دیپلماسی

پاکستان و افغانستان قدم هایی را برای بهبود روابطشان برمی دارند

نوشته محمد شاکل و عدیل سعید

لاری های پاکستانی در تاریخ 24 حمل نزدیک تورخم در مرز افغانستان دیده می شوند. [عبدالمجید/خبرگزاری فرانسه]

لاری های پاکستانی در تاریخ 24 حمل نزدیک تورخم در مرز افغانستان دیده می شوند. [عبدالمجید/خبرگزاری فرانسه]

پیشاور -- پاکستان و افغانستان به قصد ارتقای روابط دوجانبه و هم جهت تضعیف ستیزه جویی در دو طرف مرزها مصروف اجرای اقدامات عملی استند.

یک هیأت عالیرتبه پارلمانی از پاکستان از 9 ثور تا 11 ثور در کابل با مسئولین افغانستان ملاقات کردند. این ملاقات موجب شده است تا ناظران نسبت به افتتاح فصل جدیدی از مشارکت های دو طرف ابراز امیدواری کنند.

عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، گفت که این هیأت قصد دارد به «مسائل به وجود آورنده اختلاف و عدم اعتماد» بین دو کشور رسیدگی کند.

او در تاریخ 9 ثور در توئیتر نوشت که این مذاکرات «رو به جلو و با هدف یافتن راهی جهت ارتقای روابط دوجانبه با از طریق جواب دادن به شکایات و ادراکات مان» خواهد بود.

یک هیأت پارلمانی پاکستان در تاریخ 9 ثور در کابل با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، مصروف مذاکره استند. [با کسب اجازه از عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان/توئیتر]

یک هیأت پارلمانی پاکستان در تاریخ 9 ثور در کابل با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، مصروف مذاکره استند. [با کسب اجازه از عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان/توئیتر]

احیای روابط صمیمانه

ریاست این هیأت 17 نفره متشکل از نمایندگان طیف های مخالف سیاسی بر عهده سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی، بود.

صادق که از رهبران حزب مسلم لیگ پاکستان است، در تاریخ 11 ثور بعد از مراجعت از کابل در اسلام آباد به ژورنالیست ها گفت: «این دیدار در پاسخ به دعوت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان انجام شد و هدف اصلی آن احیای روابط بین دو کشور و رسیدگی به همه مراتب نگرانی بود..»

او گفت: «کل رهبریت سیاسی پاکستان یکصدا خواستار انکشاف مشارکت مناسب و معنادار بی پاکستان و افغانستان شدند.» او این بازدید را «بسیار موفق» خواند و ابراز امیدواری کرد که این دیدار «فصل جدیدی از روابط دوجانبه بین پاکستان و افغانستان را افتتاح کند.»

صادق گفت: «ما به برادران افغان مان گفتیم که پاکستان خواهان ترویج صلح در منطقه است و کوشش هایش را جهت نیل به این مقصود تداوم خواهد داد.»

رفع سوءتفاهمات

غلام احمد بیلور، عضو مجلس نمایندگان از حزب ملی عوامی، هم بخشی از این هیأت بود.

او به پاکستان فوروارد گفت: «این ملاقات بسیار ضروری بود و در رفن سوءتفاهمات که در رابطه با مسائل مربوط به مدیریت سرحدات بین دو کشور ایجاد شده بود، بسیار مفید بود.»

وی گفت که هر دو طرف به صراحت سخن گفتند.

بیلور گفت: «مسئولین افغان نگرانی های خود از بابت مسائل مربوط به امنیت را طرح کردند و ما هم شکایات مان را اظهار نمودیم.»

او یادآور شد: «این مذاکرات بسیار هدفمند بودند و تمرکز آنها بر احیای روابط صمیمانه بین دو کشور قرار داشت.» وی افزود که این مذاکرات «تأثیر بسیار دوام داری بر ارتقای روابط و مشارکت بین پاکستان و افغانستان» خواهد داشت.

او گفت: «هر اختلافی را می توان با گپ زدن حل کرد و اگر ما به این مذاکرات رو در دو ادامه دهیم،دیگر هیچ سوءتفاهمی میان ما باقی نخواهد ماند.»

یک عصر جدید

پروفیسور آ. ز. هلالی، رئیس دپارتمان علوم سیاسی پوهنتون پیشاور، گفت که این بازدید یک قدم مثبت و «یک منادی عصر جدید روابط بین دو کشور» بود.

او به پاکستان فوروارد گفت که بعضی از اعضای این هیأت «روابط بسیار دوستانه و صمیمانه ای با همقطاران افغان خود داشتند.»

او گفت: «این سیاستمداران مذاکرات بسیار آزادی را با مسئولین افغان برگزار کردند و آنها را نسبت به اهمیت روابط دو جانبه بین پاکستان و افغانستان در حفظ صلح و امنیت در منطقه بسیار مهم قلمداد کردند.»

او گفت که هر دو پاکستان و افغانستان قربانیان تروریسم استند و هر دو کشور با مشکلات مشترک مثل ناامنی، بیکاری، و افول اقتصادی و غیره مواجه می باشند.

هلالی همچنان ابراز امیدواری کرد که بازدید هیأت پارلمانی مسیر را جهت برقراری صلح و رفاقت داوم دار بین دو کشور تسطیح کند.

خط مخصوص به امنیت کمک می کند

تحلیلگران می گویند که از ماه حمل و از زمانی که دو کشور یک خط مخصوص نظامی را جهت کمک به امنیت سرحدات شروع کردند، روابط دو جانبه رو به بهبود قرار گرفت.

روابط عمومی اینترسرویس پاکستان (آی اس پی آر) اعلام کرد که افسران نظامی پاکستانی و افغان در تاریخ 14 حمل برای اول بار با یک خط مخصوص تلیفون در مورد وضعیت سرحدی مذاکره کردند.

بنا بر اعلان روابط عمومی اینترسرویس پاکستان دگر جنرال امیر ریاض از پاکستان و دگر جنرال داوودشاه وفادار از افغانستان نسبت به راه اندازی این خط مخصوص ابراز رضایت کردند و قول دادند که مذاکرات بیشتری از این نوع داشته باشند.

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه از پیشاور، وزیر سابق امنیت در مناطق قبیله ای فدرال (فتا)، گفت که این خط مخصوص «یک مکانیزم جهت رفع اختلافات در موضوعات مشترک موجب نگرانی است.»

شاه به پاکستان فوروارد گفت: «تجربه عملیاتی اردوی افغانستان به نسبت بسیار کمتر از همتای [پاکستانی] خود است و استعمال استراتیژی ها جهت مقابله با مشکلات موجود از طریق یک کانال ایمن و سریع دو کشور را قادر می سازد نسبت به یکدیگر اعتماد پیدا کنند.»

او گفت که یک خط ارتباطی باز دو کشور را تشویق خواهد کرد تا مسائل جدی ایمنی حیاتی و برقراری صلح را حل کند.

شاه گفت: «این کوشش ها موجب ایجاد کوشش های بسیار قوی تر مشترک خواهند شد و چشم انداز روابط خوب را بلند خواهند برد.» او افزود که هر دو طرف باید صادق و شفاف باشند.

برقراری صلح دوام دار

عقیل یوسف زی، یک تحلیلگر مقیم پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «روابط مابین دو کشور با گذشت هر روز بهتر می شود که این قابل تقدیر و هم علامت خوبی است؛ زیرا ... مسیر را برای برقراری صلح دوام دار در منطقه تسطیح خواهد کرد.»

او گفت که دو کشور که منافع هر دو به خاطر مجاورت جغرافیایی به هم وابسته است بعد از این تحولات از طریق مشارکت وضعیت بهتری خواهد داشت.

وی توصیه کرد: «رهبران پشتون که ادعای احترام به هر دو طرف سرحدات را دارند، باید جهت ارتقای روابط و ایجاد اعتماد در مردم مورد استقاده قرار گیرند.»

او گفت: «بهبود روابط کشورهای همسایه را نزدیک تر خواهد کرد و به آنها کمک خواهد کرد تا راه حل های را برای اختلافاتشان، که به خاطر فقدان ارتباط و هم بی اعتمادی بلند [رفته اند] پیدا کنند.»

مرزهای باز

مسئولین پاکستان همچنان اخیرا خبر افتتاح معبر سرحدی انگورآدا در وزیرستان جنوبیرا اعلام کردند. این خبر بعد از افتتاح مجدد معبر مرزی تورخم در ایجنسی خیبر و چمان در بلوچستان اعلام شده است.

قربانعلی، یک مأمور گمرکات پیشاور، در تاریخ 30 حمل به اسوشییتد پرس پاکستان گفت که انگورآدا حالا باز می باشد.

پاکستان در ماه دلو به خاطر نگرانی های امنیتی همزمان با بلند رفتن حملات تروریستی مرزهای خود را با افغانستان مسدود کرد و سبب شد که هزاران نفر سرگردان شده و تجارت در هر دو طرف مرز متوقف گردید.

ضیاءالحق سرحدی، معین ارشد رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان - افغانستان به پاکستان فوروارد گفت: «هر کشور ... مستقیم یا غیرمستقیم با دیگران مرتبط می باشد.»

او گفت که در این سناریو شریکان تجاری «دائما کوشش می کنند ... و هدف مشترکشان تقویت موضع اقتصادی شان است.»

او گفت که وقتی مرز پاکستان با افغانستان مسدود شد هر دو دولت و هم سکتور خصوصی «ملیاردها روپیه متضرر شدند.»

سرحدی از باز شدن مجدد مرز و برقراری خط مخصوص تقدیر کرد.

او گفت: «برقراری یک خط ارتباط مستقیم بین مسئولین دو کشور نه فقط به حل به موقع مشکلات جزئی کمک می کند، بلکه بین مردم دو کشور که دین، کالتور، و سنت های مشترک دارند هم اعتماد ایجاد خواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500