تروریسم

داعش پرداخت خونبها به بیوه زنانش را قطع می کند

نوشته ولید ابوالخیر در قاهره

در تاریخ 22 حوت 2017 و در جریان حمله قوای امنیتی جهت تصرف نجدد ساحات غربی شهر موصل از چنگ «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) یک زن عراقی از بین خرابه ها در محله نابلس موصل عبور می کند. بیوه زنان داعشی که داعش به آنها پشیزی نداده مجبور شده اند از ساحات تحت کنترل این گروپ فرار کنند، مایملکشان را بفروشند تا پول تهیه کنند، یا کدام وظیفه را که به آنها محول می شود - گاه حتی فقط در ازای دریافت غذا - انجام دهند. [احمد الربیعی/خبرگزاری فرانسه]

در تاریخ 22 حوت 2017 و در جریان حمله قوای امنیتی جهت تصرف نجدد ساحات غربی شهر موصل از چنگ «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) یک زن عراقی از بین خرابه ها در محله نابلس موصل عبور می کند. بیوه زنان داعشی که داعش به آنها پشیزی نداده مجبور شده اند از ساحات تحت کنترل این گروپ فرار کنند، مایملکشان را بفروشند تا پول تهیه کنند، یا کدام وظیفه را که به آنها محول می شود - گاه حتی فقط در ازای دریافت غذا - انجام دهند. [احمد الربیعی/خبرگزاری فرانسه]

منایع مطلع از وضعیت گروپ «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به دیارنا گفنتد که این گروپ که با معضلات مالی مواجه می باشد از اجرای وعده اش مبنی بر پرداخت خونبها به فامیل های جنگجویان مقتول خود امتناع کرده است.

به بیوه زنان جنگجویان داعش به جای خونبها توصیه شده که مصروف به کار شوند و و آنان تحت فشار قرار گرفته اند تا اطفالشان را به میادین جنگ اعزام کنند تا این اطفال هم سرنوشت دردناک همانند پدرشانشان داشته باشند.

بیوه زنان داعشیان مقتول که داعش به آنها پشیزی نداده مجبور شده اند از ساحات تحت کنترل این گروپ فرار کنند، مایملکشان را بفروشند تا پول تهیه کنند، یا کدام وظیفه را که به آنها محول می شود - گاه حتی فقط در ازای دریافت غذا - انجام دهند.

ناصر العلی، یک معلم که اصالتا از الرقه است و از ترس امنیت خود تقاضا کرد که با نام مستعار معرفی شود، گفت که همزمان با بلند رفتن شدت درگیری ها در ساحات روستایی الرقه، طبقه، و قسمت های از دیرالزور، راپورهای از تلفات شدید داعشیان نشر یافته است.

او به دیارنا گفت که همه معلومات دارند که به فامیل های جنگجویان سوری داعش وعده داده شده بود که در صورت مرگ پدر، برادر، یا تنها نان آور فامیل در حین جنگ در صفوف این گروپ، به آنها خونبها و غرامت مالی داده خواهد شد.

او گفت: «معاش ها و مزایای اعطایی یگانه دلیل و انگیزه اصلی اکثر سوری هایی بود که به صفوف داعش ملحق شده بودند.»

او گفت که دلیل این مسئله این است که «وخامت شدید وضعیت اقتصادی و فقدان فرصت های شغلی» به علت جنگ گزینه های مقابل آنها را بسیار محدود کرده است.

بیوه زنان با «بدترین شرایط» مواجه استند

العلی گفت: «بیوه زنان اعضای این گروپ تحت بدترین شرایط زندگانی می کنند، چرا که این گروپ از تعهدش مبنی بر پرداخت خونبها دوش سبک کرده و حتی پرداخت معاش آنها را کاملا متوقف کرده است.»

وی افزود: «بعض از این زنان دوسیه هایشان را نزد دفاتر و واحدهای امنیتی که شوهرانشان در آنها مصروف کار بودند، بردند؛ اما کدام نتیجه ای نداشت.»

او گفت که داعش برای بعض از بیوه زنان وظایف متفاوت را امتحان کرده «و آن تشویق آنها به ازدواج با یک عنصر دیگر [داعشی] است تا آنها راضی شوند به ازای دریافت معاش برابر با 50 ماهیانه دالر به کار کردن برای داعش کار کنند یا به آنان فشار بیاورد تا اطفالشان را در صفوف داعش ثبت نام کنند.»

او گفت: «بسیاری از زنان موافقت کرده اند به ازای مقداری پیسه اطفالشان را در صفوف داعش بفرستند.» این در حالی است که آنها می دانند داعش از اطفال به حیث مهاجمان انتحاری استفاده می کنند.

او گفت که بسیاری از زنان که قبول کرده اند برای این گروپ کار کنند به خط مقدم برده می شوند و در آن جا یک تعداد از آنها مجبور به جنگیدن می شوند و یک تعداد دیگر وظیفه دارند تا با رساندن غذا، اسلحه، و مهمات به جنگجویان به حیث تدارکاتچی عمل کنند.

ناصر الاسیوطی، پرفیسور اقتصاد بین الملل پوهنتون قاهره، گفت این عجیب نیست که فامیل های جنگجویان داعش خود را دچار چنین وضعیت بغرنجی مشاهده می کنند.

او به دیارنا گفت که این گروپ در ماه های اخیر متحمل خسارت ها و تلفات بسیار زیاد شده است و هم با کاهش شدیدی عایدی هایش مواجه می باشد.

او گفت: «ائتلاف بین المللی قادر بوده است تا تحریم های موجود بر وجوه ارسالی، به شمول اهدائیات و کمک های ارسالی توسط حامیان داعش در سراسر جهان را که سابقا به خزانه های این گروپ سرازیر می شد، را تشدید کند.»

وی اشاره کرد که عایدی های حاصله از تجارت بین المللی دیگر به این گروپ نمی رسد و فروش نفت مسروقه از اراضی تحت کنترل داعش در سوریه و عراق متوقف شده است.

الاسیوطی گفت که قاچاق و تجارت عتیقه جات و حاصلات زراعی که سابقا مبالغ بسیار کلان عایدی نصیب این گروپ می کرد هم حالا مسدود شده است.

تقلیل شدید معاش ها

داعش بر علاوه تخطی از تعهدش نسبت به پرداخت خونبها به بیوه زنان معاش های پرداختی به جنگجویانش را به شدت تقلیل داده است.

حمد النافع، یک دوکان دار در طبقه، به دیارنا گفت که او شخصا از طریق شغلش در مارکیت های الرقه و تعمال با تجار که بین مناطق تحت کنترل داعش رفت و آمد می کردند و همچنان مشتریانش شاهد این موضوع بوده است.

النافع که به لحاظ ترس از حیث امنیتش از نام مستعار استفاده می کرد، گفت: «معاش ماهانه یک عضو سوری تدریجا از 500 دالر پایین آمده و الان فقط 40 دالر است.»

او گفت که همه در داهل و حومه الرقه و طبقه می دانند که داعش در تمام ساحات و مناطق تحت کنترلش به شدت تقلا می کند تا عواید مورد ضرورتش را تهیه کند.

او اظهار داشت: «امیر هر ناحیه مجزا عمل می کند تا مبالغ مورد ضرورت دارد را تهیه و هزینه ها را تأمین کند و جهت این کار بیشتر بر بازداشت های منتهی به جریمه های نقدی تکیه می کند.»

وی گفت که مبالغ مورد نیاز جهت استخلاص بین 50 تا 100 دالر متغیر است.

او گفت که سایر منابع عایدات امرجنسی شامل مصادره و فروش اثاث منزل از منازل فامیل هایی است که از ترس این گروپ از شهر فرار کرده اند.

او گفت: «عناصر داعش کدام چیزی را که می توانند از آن پول کسب کنند، به شمول نفت، دیزاییل، و تیل را به قیمت بسیار قلیل می فروشند.»

وی افزود که آنها همچنان کایل های برق را از قریه ها در ساحات روستائی الرقه سرقت می کنند تا به فروشند.

النافع گفت که طی هفته های اخیر بعضی زنان بیوه جنگجویان سوری داعش از موج بیجاشدگان که از این ساحه فرار کرده و به سمت کمپ های مختلف یا قریه های کوچک می روند، منتفع می شوند.

النافع گفت که و اما در رابطه با بیوه زنان جنگجویان خارجی داعش «هیچکس هیچ چیزی در مورد آنها نمی داند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500