جامعه

مقام اول رقابت «ستاره افغان» طرفداران موسیقی را تحت تأثیر قرار می دهد

خبرگزاری فرانسه

در تاریخ 17 حوت و در جریان پروگرام تلویزیونی «ستاره افغان» زلاله هاشمی (راست) مصروف آواز خواندن است و سید جمال مبارز ایستاده است. مبارز در این مسابقه به مقام اول رسید. [آن چائون/خبرگزاری فرانسه]

در تاریخ 17 حوت و در جریان پروگرام تلویزیونی «ستاره افغان» زلاله هاشمی (راست) مصروف آواز خواندن است و سید جمال مبارز ایستاده است. مبارز در این مسابقه به مقام اول رسید. [آن چائون/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- هواداران موسیقی در افغانستان چهارشنبه (2 حمل) از مرحلۀ نهایی یک مسابقه تلویزیونی بسیار محبوب آوازخوانی استقبال کردند. طی این مسابقه یک خانم برای اولین بار به مرحله آخر رسید، ولی در نهایت در مقابل یک رقیب قدرتمند دیگر شکست خورد.

در این کشور که زمانی رژیم طالبان زنان را محبور می کرد در خانه شان بمانند و موسقی و سینما را ممنوع کرده بود، «ستاره افغان» به یک موفقیت بسیار کلان تبدیل شد.

اما این پروگرام از زمان شروع در سال 2005، یعنی چهار سال بعد از سقوط طالبان، به خاطر نشان دادن زنان بی حجاب که مصروف آوازخوانی و رقص بودند مورد انتقاد ملایان قرار گرفت.

زلاله هاشمی 18 ساله سه شنبه در قسمت نهایی در وقت اعلام نتایج -- که توسط نظرات عمومی حاصل گردید -- به گریه افتاد.

سید جمال مبارز، یک جوان 23 ساله از اقلیت هزاره، که مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند، به اولین آوازخوان رپ برنده این مسابقه تبدیل شد. او در موفقیت خود جوانمرد بود.

مبارز وقت دریافت جایزه اش خطاب به تماشاگران که در میانشان سلبریتی ها هم بودند گفت: «من بسیار خوشحال هستم که مقام اول را توانستم بگیرم. اما من خوشحال هم می شدم که زلاله مقام اول را می گرفت. به خاطر این که زنان اینجا با محدودیت های بسیار زندگی می کنند.»

بعد از آن مبارز به طرف زلاله رفت و در میان غریو شادی تماشاگران جایزه را به دست او داد.

او گفت: «برای من قابل افتخار است که او به مرحله نهایی رسید. من می خواهم این جایزه را بر او تقدیم کنم.او لیاقتش را دارد.»

در سال 2008 یک زن برنده مقام سوم شده بود، اما از آن به بعد هیچ آوازخوان زن از مقام هفتم یا هشتم بالاتر نرفته بود.

تقدیر از قسمت نهایی و فینالیست ها

ملیون ها نفر این رقابت 12 هفته ای را مشاهده کردند. علاقمندان برنامه در رسانه های اجتماعی گفتند فارغ از این که چه کسی برنده می شد، قسمت نهایی بی سابقه بود.

حسین گلزار، یک کاربر فیسبوک، نوشت: «مبارز یک استعداد عالی است. او برای عدالت، رنج، و مصیبت مردم آواز می خواند.»

نسیمه سادات، یک کاربر دیگر، نوشت: «مبارز با با پیشکش جایزه اش به زلاله به کسانی که ضد زنان و ضد وحدت ملی استند نه گفت.»

مبارز که تنها نان آور فامیلش است آریشگاه خود در مزار شریف را به مدت سه ماه تعطیل کرد تا در این رقابت شرکت کند. او برای تکت بس به کابل 534.1 افغانی (8 دالر) از همسایه هایش قرض گرفت.

مبارز گفت: «رپ در افغانستان چیز جدیدی است. مردم هنوز آن را نمی شناسند. اما من آ« قدر به رپ خواندن ادامه می دهم [تا این که] در جامعه جا بیافتد.» او در مورد فقر، بی عدالتی، زنان، و حتی ازدواج های گران آواز می خواند.

هاشمی باشنده اصلی جلال آباد، جایی که تحت تسلط شبه نظامیان طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) است، می باشد.

او قبل از مرحله نهایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «من می خواهم پیغامی را به زنان افغان بدهم. آنان باید حقشان را مطالبه کنند و از استعدادهایشان استفاده نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500