تروریسم

خودتخریبی شاخه خراسان داعش در افغانستان

نوشته نجیب الله

یک عضو قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان در تاریخ 28 دلو در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار یک نارنجک انداز آر پی جی را به طرف شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) شلیک می کند. [نورالله شیرزاد/ خبرگزاری فرانسه]

یک عضو قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان در تاریخ 28 دلو در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار یک نارنجک انداز آر پی جی را به طرف شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) شلیک می کند. [نورالله شیرزاد/ خبرگزاری فرانسه]

کابل - مسئولیت و تحلیلگران افغان می گویند که شاخه خراسان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به خاطر دروغ ها و عملکرد فجیع خود در حال سقوط و نابودی در افغانستان است.

آنها می گویند که اقدامات داعش که برخلاف اصول اسلام و کولتور افغانستان است و هم فریب دادن اولیه مردم افغان موجب شده تا این گروپ قبل از این که حتی برای خودش پایگاهی تأسیس کند، نابود شود.

سلام تایمز قبلا بعضی از این جنایات را گزارش کرده بود که این شامل قتل عام عبادت کنندگان موقع نماز، منفجر کردن مسجدها با بمب، قتل زنان و اطفال، و به آتش کشیدن خانه های ملکیان .

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: « داعش در تلاش بود تا ولایت ننگرهار را پایگاه اصلی اش بسازد و از آن جا افرادش را به دیگر ولایت ها نیز گسترش دهد.»

او گفت: «اما پیش از آن که این گروه اقدام به گسترش فعالیت هایش کند، از سوی قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان [اِی ان دی اس اف] هدف قرار گرفت و در نتیجه فعالیت های این گروپ فقط در سه ولسوالی ننگرهار محدود شده است.»

داعش از اثر عملیات های قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان شکست سنگینی را متحمل شده و چندین رهبر و قوماندان آن کشته شده اند.

برخی از این مقتولان عبارتند از: شیخ مقبول معروف به شاهدالله شاهد؛ گل زمان، معین سابق رهبر «ولایت خراسان»؛ ملا عبدالروف خادم، یکی دیگر از معینان سابق رهبر متذکره؛ و قوماندان سابق شبه نظامی موسم به حافظ سعید خان ، معروف به ملا سعید اورکزی، که در تاریخ 5 اسد در یک عملیات نظامی مشترک در ولایت ننگرهار کشته شد، می باشند.

مخالفت افغان ها با افراط گرایی

وزیری گفت که نظر به حملات قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان و بدون دریافت حمایه از سوی مردم افغانستان، داعش در افغانستان هیچ چانس جهت بقا ندارد.

او گفت: «داعش در نخست میان مردم پروپاگند کرده بود که به خاطر جهاد و بیرون راندن خارجی ها آمده است. نگر زمانی که مردم عملکرد خلاف کولتور افغان، اسلام و مذهب شان را دیدند، دانستند که داعش دروغ می گوید.»

او گفت: «از این خاطر حالا شهروندان افغان دوشادوش قوای امنیتی شان در ننگرهار علیه داعش می جنگند.»

فاروق بشر، استاد حقوق پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت که چون افغان ها با تندروی و افراط گرایی مخالف استند، شاخه خراسان داعش نتوانست تا در افغانستان ریشه پیدا کند.

او گفت: «افغان ها مسلمانان معتدل اند و مفکوره های افراطی برای آنها قابل قبول نیست.»

وی اظهار داشت که نظرات افراطی مردود داعش «دلیل اصلی ناکامی شاخه خراسان گروپ داعش در افغانستان است.»

او گفت که در بعضی موارد داعش حتی با داعش هم درگیر شد که این نشان دهنده ناامیدی هر دو گروپ افراطی از اثر خصومت و تلفات وارده به آنها است.

فریب اولیه داعش

عبیدالله مومند، یک زارع 37 ساله از ولایت ننگرهار، گفت: «مردم از طالب و جنگ خسته شده بودند و فکر می کردند شاید داعش عملکرد بهتر داشته باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «اما خیلی زود معلوم شد که داعش اصلا از انسانیت و اسلام چیز نمی داند.»

مومند گفت که اعضای داعش به اطفال، زنان و محاسن سفیدان هیچ رحم نکردند. وی افزود که اذیت و آزار زنان توسط داعش غیرقابل تحمل بوده و تخطی از اصول کولتور افغانستان است.

ایمل خان، یک دانشجوی رشته انجنیری پوهنتون کابل و باشنده اصلی ولایت هلمند، گفت: «داعش ابتدا توانست مردم را فریب دهد.»

او به سلام تایمز گفت: «اما زمانی که [مردم] ظلم و وحشت اعضای این گروه را دیدند همه به اتفاق به حمایه از قوای امنیتی افغانستان علیه این تروریستان قیام کردند.»

ایمل گفت که حالا مردم دوشادوش با قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان علیه داعش می جنگند، زیرا «مردم می دانند که تنها راه رسیدن به آرامش و صلح دایمی حمایت از حکومت و قوای مسلح کشور می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500