت ما این است که ما باشندگان محلی را داریم که با قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) مشارکت و کمک می کنند و به دولت معلومات می رسانند.

بر بنیاد راپورهای رسانه ها، ده ها شبه نظامی تا حال کشته شده اند.

خوگیانی گفت: «مردم به قوای امنیت ملیشان اطمینان ندارند. ما قدرت اخراج داعش از این ولایت را دارا می باشیم.»

او گفت که قوای امنیتی که حالا نبردهای اصلی را پشت سر گذاشته اند، تمرکز خود را بالای عملیات تصفیوی در ولسوالی های شینوار، کوت، و هسکه مینه قرار داده اند. پولیس و ریاست امنیت ملی هم در این رابطه کمک می کنند.

خوگیانی گفت: «عساکر رشید قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان می دانند شبه نظامیان کجا مخفی شده اند. آنها می خواهند داعش را در هر کجا که فعال باشد، به هلاکت برسانند.»

ذبیح الله زماری، عضو شورای ولایتی ننگرهار، گفت که مردم افغانستان و قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان متقابلا یکدیگر را حمله می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «آنها یک اردو هستم که به اسلام و کولتور افغانستان احترام می گذارند و به همین خاطر مردم تا آخر کار پشتیبانی آنها هستند.»

او اضافه کرد که اما از طرف دیگر داعش نه به اسلام و نه به کولتور افغانستان احترام می گذارد و در جامعه افغانستان جایی ندارد.

این عملیات مکمل عملیات شفق 2 است که قوای امنیتی با کمک حملات هوایی قوای ائتلاف در سطح کشور علیه شبه نظامیان اجرا کرده اند. این عملیات 30 عقرب آغاز شد.

تصفیه ولسوالی ها

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، در تاریخ 3 حوت گفت که عملیات شاهین 25 بسیار موفقیت آمیز بوده و قوای امنیتی ولسوالی های مورد نظر را تقریبا به طور کامل از وجود شبه نظامیان تصفیه کرده اند.

او گفت: «داعش یک تهدید عمده برای مردم ما می باشد.» وی افزود که شبه نظامیان افراد ملکی بیگناه را می کشند و به مسجدها، مکتب ها، و امام بارگاه ها حمله می کنند.

وی افزود: «ما یک اردوی قوی و دلیر داریم. ما قدرت از بین بردن [داعش] در کشور را داریم.»

باشندگان ساحات مورد نظر به سلام تایمز گفتند که بیشتر فامیل های محلی اعضای خود را نبرد با طالبان و در نبرد با داعش از دست داده اند.

ملک رحمت گل، یک ریش سپید ولسوالی کوت، به سلام تایمز گفت که همه فامیل های ساحات نزدیک به اینجا طی دو سال گذشته یک نفر را در نبرد علیه داعش از دست داده اند.

او گفت: «مردم به این خاطر به قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان کمک می کنند؛ چون آنها از جان ما محافظت می نمایند و می خواهند ثبات را به ساحات ما بیاورند. آنها از حمایه مردم برخوردار می باشند.»

تلفات داعش

حضرت حسین مشرق وال، سخنگوی پولیس ننگرهار، در تاریخ 4 حوت به سلام تایمز گفت که تلفات داعش در عملیات شاهین 25 به «ده ها» تن، به شمول چند رهبر داعش، رسیده است.

او گفت که عملیات های اخیر 27 عضو داعش را کشته است که این رقم شامل 11 مقتول در یک حمله هوایی می باشد.

عتیق الله امرخیل، یک تحلیلگر امنیتی باشنده کابل، به سلام تایمز گفت که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان کاملا قادر به کنترل منطقه است و باشندگان محلی قصد دارند در بیرون راندن داعش کمک کنند.

باشندگان مناطق مورد نظر امیدوارند که داعش برای همیشه نابود شود.

سید پاشا، از باشندگان هسکه مینه، به سلام تایمز گفت: «ما از بابت این عملیات بسیار مشعوف هستیم. ما خوشحالیم که عساکر افغان اینجا استند. ما امید داریم که دیگر هیچ وقت داعش را در منطقه خود نبینیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500