تروریسم

بلند رفتن خشم عمومی همزمان با تضعیف جامعه افغانستان از اثر خشونت دوام دار طالبان

نوشته نجیب الله

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 12 حوت 2017 یک روز بعد از وقوع یک حمله انتحاری با موتر در ویرانه های مقر مرکزی ناحیه پولیس در کابل راه می روند. در حملات انتحاری همزمان طالبان به دو مجتمع امنیتی در کابل شانزده نفر کشته شدند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 12 حوت 2017 یک روز بعد از وقوع یک حمله انتحاری با موتر در ویرانه های مقر مرکزی ناحیه پولیس در کابل راه می روند. در حملات انتحاری همزمان طالبان به دو مجتمع امنیتی در کابل شانزده نفر کشته شدند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در حال که فعالیت های طالبان زندگی مردم را از بین برده و استعداد اقتصادی کشور را تضعیف می کند، شهروندان و مسئولین افغان مراتب خشم و نفرت خود را ابراز داشته اند.

مریم که 21 ساله و دانشجوی رشته روان شناسی پوهنتون کابل است به سلام تایمز گفت که طالبان در 13 سال گذشته با کشتن افراد ملکی و بیگناه، شیرازه صدها خانواده را تخریب کرده و به افغان ها غم بی حد و اندازه ای داده است.

در سال 2016 تلفات افراد ملکی بالاترین رکورد ثبت شده توسط سازمان ملل متحد از سال 2009 را داشت که در آن حدود 11,500 قتل و جرح غیرمرتبط با جنگ ثبت گردید.

بسیاری از این قربانیان از جوانان بودند.

بنا بر اعلام مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) فقط در سال 2016 طی درگیری ها 923 طفل و 2,589 طفل دیگر مجروح شدند.

قتل عام در کابل

یک مثال اخیر نشان می دهد که چگونه خشونت طالبان که کشور را پاره پاره می کند.

در تاریخ 11 حوت یک بمب گذار انتحاری با موتر به یک مقر پولیس افغانستان در غرب کابل حمله کرد و متعاقب آن یک درگیری مسلحانه به وجود آمد. چند دقیقه بعد یک بمب گذار انتحاری خود را لوی دروازه های شعبه یک آژانس استخباراتی افغانستان در شرق کابل منفجر کرد و یک مهاجم دیگر که کوشش می کرد تا به ساختمان داخل شود، با شلیک گلوله کشته شد.

در این حملات ده ها نفر کشته و مجروح شدند. طالبان مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

زمری یک شهروند کابل عزادار مرگ پسر نوجوانش است که در آن حمله کشته شد.

پسر زمری یک واکسین کننده پولیو بود که خانه به خانه می رفت تا اطفال زیر پنج سال را واکسینه کند.

زمری به سلام تایمز گفت که طالبان هیچ ارزشی برای زندگی افغان ها قائل نیستند.

ولی داد یکی دیگر از قربانیان آن انفجار انتحاری بود.

او به دلیل جنگ با خانم، مادر، و چهار طفلش به کابل آمده بود تا آنها را از جنگ محافظت کند. اما خشونت طالبان هیچ گونه حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد.

خانم وی یک روز پس از کشته شدن شوهرش به سلام تایمز گفت که ولی داد صبح تا شام با کراچی دستی اش آهن می خرید و می فروخت.

او زاری کنان گفت: «گناه او چه بود؟» او افزود که نمی داند چطور اطفالش را تأمین نماید.

فریدون عبیدی، رییس تحقیقات جنایی اداره پولیس کابل، به سلام تایمز گفت که قربانیان حملۀ مورخ 11 حوت اکثرا افراد ملکی، به شمول سه خانم، بودند.

قتل بیگناهان

فقط چند روز بعد طالبان دوباره حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هشت شهروند ملکی افغان، به شمول چهار طفل، که کوشش داشتند از درگیری ها فرار کنند در تاریخ 13 حوت در ولایت فراه کشته شدند.

بیست نفر دیگر هم زخمی شدند.

ناصر مهری، سخنگوی والی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «زمانی که آنها در حال فرار از صحنۀ درگیری بودند موتر آنها به یک بمب کنار جاده اصابت کرد.»

علمای دین می گویند که طالبان با کشتار بی وقفه مردم از اصول اسلامی عدول می کنند.

مولوی احمدالله احمدی، یک عالم دین و خطیب یکی از مساجد شهر کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان از نام اسلام سوء استفاده می کنند. اسلام هرگز دستور کشتن بیگناهان را نمی دهد.»

او افزود که طالبان با تبلیغ دروغین از اسلام جهت منافع خود مردم را فریب می دهند و هر روزه جان افراد بی گناه را می گیرند.

صدمه جبران ناپذیر

طالبان علاوه بر قتل هزاران نفر خسارات اقتصادی کلانی را وارد آوردند.

انجنیر ذکریا ذکریا، یک نماینده پارلمان افغانستان، به وارد شدن «صدمه جبران ناپذیر» به زیربناهای کشور اشاره کرد. او افزود که طالبان هرکس را که مایل به سرمایه گذاری در کشور باشد، دلسرد می کنند.

ذکریا گفت که فعالیت های مخرب طالبان بلند رفتن بیکاری، بی قانونی، و بسته شدن گسترده مکاتب را سبب شده است.

محمدرضا محمدی، استاد یک پوهنتون خصوصی و تحلیلگر اقتصادی در کابل، گفت که طالبان با ماین گذاری و حملات انتحاری شان به مقدار کلانی به هزینه های صرف شده برای بازسازی و احیای کشور طی 13 سال گذشته صدمه زده است.

وی اشاره کرد که سرک ها و جاده ها از اهداف مورد علاقه شبه نظامیان استند.

وی گفت: «سال قبل طالبان پس از شکست در قندوز، پل آلچین را تخریب کردند و میلیون ها افغانی بر مردم آن منطقه ضرر رساندند. دولت دوباره آن را بازسازی کرد.»

بشیر بیژن، یک تحلیلگر مسایل سیاسی مقیم کابل، به سلام تایمز گفت که این گروه به دستور باداران خارجی شان عمل می کند و این هیچ ربطی به منافع ملی افغانستان ندارد .

وی افزود که کشتار افراد ملکی و صدمه رساندن به تاسیسات عامه نشان می دهد که این گروپ هیچ احساسی نسبت به افغانستان و منافع ملی آن ندارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما خبرها و معلومات بسیار خوبی را ارائه می دهید. بسیار متشکر.

پاسخ