جامعه

روستاییان افغان در زمینه انکشاف نقش حیاتی را ایفا می کنند

نوشته سلیمان

باشندگان محلی مصروف اعمار یک مکتب جدید در ولایت جوزجان استند که هزینه آن توسط برنامه همبستگی ملی افغانستان تأمین شده است. [برنامه همبستگی ملی]

باشندگان محلی مصروف اعمار یک مکتب جدید در ولایت جوزجان استند که هزینه آن توسط برنامه همبستگی ملی افغانستان تأمین شده است. [برنامه همبستگی ملی]

کابل -- مسئولین می گویند که مشارکت و تأمین مالی ارائه شده توسط باشندگان محلی برای موفقیت کوشش های انکشافی و اعماری افغانستان بسیار حیاتی می باشد.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، به سلام تایمز گفت: «کلید موفقیت همه پروژه های انکشافی قریه ها، مشارکت و سهم فعال مردم است.»

او گفت: «در حال حاضر بالغ بر 35,000 شورای انکشافی دهات در سراسر افغانستان با مشارکت و هماهنگی مردم برای انکشاف دهات فعالیت می کنند.»

شوراهای انکشافی دهات از طریق برنامه همبستگی ملی افغانستان به اجرا درآمده اند. هدف این برنامه انکشاف ظرفیت حدود 40,900 جامعه محلی روستایی افغانستان برای شناسایی، پلان ریزی، مدیریت، و نظارت بر پروژه های انکشافی شان می باشد.

زنان و مردان در ولسوالی شبر ولایت بامیان در رابطه با پروژه های بالقوه اعمار و انکشاف با شورای انکشاف محلی گپ می زنند. [برنامه همبستگی ملی]

زنان و مردان در ولسوالی شبر ولایت بامیان در رابطه با پروژه های بالقوه اعمار و انکشاف با شورای انکشاف محلی گپ می زنند. [برنامه همبستگی ملی]

بانک جهانی در سال 2006، یعنی سه سال بعد از شروع این پروژه، نتیجه گرفت که بازگشت سرمایه جهت سرمایه گذاری های انجام شده در برنامه همبستگی ملی افغانستان «بالا و فوری» بودند، و دولت افغانستان و دونرهای بین المللی را تشویق کرد که تمویل ها و حمایه های خود را افزایش دهند.

پیشقدم شدن باشندگان محلی

مقامات این وزارتخانه می گویند که در موارد متعددی در سراسر افغانستان مردم محلی با استفاده از امکانات ابتدایی و هزینه های شخصی شان صدها کیلومتر سرک را جغل اندازی و قیرریزی کرده و ده ها پل، پلچک، مکتب، و مسجد را اعمار نموده اند.

رستمی گفت: «وزارت احیا و انکشاف دهات چندی پیش برنامه پاک کاری و اعمال کانال های آب، کاریزهای آب، و جویچه ها را در ولایت های پروان، کاپیسا، لوگر، سمنگان، و کابل شروع کرد که طی آن مردم با مصارف و هزینه های شخصی شان این برنامه را موفقانه عملی کردند.»

او گفت که مشارکت موفقانه مردم در پروژه های انکشاف دهات حکومت را تشویق کرده تا بعد از این سهم و نقش باشندگان محلی را در پروژه های آینده بیشتر کند.

وی افزود که باشندگان محلی در پروژه های دیگر اجرا شده توسط وزارتخانه های زراعت و معارف هم مشارکت کرده اند.

جارالله منصوری، وزیر سابق احیا و انکشاف دهات، گفت که برنامه همبستگی ملی مردم را تشویق کرده تا در انکشاف قریه هایشان مشارکت کنند.

او به سلام تایمز گفت: «این بزرگترین دستاورد حکومت است.»

او گفت: «حالا مردم درک کرده اند که نقش و سهم شان در توسعه و انکشاف قریه هایشان چه قدر مهم و موثر است.»

تجارب موفقانه

غلام بهاءالدین جیلانی، رئیس شورای ولایتی ولایت پروان، گفت که به حیث مثال مردم در ولایت پروان برای رفع مشکلات قریه های شان اقدامات موثری را انجام داده اند.

وی به سلام تایمز گفت: «در قریه منیر خان مردم محل با پولی که جمع آوری کرده بودند سرک های فرعی شان را جغل اندازی نمودند. در زمستان ها در این سرک های فرعی آب جمع می شد و همین عبور و مرور باشندگان این قریه را مانع می شد.»

او گفت: «همچنان مردم در قریه مناره پائین با هزینه های شان یک مکتب اعمار کردند.»

احمد سهراب، یک باشنده قریه منیر خان، گفت: «هر خانواده قریه ما 1,000 افغانی (15 دالر) پرداخت و پیسه دارهای ما مبالغ بیشتر پرداختند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما این راه را که همیشه در زمستان ها در آن آب و گل ایستاده می شد، پرکاری و جغل اندازی نمودیم.»

او اظهار داشت: «حالا رفت و آمد ما بسیار آسان شده و فرزندان ما به راحتی و به موقع به مکتب های شان می روند. بر علاوه حالا مشکل راه بندان قریه ما رفع شده است.»

درک ارزش انکشاف

سید احمد سیلاب، عضو شورای ولایتی قندهار، گفت: «سطح فهم و آگاهی مردم عادی افغان بلند رفته است.»

او به سلام تایمز گفت: «به حیث مثال، در این ولایت مردم بر علاوه هماهنگی و همکاری با شوراهای انکشافی، برای تطبیق پروژه های انکشافی قریه ها سهم مالی دارند. آنها می خواهند سطح زندگی شان مانند سطح زندگی شهرهای بزرگ و مدرن افغانستان شود.»

او گفت: «مردم قریه لوی والی دست به دست هم داده با مصارف شخصی شان ذخیره آب آشامیدنی آماده کردند که صدها فامیل از این آب مستفید می شوند.»

«بر علاوه، باشندگان ولسوالی ژیری کندهار با پول شخصی شان و به ارزش 1.2 ملیون افغانی (18,000 دالر) یک مکتب ابتدائی را اعمار کردند تا اطفالشان دانش بیاموزند و ارزش توسعه و انکشاف را بفهمند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500