دیپلماسی

پاکستان و افغانستان کوشش های مشترکشان را در مبارزه با تروریسم افزایش می دهند

نوشتۀ عدیل سعید

یک افسر پولیس مرزی افغان در تاریخ 29 دلو از معبر مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان محافظت می کند. بعد از یک بمب گذاری انتحاری در یک امام بارگاه صوفی در سهوان پاکستان در تاریخ 28 دلو که با کشته شدن 80 نفر و مجروح شدن بالغ بر 200 نفر همراه شد، مقامات پاکستانی این معبر اصلی مرزی بین افغانستان و پاکستان را برای مدت نامحدود مسدود کردند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک افسر پولیس مرزی افغان در تاریخ 29 دلو از معبر مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان محافظت می کند. بعد از یک بمب گذاری انتحاری در یک امام بارگاه صوفی در سهوان پاکستان در تاریخ 28 دلو که با کشته شدن 80 نفر و مجروح شدن بالغ بر 200 نفر همراه شد، مقامات پاکستانی این معبر اصلی مرزی بین افغانستان و پاکستان را برای مدت نامحدود مسدود کردند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

پیشاور -- مسئولین در هر دو طرف مرز پاکستان با افغانستان نسبت به مشارکت در مبارزه علیه تروریسم با توجه به بلند رفتن اخیر فعالیت های شبه نظامیان ابراز تمایل کرده اند.

جنرال قمر جاوید بجوا، قوماندان ستاد اردوی پاکستان، در تاریخ 2 حوت گفت که هدف اقدامات شدت یافته امنیت مرزی پاکستان مبارزه با یک دشمن مشترک یعنی «تروریست ها از هر شعبه و رنگ» می باشد.

بر بنیاد یک بیانیه نشر شده توسط روابط عمومی اینترسرویس، بجوا طی یک جلسه مقامات ارشد امنیتی در راولپندی گفت: «پاکستان و افغانستان علیه تروریسم جنگیده اند و باید به اتفاق این کوشش را ادامه دهند.»

در این بیانیه آمده است که بجوا «دستور هماهنگی مؤثرتر مرزی و مشارکت با قوای امنیتی افغانستان جهت جلوگیری از تحرکات فرامرزی تروریست ها، به شمول همه تحرکات غیرقانونی، را صادر کرد.»

کارگران پاکستانی چرخ های حاوی اجناس را در تاریخ 21 دلو در معبر مرزی تورخم در ایجنسی خیبر پاکستان، واقع در مرز با افغانستان، هل می دهند. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

کارگران پاکستانی چرخ های حاوی اجناس را در تاریخ 21 دلو در معبر مرزی تورخم در ایجنسی خیبر پاکستان، واقع در مرز با افغانستان، هل می دهند. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

علاوه بر این، او «از پیشنهادهای اخیر مسئولین افغان جهت توسعه مشارکت های مشترک برای کوشش های مبتنی بر نتیجه ضد تروریسم استقابل کرد.»

این جلسه بعد از جهش اخیر حملات تروریستی در پاکستان و انسداد موقت معبر مرزی تورخم بین پاکستان و افغانستان تشکیل شد.

قدم های مثبت به سوی مشارکت

در همین حال، دیپلومات های دو طرف مذاکرات «مثبتی» را به اتمام رساندند.

عمرزاخیل وال، سفیر افغانستان در پاکستان، در تاریخ 2 حوت از طریق میدیای اجتماعی اعلام کرد: «من امروز بعد از مراجعت از کابل جلسه بسیار مثبتی با سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه [صدراعظم پاکستان] و هم یک گفت و گوی سازنده با ستاد جنرال داشتم.»

او گفت: «من در نتیجه پیش بینی می کنم که تنش جاری به سرعت کم شده و فضای مثبت تری جهت جوابگویی به نگرانی ها و شکایات یکدیگر به شیوه همکاری مشترک ایجاد گردد. ما به طور آزمایشی بر سر مسیر رو به جلو توافق کرده ایم.»

نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، این جلسه و هم نتایج آن را تأیید کرد.

به گزارش دا نیشن، او گفت: «هر دو طرف مثبت بوده اند. بر سر کوشش های مورد نیاز جهت تضمین صلح اجماع وجود داشته است.»

وزارت خارجه افغانستان نسبت به همکاری با پاکستان ابراز تمایل کرد.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارتخانه، به پاکستان فوروارد گفت که دولت افغانستان «تمایل دارد در مورد لیست ها و نگرانی های دوطرف، خصوصا در چهار چوب گروپ هماهنگی چهارجانبه با دولت پاکستان مذاکره کرده و اقدامات مسئولانه ای را مشترکا اتحاذ نمایید.»

اتحاد علیه دشمن مشترک

نثار احمد خان، سخنگوی فورام مردمی پاکستان- افغانستان گفت: «این یک بیانیه بسیار مثبت از رده های ارشد اردوی پاکستان است که هر دو کشور با دشمن مشترکشان، یعنی تروریست ها مبارزه می کنند.»

او گفت که مردم هر دو سمت مرز به شدت از تروریسم صدمه دیده اند و حالا وقت آن است که دو دولت به اتفاق بنشینند و هر گونه سوءتفاهم را در رابطه با تروریسم برطرف کنند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «بدون وحدت بین دولت ها و مردم پاکستان و افغانستان دشمن مشترکمان را شکست داده نمی توانیم و از این بلا که تا به حال جان هزاران نفر را گرفته است، بیشتر زجر خواهیم کشید.»

نثار گفت: «اگر مردم در پاکستان از اثر انفجار بمب و قتل های هدفمند جان می دهند، افغان ها هم در امان نیستند و قربانی خشونت و افراط گرایی می شوند.»

لطف الرحمان، یک پرودیوسر رادیو پاکستان، که در رابطه با خط دوراند، یعنی مرز بین پاکستان و افغانستان برای مدرک داکتری خود تحقیق می کند، گفت: «بیانیه رئیس اردوی پاکستان بسیار دلگرم کننده است و شایسته جواب مناسبی از طرف افغان می باشد.»

او رهبری سیاسی هر دو کشور را تشویق کرد تا مشارکت های خود را تقویت کنند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «دولت افغانستان باید این سیگنال مثبت رئیس اردوی پاکستان را متقابلا جواب دهد و جهت بیرون راندن تروریست ها که در ساحات سرحدی دو کشور پناه گرفته اند، با آنها هماهنگی نماید.»

او گفت: «مردم پاکستان و افغانستان با مشکلات مشترکی مواجه استند که کلان ترین آنها تروریسم است.»

بهره برداری از عملیات ضرب عضب

پروفیسور آ. ز. هلالی، رئیس دپارتمنت علوم سیاسی پوهنتون پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «وقت آن رسیده که سوءتفاهمات ... در رابطه با اقدامات ضدتروریستی از طریق تشکیل اتخاذ یک موضع مشترک واحد، خاتمه یابند.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «بدون مشارکت [...] ما پناهگاه های امن تروریست ها را هدف قرار داده نمی توانیم. به همین خاطر افغانستان باید مشارکتش را افزایش دهد. چون پاکستان ستیزه جویان را با عملیات نظامی روان ضرب عضب از خاک خود بیرون رانده است.»

اردو در ماه جوزا سال 2004 عملیات ضرب عضب را در وزیرستان شمالی شروع کرد.

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه از پیشاور، وزیر سابق امنیت ساحات قببیله ای فدرال (فتا) پاکستان، گفت: «تروریسم به یک معضل جهانی تبدیل شده است و نمی توان آن را با کوشش های منفرد یک کشور شکست داد.»

وی گفت که پاکستان رول عمده ای را در مبارزه با تروریسم جهانی بازی کرده است و حالا برای انهدام پناهگاه های باقی مانده تروریست ها به حمایه افغانستان ضرورت دارد.

او به پاکستان فوروارد گفت: «ما تروریست ها را از کشورمان بیرون کرده ایم و عملیات ضرب عضب نتایج بسیار مثبت و دلگرم کننده ای داشته است.»

شاه گفت همانطور که بجوا به وضوح ابراز کرد: «بدون همکاری و حمایه مشترک ما نمی توانیم این موج خشونت دوام دار را خاتمه داده یا مهار کنیم.»

یک جانبه گرایی راه حل نمی باشد

خالد امیری، یک دانشجو و فعال افغان در پوهنتون پیشاور، گفت: «ریشه کنی تروریسم به وحدت ضرورت دارد و سیاستگذاران دو کشور باید این حقیقت را درک کنند.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «کوشش های یک جانبه شیوه مناسب برخورد با تروریسم نمی باشد.» او از دولت افغانستان خواست تا به اظهارات بجوا پاسخ مناسبی بدهد.

ضیاءالحق سرحدی، معاون ارشد اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان، گفت: «اگر هر دو کشور اهمیت یکدیگر را در مبارزه با تروریسم درک نکنند، این تهدید قدرتمندتر خواهد شد و جان و اموال را تلف خواهد کرد.»

او به پاکستان فوروارد گفت که جنگ بین دو کشور که مصروف مبارزه با تروریسم استند، هرگز راه حل هیچ مشکلی نیست. او توصیه کرد که به جای ان، مشارکت و حمایه مشترک صورت بگیرد.

علاوه بر تقویت امنیت مرزی جهت خنثی کردن تحرکات تروریست ها، ضیاء پیشنهاد افتتاح مجدد تجارت بین پاکستان و افغانستان که طی انسداد موقت این معبر توسط پاکستان به روی افغان ها متوقف شده بود را مطرح کرد.

ضیاء گفت که هزاران کانتینر در بنادر دریایی و معابر مرزی پاکستان منتظر هستند و این موضوع ملیاردها روپیه به کسب و کارهای دو کشور ضرر می رساند.

او گفت: «اگر ما تجارت را مجددا برقرار کنیم ... این به کاهش تنش و تماس های دولت با دولت و مردم با مردم کمک خواهد کرد و به حیث یک اقدام اعتمادسازی عمل خواهد نمود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پا کستان باید فکر این را کند که در افغانستان مداخله نکند وازجنگ در داخل افغانستان ابراز خرسندی هم نکند . اگر در یک مملکت همسایی کسی که همیشه جنگ باشد یک روز نه یک روز در این جنگ همسایی همان مملکت هم می سوزد . شاید پاکستان از جنگ در افغانستان لذت ببرد و یک چند مقدار پول هم شاید به خود کمایی کند روز شاید بیاید که در چنذین روز این هم کمایی که پاکستان در جنگ افغانستان کرده است آن هم به خاک یک سان شود . پاکستان کوشش زیاد کند که در افغانستان به زود ترین فرصت جنگ ختم شود در آبادی افغانستان خیر پاکستان هست نه در ویرانی افغانستان . در پید ا کردن پول حرام مفاد زیاد است یا در پیدا کردن پول حلال از پول حلال مردم خیر زیاد می بیند واز پیداکردن پول حرام کسی خیر نه مبیند . اگر در افغانستان امن باشد پاکستان از راه تجارت بین دوکشون مفاد بسیار می کند . پاکستان اگر هوشیار باشد باید در پهلوی خود یک همسایی دوست داشته باشد نه دشمن پاکستان در چندین سالها ی کارهای کرده هست درداخل افغانستان که از نام پاکستان کودکان خوردسال افغانستان هم بد می برد . اگر در خانه یک همسایی آتش سوزی صورت بیگرد اتمن از این آ تش سوزی خانه همسایی در می گیرد پاکستان آین آتش سوزنده را باید خاموش کند تاکه خود پاکستان در امن بماند .

پاسخ