تروریسم

معضلات مالی داعش آمادگی رزمی آن را می فرساید

نوشته خالد الطائی

عناصر الحسبه یا «پولیس مذهبی» متعلق به «دولت اسلامی عراق و شام» در مارکیت سرای موصل گشت می زنند و مالیه ها را از فروشندگان جمع می کنند. [عکس با کسب اجازه از مرکز معلومات نینوا]

عناصر الحسبه یا «پولیس مذهبی» متعلق به «دولت اسلامی عراق و شام» در مارکیت سرای موصل گشت می زنند و مالیه ها را از فروشندگان جمع می کنند. [عکس با کسب اجازه از مرکز معلومات نینوا]

متخصصین به دیارنا می گویند که موثر بودن رزمی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در نتیجه مواجه با تقلیل شدید عایدی این گروپ ضعیف شده است.

آنان گفتند که بحران مالی این گروپ بر عایدی پرداختی به ستیزه جویان و پرداخت خونبها به فامیل های مقتولان اثر گذاشته است. این همچنان نارضایتی و خشم را در صفوف و اعضای آنها ایجاد کرده و بر عملکرد این جنگجویان تأثیر گذاشته است.

خلف الحدیدی، یک عضو شورای ولایتی نینوا گفت که این گروپ قبلا به ستیزه جویانش هر ماه بین 400 دالر تا 1,200 دالر می پرداخت. مگر حالا «حتی پرداخت یک عایدی مستمر را تضمین کرده نمی تواند.»

او به دیارنا گفت: «نبرد برای موصل تقریبا خاتمه یافته است. این گروپ از مرکز خلافتش شکستش را اعلام کرده است. و این بدین معنا است که ما آخرین مقرهای آن را که منبع مالی بسیار کلانی را برای این گروپ تأمین می کرد از چنگش درآوردیم.»

الحدیدی گفت که این گروپ از زمانی که در ماه سرطان سال 2014 موصل را تصرف کرد عمدتا از نفت خام حوزه های نفتی القیاره جهت تمویل عملیات های خود استفاده کرده و هر ماه ملیون ها دالر از عملیات قاچاق کسب کرده است.

او گفت که تجارت عتیقه جات مسروقه از ولایت نینوا و همچنان مالیه های اعمال شده توسط داعش بر حمل و نقل تجارت سایر محصولات و اجناس بین ساحات تحت کنترل گروپ در عراق و سوریه هم یک منبع عایدی عمده بوده است.

وی گفت که این امر در زمان اوج خود عایدی قابل اعتنایی را جهت این گروپ تأمین می کرد.

دستمزدهای معوقه و روحیه تضعیف شده

الحدیدی گفت که دستمزدهای معوقه سبب شده جنگجویان داعش ناراضی و عصبانی شوند. وی اشاره کرد که معضلات اقتصادی بر روحیه رزمی آنها اثر کرده است.

او گفت که بعضی ستیزه جویان به غارت منازل شخصی در غرب موصل متوسل شده اند، «و تلاش می کنند هر چه را که پیدا می کنند، به شمول غذا و متعلقات شخصی مردم را به این بهانه که گروپ متذکره در وضعیت جنگی است و به حمایه ضرورت دارد، سرقت می کنند.»

وی افزود که خطیبان این گروپ در تلاش جهت تشجیع ستیزه جویانشان کوشش کرده اند کسر عایدی را توجیه کنند و این مفکوره را که «پول هدف مبارزه نیست» و آنها ضرورت دارند برای «بدتر از این وضع» آماده شوند، ترویج دهند.

عمار طعمه، یک نماینده پارلمان عراق، به دیارنا گفت که قبلا نسبت به ستیزه جویانش سخی بود و این اقدامی جهت جذب تعداد کلانی از عراقی های کم درآمد به صفوف این گروپ بود.

او گفت که اما از وقتی که منابع مالی این گروپ خشک شده است، دیگر قدرت حفظ کنترل کامل ستیزه جویانش را ندارد که این امر در نهایت بقای این گروپ را تهدید می کند.

بر بنیاد یک راپور مورخ 1 حوت نشر شده توسط مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی در لندن (آی سی اس آر) عایدی های داعش از مالیه ها، غارت، و فروش نفت در بازار سیاه در قیاس با سال 2014 به نصف تقلیل یافته است.

این راپور نشان می دهد که گروپ متذکره کنترل بخش بزرگی از مناطق عراق را طی چند ماه گذشته از دست داده است و عایدی های این گروپ در ابتدای سال 2016 به 780 ملیون دالر تقلیل یافته، در حالی که این رقم سابقا 1.9 ملیارد دالر بود.

تخمینات این مطالعه بر بنیاد استفاده از اسناد و داده های داعش ارائه شده توسط نهادهای دولتی، راپورهای تهیه شده توسط ژورنالیست ها و مراکز تحقیقاتی، و مصاحبه ها با نمایندگان دولت و متخصصین مهیا گردیده است.

رهبران با پول فرار می کنند

طعمه اشاره کرد که کمپین هوایی بین المللی که عملیات های قاچاق نفت و عتیقه جات این گروپ را هدف قرار داده نقش عمده ای را در تضعیف قوای دفاعی و تقلیل روحیه آنها ایفا کرده است .

وی گفت: «با شروع کمپین نظامی در موصل ما شنیده ایم که قوماندانان ارشد این گروپ را ترک کرده و با مقادیر کلان پول فرار می کنند.»

او اظهار داشت: «این موضوع به نوبه خود به سایر اعضای داعش که خودشان را در میدان نبرد تنها و بدون رهبری که آنها را هدایت کند و مراقب آنها و فامیلشان باشد، مشاهده می کنند، ضربه روحی و روانی بسیار شدیدی را وارد کرده است.»

عصام الفیلی، استاد علوم سیاسی پوهنتون المستنصریه، گفت که لطمات متواتر چهره واقعی داعش «به حیث یک باند تبهکار که با قتل و غارت ادامه حیات می دهد» را افشا کرد.

او به دیارنا گفت: «این گروپ در جمع آوری پول هیچ شرافتی نداشته است و امروز دارد از خودش سرقت می کند. رهبران این گروپ خود را نجات می دهند و پول ها را با خود می برند و پیروانشان را به حال خود رها می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500