حقوق بشر

طالبان با خشم و فشار عمومی فزاینده مواجه است

نوشته سلیمان

افراد پولیس محلی افغانستان در تاریخ 19 حمل در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند رژه می روند. هلمند از آخرین مراکز قدرت طالبان، که مدام از محبوبیتش کاسته می شود، است. [نور محمود/ خبرگزاری فرانسه]

افراد پولیس محلی افغانستان در تاریخ 19 حمل در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند رژه می روند. هلمند از آخرین مراکز قدرت طالبان، که مدام از محبوبیتش کاسته می شود، است. [نور محمود/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- ناظرین به سلام تایمز گفتند که با افزایش لیست طولانی جنایات طالبان علیه مردم ملکی و تخریب زیرساخت های افغانستان، خشم عمومی علیه طالبان بلند می رود.

خالد پشتون، نماینده مردم قندهار در پارلمان، گفت: «بنیاد و استراتیژی طالبان بر وحشت، کشتار انسان ها، و ویرانی افغانستان بوده است.»

او به سلام تایمز گفت: «جنایت های بیش از حدی که طالبان علیه مردم انجام داده اند باعث شده است که حالا در قندهار، که یک زمان پایگاه اصلی طالبان بود، حتی 2 فیصد قندهاری ها هم از طالبان حمایه نمی کنند.»

این عضو پارلمان می گوید که طالبان نه فقط در حال از دست دادن نفوس شان استند، بلکه با گذشت هر روز تحت فشار و خشم عمومی قرار می گیرند.

مردم به طالبان «نه» می گویند

پشتون گفت که اقدامات طالبان -- به مانند هدف قرار دادن شفاخانه ها، کلینیک های صحی، و مکاتب در حملات تروریستی -- بر خلاف شریعت اسلامی، قوانین نافذه، و عرف افغانی است.

او گفت: «این اقدامات دیگر برای هیچ افغان قابل تحمل یا قابل قبول نیست. مردم [...] علیه طالبان متحد شده اند.»

پشتون گفت: «از چند سال به این سو اکثریت ولسوالی های قندهار به کوشش مردم دارای ثبات و امنیت شده است.»

او گفت: «مردم به طالبان و افراطیت "نه" گفتند وحالا توجه خاص به انکشاف، اعمار مجدد، و معارف دارند.»

سمیع الله که 32 ساله و فعال حقوق بشری باشنده ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار است، گفت که همین امر در مورد ولایت ننگرهار نیز صدق می کند.

او به سلام تایمز گفت: «نفرت و انزجار از طالبان به حدی شده است که مردم ولسوالی کامه [...] تصمیم گرفته اند بالای هر کسی که با طالبان همکاری کند جریمه سنگین نقدی وضع کرده و خانه هایشان را تخریب کنند.»

طالبان رحم ندارند

عبدالباقی سمندر، یک فعال حقوق بشری در کابل، گفت که اکثریت حملات طالبان علیه مردم ملکی افغان انجام شده اند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان از زمان حاکمیت شان بر افغانستان تا فعلا هرگز بالای زن، مرد، طفل، جوان، و پیر این کشور رحم نکرده اند.»

او گفت: «در واقع قربانی اصلی اعمال هراس افگنی طالبان زنان، اطفال، و مردم ملکی بیگناه افغانستان بوده اند.»

محمد صابر، دانشجوی شرعیات در پوهنتون دعوت کابل، گفت که اعمال طالبان تجاوز به تمام اصول بشری و اسلامی می باشند.

او به سلام تایمز گفت: «اعدام یک دانشجوی پوهنتون پلی تخنیک کابل در ولایت میدان وردگ [در ماه قوس گذشته]، کشتار چندین دانشجوی افغان در پوهنتون امریکایی افغانستان [در ماه اسد]، به آتش کشیدن نهادهای تعلیم و تربیه، و کشتن عالمان دین تعدادی از بارزترین جنایت ها و اعمال غیر اسلامی طالبان می باشد.»

متحد ایستادن در برابر طالبان

حبیبه دانش، نماینده مردم ولایت تخار در پارلمان، گفت: «طالبان باید برای تامین مالی فعالیت هایش به جرم و جنایت تکیه کند؛ چرا که مردم از حمایه آنها امتناع می ورزند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان با گرفتن عشر و زکات، اخاذی ها، راهزنی در شاهراه ها، و تجارت مواد مخدر خودشان را تأمین می کنند. با همین پول های غیر قانونی که از مردم می گیرند جنگ شان را ادامه می دهند، زن های افغان را بیوه می سازند، و کودکان شان را یتیم می نمایند.»

وی اظهار داشت که برای پایان بخشیدن به این ظلم و بربریت طالبان، تمام اقوام باید در سراسر افغانستان متحدانه علیه طالبان ایستاده شوند.

عبدالقادر سکندری، استاد قانون و علوم سیاسی در پوهنتون کابل و باشنده اصلی ولایت بلخ، گفت: «طالبان بیشتر از 20 سال می شود که در افغانستان جنایت می کنند و افغان ها را از بین می برند.»

او حملات متفاوت طالبان به ولایت بلخ و «اقدامات نسل کشی» آنها در ولایت های بامیان و دایکندی را به خاطر می آورد.

او به سلام تایمز گفت: «آنها همچنین سیاست زمین سوخته را در شمال اجرا کردند و آن جا تمام درختان میوه را سوزاندند. از آن زمان تا امروز طالبان فقط انفجار و انتحار می کند و هر نوع انکشاف را مانع می شوند.»

تمرکز بر انکشاف

نجیب آزاد، یک فعال مدنی ولایت پکتیا، گفت: «طالبان در میان روشنفکران و با دانش های پکتیا کاملا جایگاه خود را از دست داده اند و به همین دلیل است که مکتب ها را آتش می زنند.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها نهایت تلاش خود را می کنند که در مناطق تحت تسلط شان، افغان ها را در تاریکی و جهالت نگهدارند تا به راحتی بتوانند با استفاده از بیسوادی و جهالت مردم افراد را جلب و جذب نمایند.»

او گفت: «اما حکومت با پروگرام های تعلیمی و توسعوی خود می تواند مانع این کار طالبان شود.»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در نشست کابینه در ماه حوت گفت که مردم در ولایت های ناامن وعده کرده اند که بیشتر از پیش با انسجام عمومی مانع فعالیت های طالبان در مناطق شان می شوند.

در همین حال وی افزود که حکومت هم تعهد کرده است که بعد از این در انکشاف، پیشرفت، و بازسازی ولایت های ناامن توجه بیشتر کند.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی غنی، به سلام تایمز گفت: «رئیس جمهور به وزارت های انکشاف دهات، شهرسازی، فوائد عامه، و زراعت دستور داده است تا در انکشاف و پیشرفت 10 ولایت افغانستان که در محرومیت قرار دارند و کمتر انکشاف پیدا کرده اند، توجه بیشتر کنند.»

مرتضوی گفت: «علاوه بر این، او به این وزارتخانه ها وظیفه سپرد که مشکلات و نیازمندی این 10 ولایت را بررسی و نتیجه آن را به رئیس جمهور بسپارند.» وی افزود که ولایت پکتیکا از جمله ولایت های سوال برانگیز می باشد.

وی افزود که اعمار بندهای آبی برای تولید برق و آبیاری زمین های زراعتی، تولید برق آفتابی، قیرریزی سرک ها، و توجه بیشتر در بخش معارف از برنامه هایی است که حکومت برای ولایت پکتیکا در نظر گرفته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500