تروریسم

افزایش انتقادها از جنایات طالبان در افغانستان

نوشته نجیب الله

مظاهره کنندگان افغان در یک مظاهره ضد طالبان در کابل در تاریخ 12 جوزا گذشته شعارهایی را سر داده اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

مظاهره کنندگان افغان در یک مظاهره ضد طالبان در کابل در تاریخ 12 جوزا گذشته شعارهایی را سر داده اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- شهروندان افغان صدایشان را علیه طالبان بلند کرده و از شبه نظامیان به خاطر اقدامات غیراسلامی و در جهت منافع خودشان انتقاد می کنند.

شبه نظامیان طالبان ده ها هزار نفر مردم ملکی بیگناه را در افغانستان به قتل رساندند و با این حال ادعا دارند که برای افغان ها و در دفاع از اسلام می جنگند.

اما افغان ها دروغ های طالبان را رد می کنند.

شفیقه حکیمی 35 ساله و کارمند یکی از موسسات غیر دولتی در کابل گفت: «طالبان ادعا دارند که برای آزادی وطنشان می جنگند، در حالی که به جز آسیب رساندن به مردم، تخریب تاسیسات عامه، و قتل افراد بی گناه کار نکرده اند.»

عزاداران افغان در تاریخ 3 قوس در کابل کنار جسد یک قربانی بمب گذاری 2 قوس در یک مسجد نشسته اند. یک انفجار انتحاری که مسئولیتش را «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) بر عهده گرفت، یک تجمع شیعیان را هدف قرار داد و کم از کم 27 نفر را به قتل رساند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

عزاداران افغان در تاریخ 3 قوس در کابل کنار جسد یک قربانی بمب گذاری 2 قوس در یک مسجد نشسته اند. یک انفجار انتحاری که مسئولیتش را «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) بر عهده گرفت، یک تجمع شیعیان را هدف قرار داد و کم از کم 27 نفر را به قتل رساند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

او به سلام تایمز گفت: «طالبان تلاش دارند تا با برانگیختن احساسات مردم، به جنگ نامشروع شان جهاد نام دهند. اما حالا مردم می دانند که که آنان با فریب و جعل تنها به فکر منافع شخصی شان استند.»

قتل در مساجد

بنا بر اعلام ماموریت سازمان ملل متحد کمک در افغانستان (یوناما) و منابع دیگر، در 15 سال اخیر 111,000 شهروند بیگناه افغان در جریان جنگ افغانستان کشته شده اند.

مجیدالله نصیری، کارمند یک شرکت مخابراتی در کابل، گفت: «طالبان خود را حامیان اسلام و مجاهد می نامند، اما در واقعیت بدترین عمل و کردار را دارند؛ حتی در مساجد که مقدسترین مکان ها برای مسلمانان استند نیز آدم می کشند.»

وی به سلام تایمز گفت: «متاسفانه طالبان از زمان شروع حکومت شان [...] تا حال هزاران افغان را به شهادت رسانده اند و از هیچ ظلمی دریغ نکرده اند.»

وی گفت: «طالبان از نام اسلام سوءاستفاده کرده و هر عمل اشتباهشان را به نام اسلام پوشش داده پنهان می کنند.»

عبدالاحمد محمدیار، یک عالم دینی افغان، گفت که اکثر اعمال و عملکردهای ستیزه جویان طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مخالف اصول اسلامی است.

او گفت: «از نظر تعالیم اسلام مساجد امن ترین مکان ها می باشند. اما طالبان حتی در مساجد دست به قتل مسلمانان زده و حمله انتحاری می کنند.»

امین الله، یک دانشجوی رشته خبرنگاری در یک دانشگاه خصوصی در کابل، به چند مورد حمله انتحاری و انفجار در مساجد اشاره نموده و گفت که کشته شدگان این رویدادها همه مسلمانان بودند که برای عبادت آمده بود.

وی افزود: «برای حمله انتحاری در ننگرهار در ماه رمضان سال گذشته، حمله در مسجد باقرالعلوم در کابل و [...] انفجار در یک مسجد در هرات چه توجیهی ممکن است ارائه شود؟»

مسئولین محلی گفتند که در یکی دیگر از موارد اخیر در تاریخ 4 حمل یک شبه نظامی یک بمب دست ساز را در مسجد گذر شاهان در ولایت سرپل به قصد هدف قراردادن نمازگزاران جمعه جابجا کرد.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی این ولایت، به سلام تایمز گفت که فرد متذکره بعد از کارگذاشتن این بمب وقتی فهمید قوای امنیتی در تعقیب او استند، کوشش کرد تا بین نمازگزاران مخفی شود.

امانی گفت که خوشبختانه قوای امنیتی افغانستان این بمب را خنثی کرده و متهم را دستگیر کردند.

مولوی عبدالصمد، یک عالم دینی در سرپل، از قوای امنیتی به خاطر جلوگیری از یک قتل عام تشکر کرد.

او گفت: «این عمل اصول و معتقدات اسلام را زیر پا می گذارد و آنها که نمازگزاران را در مسجد هدف قرار می دهند، خارج از دایره اسلام و انسانیت می باشند.»

جنگ طالبان با معارف

طالبان نه فقط صدها هزار افغان بیگناه را کشته و مجروح کرده اند، بلکه ضربات شدیدی را به اقتصاد، زیرساخت ها، و سیستم تعلیمات و معارف کشور وارد کرده اند.

عبیدالله یوسفی، یک فعال مدنی در کابل، گفت: «طالبان در زمان حاکمیت شان [1996 تا 2001] در کل طرفدار آموزش نبودند و به گونه مستقیم مانع مکتب رفتن دختران می شدند.»

او به سلام تایمز گفت: «حالا نیز این گروپ با جنگ افروزی سبب می شود تا صدها فرزند کشور از آموزش باز بمانند.»

صفورا ایلخانی، یک نماینده مجلس افغانستان، به سلام تایمز گفت که طالبان «صدمات جبران ناپذیری» به افغانستان وارد کرده که از جمله می توان از آتش زدن مکاتب و ممانعت صدها دانش آموز و دانشجویان از رفتن به مکتب و دانشگاه یاد کرد.

همچنان اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان، که به تاریخ 27 حمل به منظور بررسی وضعیت آموزش و پرورش به شمال افغانستان سفر کرده بود اعلام کرد که به دلیل چالش‌های امنیتی، 1,006 مکتب در سراسر کشور بسته باقی مانده است.

اما وی گفت که دولت تلاش می کند تا امنیت را تامین و زمینه آموزش را به دانش آموزان کشور مساعد کند.

پیشرفت های قابل ملاحظه ای هم حاصل شده اند. با آغاز سال جدید تعلیمی 13 مکتب در ولایت پکتیکا که به دلیل ناامنی مسدود شده بود از سوی دولت دوباره بازگشایی گردید.

نسیم واجد، رییس معارف ولایت پکتیکا، 3 حمل به رسانه های محلی گفت که این مکاتب در چهار سال گذشته بسته شده بودند.

او گفت که این مدارس بعد از آن که قوای امنیتی مجددا امنیت را در این ولایت برقرار کردند، بازگشایی شدند.

افزایش انتقادها

ناظران به این باورند که در پی عملکردهای غیراسلامی و مخالف منافع ملی طالبان، تحلیلگران، فعالان مدنی، و شهروندان عادی افغانستان به انتقاداتشان علیه ستیزه جویان طالبان افزایش دادند.

انتقادات، خصوصا بعد از پیغام روشن رییس جمهور غنی در تاریخ 4 حمل که اعلام کرد همه دشمنان افغانستان باید سرکوب شوند، رو به افزایش استند.

غنی در جریان بازدید خود از مقر قوای مخصوص پولیس ملی افغانستان در بلخ گفت: «هر کسی که در مقابل قانون اساسی و نظام افغانستان سلاح بر می دارد یک دشمن است و شما مجازید او را سرکوب کنید.»

یوسفی، فعال مدنی، گفت: «نسبت به پنج سال اخیر دیدگاه منفی مردم کاملا در مخالفت با عملکرد طالبان افزایش یافته است.»

او گفت: «ما شاهد بیانات صریح [ضدطالبان] تحلیلگران در رسانه ها استیم. ملاامامان مساجد عملکرد آنان را مخالف اسلام گفته اند، و فعالان مدنی نیز با برپایی تظاهرات و راهپیمایی اعمال طالبان را محکوم کرده اند.»

او همچنان به خیزش های مردم علیه طالبان در ولایات مختلف افغانستان اشاره نمود و گفت: «همین حالا مردم ما در غزنی و ننگرهار دوشادوش قوای امنیتی شان علیه تروریست ها می جنگند که این نشاندهنده پایان صبر مردم علیه آنان می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500