تروریسم

حمله «غیراسلامی» شبه نظامیان داعش بالای شفاخانه کابل

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

پولیس های افغان در تاریخ 18 حوت به محل بمب گذاری در کابل وارد می شوند. با حمله شبه نظامیان به کلان ترین شفاخانه نظامی افغانستان صدای یک انفجار و تیراندازی ناحیه دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

پولیس های افغان در تاریخ 18 حوت به محل بمب گذاری در کابل وارد می شوند. با حمله شبه نظامیان به کلان ترین شفاخانه نظامی افغانستان صدای یک انفجار و تیراندازی ناحیه دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین گفتند که چهارشنبه (18 حوت) از اثر حمله شبه نظامیان که لباس داکتران را تن کرده بودند به کلان ترین شفاخانه نظامی افغانستان، صدای انفجارها و تیراندازی ها ناحیه دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد.

به گزارش مسئولین صحی، در حمله به شفاخانه سردار داوود خان کم از کم 38 افغان کشته و بالغ بر 70 نفر دیگر مجروح شدند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اکثر قربانیان از مریضان، داکتران، و نرسان بودند.» وی افزود که چهار مهاجم به هلاکت رسیدند.

قوای مخصوص افغانستان یک عملیات تصفیوی را که حدود شش ساعت ادامه داشت اجرا کردند و بر روی بام شفاخانه فرود آمدند و نهایتا مهاجمان را به ضرب گلوله به هلاکت رساندند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، طی یک بیانیه مختصر به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما کماکان در حال بررسی لطمات و خسارات هستیم.»

«دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

ساعات دهشتناک

یکی از کارکنان ملکی این شفاخانه طی این درگیری که نزدیک به شش ساعت ادامه داشت، در فیسبوک نوشت: «مهاجمان داخل شفاخانه استند. برایمان دعا کنید.»

مدیران شفاخانه به خبرگزاری فرانسه گفتند که بعد از آن که یک بمبگذار انتحاری خود را در دروازۀ ورودی منفجر کرد، سه مرد مسلح که کت های سفید رنگ لابراتوار را به تن داشتند، اقدام به حمله کردند و بروز هرج و مرج و آشفتگی را در این شفاخانه 400 بستر موجب شدند.

عبدالقدیر که نرس این شفاخانه است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من یکی از حمله کنندگان را دیدم که به یک آک-47 مسلح بود و به صفت داکتران لباس پوشیده بود و به سمت مریضان و نگهبانان در منزل سوم تیراندازی می کرد.»

او گفت: «آنها رفیق من را با تیر زدند، اما من توانستم فرار کنم ... من ناچار شدم که از روی سیم خاردار بپرم تا فرار کنم.»

حداقل دو صدای شدید انفجار دیگر -- به شمول آن چه که وزارت دفاع آن را یک انفجار خودروی بمب گذاری شده در گاراژ شفاخانه برشمرد -- همزمان با شروع یک عملیات تصفیوی توسط قوای امنیتی افغان شنیده شد.

«هیچ چیز نمی تواند حمله به شفاخانه ها را توجیه کند»

مسئولین و شهروندان ملکی در قبال اخیرترین مورد هدف قرار دادن یک مکان صحی توسط طرف های درگیر در جنگ در افغانستان ابراز خشم نمودند. این حملات مکرر، نظام صحی شکننده افغانستان را به شدت تضعیف کرده و از دسترسی افراد ملکی بیجا شده از اثر جنگ به خدمات ضروری جهت حفظ جانشان جلوگیری کرده است.

به گزاری خبرگزاری فرانسه، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، در رابطه با اخیرترین حمله گفت: «این یک اقدام تبهکارانه است. هیچ چیزی نمی تواند حمله به شفاخانه ها را توجیه کند.»

او گفت: «ما هرگز این جنایتکاران را نخواهیم بخشید.»

حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، در توئیتر نوشت: «ما آنها را که مسئول این اقدام هستند، به شمول طراحان و حامیانشان، مجازات خواهیم کرد.»

جنرال بشیر سالنگی، معاون سابق وزیر داخله، هدف قرار مریضان و شفاخانه ها را «غیرانسانی، وحشیانه، و غیراسلامی» خواند.

مستوره آرزو، ورزشکار اهل کابل، به سلام تایمز گفت: «من خودم داکتران را مشاهده کردم که به ستیزه جویان مجروح در شفاخانه کمک می کردند. حالا آنها بالای داکتران حمله بردند. آنان بشر نیستند و متعهد به اسلام نمی باشند.»

داکتر زهیر زهیر از کابل به سلام تایمز گفت: «حملات بالای مساجد، مکاتب، و شفاخانه ها نشان می دهند که ستیزه جویان قادر به جنگ با اردو نیستند.»

او درباره ستیزه جویان گفت: «این حمله به روشنی نشان می دهد آنها چه کسانی هستند. آنها نمی خواهند مردم در صلح زندگانی کنند.»

ناامنی فزاینده

این حمله دقیقا یک هفته بعد از آن رخ داده است که 16 نفر در حملات انتحاری همزمان طالبان بالای دو مجتمع امنیتی در کابل کشته شدند.

همچنان از اثر حمله یک موتر بمب گذاری شده انتحاری به مقر پولیس افغان در غرب کابل و متعاقب آن در یک درگیری مسلحانه پنج ساعته که با حمله بک مهاجم دیگر همراه بود، ده ها نفر مجروح شدند و ستون های دود به آسمان شهر برخاست.

در حمله دوم یک بمب گذار انتحاری خودش را در دروازه های یک شعبه آژانس استخبارات افغان در شرق کابل منفجر کرد.

این خشونت فزاینده مؤید بلند رفتن ناامنی در افغانستان توسط طالبان است که دوباره فعال شدند.

در تاریخ 19 دلو یک بمب گذار انتحاری کارکنان ستره محکمه افغانستان را هدف قرار داد که 20 کشته و 41 مجروح، که همه آنها افراد ملکی بودند، به جای ماند.

در تاریخ 16 جدی از اثر حمله شبه نظامیان به معدنکاران زغالسنگ در ولایت بغلان نج نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. همچنان در ماه قوس بعد از قتل 29 شبه نظامی توسط پولیس جنگجویان طالبان 23 فرد ملکی را در یک حمله تلافی جویانه در ولایت قندهار به قتل رساندند.

بعد از آن که کوشش های مکرر دولت جهت شروع مذاکرات صلح با طالبان با شکست مواجه شد، کشور حالا خودش را برای یک موسم جنگ بسیار شدید در فصل بهار آماده می کند.

[عزازالله از کابل در تهیه این راپور مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر آمریکا تصمیم بگیرد، آنها می توانند روی پاکستان فشار وارد آورده و طالبان، شبکه حقانی، و داعش تولید شده توسط پاکستان را کنترل خواهند کرد. آمریکا و کشورهای بزرگ جهان باید پاکستان را در شمول کشور حامی تروریستان قرار دهند و این کشورها باید [بالای پاکستان] تحریم اقتصادی وضع نمایند.

پاسخ