امنیت

قوای هوایی افغانستان نقش حیاتی را در شکست شبه نظامیان ایفا می کنند

نوشته زیار

یک پیلوت افغان در تاریخ 8 میزان در کابل در کنار هلیکوپترهای ام دی 530 ساخت آمریکا ایستاده است. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

یک پیلوت افغان در تاریخ 8 میزان در کابل در کنار هلیکوپترهای ام دی 530 ساخت آمریکا ایستاده است. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- افغانستان به شکل تزایدی جهت مبارزه با شبه نظامیان مخفی شده در مناطق صعب العبور بر قوای هوایی تکیه می کنند و مسئولین ارشد نظامی امیدوار استند که تجهیزات و مهارت های تخنیکی این قوا را با حمایه بین المللی ارتقا بیشتر بخشند.

جنرال محمد رادمنش، معین سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «من می توانم بگویم که بزرگترین دلیل موفقیت اردوی افغانستان فعالیت قوای هوایی ما است.»

وی گفت: «افغانستان ساحات صعب العبوری دارد. در چنین وضعیتی قوای هوایی بسیار با ارزش می باشند.»

او گفت که قوای هوایی می توانند مخفیگاه ها و ساحات امن آنها را در شب هدف حمله قرار دهند، قوای امنیتی را در ساحات دشمن فرود بیاورند، و به سرعت تجهیزات را انتقال دهند.

پیلوت های جدید قوای هوایی افغانستان در تاریخ 8 میزان در کابل در یک صنف سمیلاتور پرواز شرکت کرده اند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

پیلوت های جدید قوای هوایی افغانستان در تاریخ 8 میزان در کابل در یک صنف سمیلاتور پرواز شرکت کرده اند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

رادمنش افزود: «سال قبل قوای هوایی کشور بالغ بر 3,560 عملیات را اجرا کرد و بیش از 10,000 جنگجو و حدود 400 قوماندان دشمن را از بین برد.»

او گفت که در سال 2016 قوای هوایی در «پلان طالبان جهت تسخیر تعدادی از ولایت ها و ولسوالی ها را خنثی کرد» و اجازه نداد که «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در افغانستان استقرار یابد.

او اظهار داشت: «داعش در نه ولسوالی ولایت ننگرهار فعال بود. قوای هوایی ما را قادر کرده اند تا این تعداد را به سه ولسوالی محدود نماییم.»

استقبال از حمایه بین المللی

قوای افغان جهت حمایه این پیشرفت خواهان حمایه مداوم بین المللی می باشند.

رادمنش گفت که اولویت ها شامل دریافت طیاره های تجسسی و بمب افکن، فعال سازی سیستم رادار قوای هوایی، و بلند رفتن ناوگان هلیکوپتری است. وی افزود: «ما مایل استیم همپیمانانمان به این نیازها توجه نمایند.»

جنرال عبدالوهاب وردک، معاون رئیس شعبه هوایی اردوی ملی افغانستان و فرمانده سابق قوای هوایی این کشور، به سلام تایمز گفت که بعد از یک شروع نامطمئن در سال 2014 و در پی خروج بخش کلانی از قوای خارجی، قوای افغان طی دو سال گذشته با به دوش گرفتن سهم عمده ای از مبارزه تجربه قابل اعتنایی را کسب کردند.

وردک گفت که او از بابت سطح حاضر تجهیزات نظامی راضی است.

او درباره خریدهای سال قبل به سلام تایمز گفت: «هلیکوپترهای ما با راکت مجهز بودند، ما هشت فروند اِی-29 تهاجمی [و چهار فروند دیگر را در ماه حوت سال 2017] و هم هلیکوپترهای ام دی-530 را دریافت نمودیم.»

او در خاتمه گفت: «حالا ما از هر زمان دیگر در برابر دشمن مجهزتر استیم.» وی افزود که فقط در سال 2016 هشت فروند اِی-29 حدود 600 شبه نظامی را به هلاکت رساندند.

یک عامل اساسی

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، به سلام تایمز گفت: «قوای هوایی در هر نبردی نقشی اساسی دارد.»

او اظهار داشت که با این که قوای هوایی همچنان معایب و نقایصی دارد که باید برطرف شود، «اما این روزها دشمن میزایل های ضد جنگنده های هوایی ندارد. این امر می تواند در هدف قرار دادن مخفیگاه های امن دشمن مؤثر باشد.»

امرخیل افزود: «اگر ما اف-16 دریافت کنیم، این جنگنده ها می توانند در برقراری ثبات مفید باشند.»

شهروندان عادی افغان مانند مرسل صمدی که دانشجوی پوهنتون کابل است، نسبت به ادامه رشد قوای هوایی ابراز امیدواری می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «این قوا باید با سیستم های مدرن مشابه کشورهای دیگر منطقه مجهز شوند.» او افزود که به این قوا افتخار می کند.

او به سلام تایمز گفت: «افغانستان بدون قوای هوایی خود نمی تواند حملات دشمن را خنثی کند. ما به یک قوای هوایی قوی تر ضرورت داریم و ضرورت داریم که پیلوت ها و انجینیرهای بیشتری را تعلیم دهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500