تروریسم

مسئولین می گویند: شبه نظامیان با حمله به موسسات خیریه می خواهند چهرۀ افغانستان را مخدوش کنند

نوشتۀ زیار

افغان ها در تاریخ 21 دلو در خارج مرکز ارتوپدی کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) در کابل تجمع کرده اند. پرچم ها در یابود شش نفر از کارکنان کمیته بین المللی صلیب سرخ که در تاریخ 20 دلو به دست مردان مسلح در شمال اافغانستان کشته شده بودند، به وضعیت نیمه افراشته درآمده است. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

افغان ها در تاریخ 21 دلو در خارج مرکز ارتوپدی کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) در کابل تجمع کرده اند. پرچم ها در یابود شش نفر از کارکنان کمیته بین المللی صلیب سرخ که در تاریخ 20 دلو به دست مردان مسلح در شمال اافغانستان کشته شده بودند، به وضعیت نیمه افراشته درآمده است. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- با وجود گذشت بیشتر از یک ماه از اختطاف شدن دو نفر از کارکنان کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ (آی سر آر سی) در تاریخ 20 دلو در شمال افغانستان آنها هنوز هم مفقود می باشند.

وقتی این کارکنان در تاریخ 20 دلو قصد داشتند به یک منطقه محاصره شده در برف اجناس و کمک های امدادی را انتقال دهند، کاروان حامل آنها در ولایت جوزجان هدف حمله قرار گرفت. در این حمله شش نفر از کارکنان صلیب سرخ کشته شدند. مردان مسلح که مظنون به عضویت در «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) استند، دو نفر که نجات یافته بودند را اختطاف کردند.

تقاضای سازمان صلیب سرخ مبنی بر آزادی این افراد تا حال اثر نداشته است.

مونیکا زانارلی، رئیس کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ در افغانستان، طی آن بیانیه اظهار داشت: «ما ... آزادی فوری، ایمن، و بدون قید و شرط همکارانمان را تقاضا داریم.»

در همین بیانیه صلیب سرخ توقف فعالیت های خود در افغانستان را اعلام کرد.

کوشش برای بدنام کردن یک کشور

مسئولین به سلام تایمز گفتند که داعش و سایر گروپ های شبه نظامی خواهان مخدوش کردن تصویر افغانستان از طریق هدف قرار دادن خیریه های بین المللی می باشند.

کنشکا ترکستانی، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، به سلام تایمز گفت: «تروریست ها می خواهند جهان فکر کند که افغانستان کشور توحش و دهشت است. آنها می خواهند انتقال کمک های امدادی موسسات خیریه را مختل کنند.»

او افزود: «آنها کوشش دارند کارکنان بیگناه را به هر طریق ممکن به قتل برسانند.»

او گفت که چنین اقدامات خرابکارانه ای در گذشته فعالیت های خیریه در افغانستان را متوقف نکرده بودند.

با این حال طاهر هاشمی، یک استاد سابق علوم سیاسی پوهنتون کابل، نسبت به کاهش احتمالی فعالیت های خیریه در افغانستان هشدار داد.

او به سلام تایمز گفت: «من یقین دارم که این اقدامات سبب تقلیل کمک های امدادی خارجی به افغانستان خواهند شد. این طبیعی است که بنیادهای متذکره به کشورهایی بروند که در آنها امنیت است و افراط گرایی وجود ندارد.»

وی گفت که تروریست ها هیچ اهمیتی به تقاضاها جهت خودداری از «قتل افراد ملکی یا حمله به مکاتب و مؤسسات خیریه» قائل نیستند.

شوک و خشم

افغان ها و صلیب سرخ نسبت به قتل و اختطاف کارکنان امدادی که سعی می کردند به افغان های در محاصره برف درآمده کمک کنند، عکس العمل نشان داده اند.

رامین ایاز، سخنگوی صلیب سرخ در افغانستان، به سلام تایمز گفت: «ما این حمله را به شدت محکوم می کنیم. ما شدیدا در جست و جو برای یافتن مسببین و هدف آنها هستیم.»

او گفت که توقف اجباری فعالیت صلیب سرخ در افغانستان «بر افراد ملکی تأثیر گذاشته است.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که حمله به صلیب سرخ «به دور از انسانیت و شرافت است.» وی افزود: «قوای استخباراتی و پولیس ما مصروف به فعالیت بر روی این دوسیه می باشند.»

مجتبی اکرمی، یک دانشجوی علوم سیاسی پوهنتون کابل، نسبت به حمله به یک مؤسسه خیریه که به نیازمندان کمک می کند، ابراز شگفتی کرد.

او به سلام تایمز گفت که این قتل ها و اختطاف ها «نشان می دهند شبه نظامیان به هیچ اصولی پایبند نمی باشند.» او افزود: «آنها کارکنان بیگناه امدادرسان را می کشند و تصویری از یک افغانستان وحشی و دهشتناک را برای خارجیان ترسیم می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آه! چه مقبول پشتو نوشته اید. صفحۀ شما در فیسبوک مشهور نیست. بهتر است شما آن را مشهور کنید تا به افراد بیشتری برسد. قطعا افراد بسیار زیادی به مطالعه این خبرها علاقمند می باشند.

پاسخ