امنیت

بازگشت زندگی به وضعیت عادی در ننگرهار بعد از اخراج داعش

نوشته سلیمان

دختران افغان در تاریخ 2 ثور در یک قریه در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار قدم می زنند. مسوولین ولایت اعلام کرده اند که بعد از آن که ایالات متحده در تاریخ 24 حمل بزرگترین بمب غیرهسته ای اش را بالای اعضای «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) در ولایت ننگرهار انداخت، حالا زندگی به وضعیت عادی بازگشته است. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

دختران افغان در تاریخ 2 ثور در یک قریه در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار قدم می زنند. مسوولین ولایت اعلام کرده اند که بعد از آن که ایالات متحده در تاریخ 24 حمل بزرگترین بمب غیرهسته ای اش را بالای اعضای «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) در ولایت ننگرهار انداخت، حالا زندگی به وضعیت عادی بازگشته است. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

ننگرهار -- مسوولین و باشندگان محلی می گویند که شعبه خراسان «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) در ولایت ننگرهار با یک شکست سهمگین مواجه شده است.

سید الرحمان، ولسوال ولسوالی کوت، به سلام تایمز گفت: «در مجموع 5 قریه در کوت -- به نام های سیپای، بندوک، پوره گی، صاحبان، و برشاخیل -- قبلا تحت تصرف داعشیان بودند، اما در حال حاضر همه این قریه ها ... پاکسازی شده اند و هیچ تهدیدی از جانب داعش متوجه مردم نیست.»

وی گفت: «اکثر باشنده های این قریه ها دوباره به خانه هایشان برگشته اند.»

او اظهار داشت: «حکومت خانه های مردم را که داعش تخریب کرده بود و یا در عملیات های قوای امنیتی خساره دیده بودند را دوباره ترمیم خواهد کرد.»

رحمان گفت: «بسیار از باشنده های کوت که از ترس ظلم داعش مجبور به ترک خانه‌هایشان شده بودند حالا با شوق و شعف بسیار دوباره به قریه های شان برگشته اند و تعداد بسیار دیگر هم مصروف بازگشت استند.»

وی افزود: «ما برای تامین امنیت دائمی و حفاظت از جان و مال باشنده های کوت برنامه های درازمدت روی دست داریم.»

او گفت: «حکومت محلی تصمیم دارد که دو قرارگاه امنیتی دائمی را در کوت ایجاد کند. در این قرارگاه ها قوای اردوی ملی، پولیس ملی، و پولیس محلی امنیت تمام ساحات کوت را تامین خواهند کرد.»

وی تأکید کرد: «ما اجازه نخواهیم داد که داعش و یا سایر گروپ های غیر قانونی دوباره در این مناطق حاکم شوند و امنیت و زندگی مردم را مختل کنند.»

داعش متحمل «شکست فاحش» شده است

مسوولین محلی می گویند عملیات های امنیتی علیه داعش تا انهدام کامل این گروپ ادامه خواهد داشت.

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، گفت: «داعش در بیشتر از 96 درصد ساحات تحت کنترول شان شکست فاحش خورده اند.»

وی در تاریخ 7 ثور به سلام تایمز گفت: «تنها در دوهفته اخیر از اثر عملیات حمزه نزدیک به 400 داعشی به شمول ده ها قوماندان شان کشته شدند.»

هدف از اجرای عملیات حمزه، که در اوایل ماه حوت شروع شده است، تصفیه داعش از ولایت های ننگرهار و کنر می باشد.

خوگیانی گفت: «بیشتر باشنده های ولسوالی کوت و اچین به زندگی عادیشان بازگشته اند.»

وی گفت: «ولسوالی کوت تقریبا صد در صد از وجود داعشیان پاکسازی شده است. ما برای باشنده های این ولسوالی که دوباره برگشته اند کمک های متعدد را ... به شمول بازسازی خانه هایشان، تاسیس مکاتب، مراکز صحی، و در صورت نیاز کمک و تقویت کارهای زراعتی شان در نظر داریم.»

عبدالرووف، باشنده قریه صاحبان ولسوالی کوت، گفت: «من و فامیلم کدام راه به جز از ترک خانه خود نداشتیم، چون داعش خانه ما را سنگر جنگی شان انتخاب کرده بودند.»

وی به سلام تایمز گفت: «فعلا بسیار خوشحالم که توانستیم دوباره به خانه برگردیم. زمین های فراوان زراعتی دارم و بعد از این می خواهم مانند گذشته ها دوباره مصروف کارهای زراعتی و باغبانی ام شوم.»

«محیط امن و مطمئن»

حاجی اسماعیل شینواری، ولسوال ولسوالی اچین، انداختن بمب عظیم انفجار هوایی اردوی ایالات متحده در ننگرهار در تاریخ 24 حمل را عامل انهدام سه مخفیگاه داعش و هم شبکه تونل های این گروپ دانست.

مقامات افغان گفتند که این بمباران حدود 90 شبه نظامی را به هلاکت رساند، مگر هیچ تلفات ملکی به همراه نداشت.

شینواری به سلام تایمز گفت: «در نتیجه این حمله و هم عملیات های موفقانه نظامی قوای افغان، مراکز اصلی و اساسی داعشیان در ولسوالی اچین کاملا نابود شده است.»

وی گفت که تا اکنون صدها باشنده اچین دوباره به خانه هایشان برگشته اند.

او اظهار داشت: «شرایط به حالت عادی برگشته است و در اکثر ساحات که قبلا زیر کنترول داعش بود فعلا اوضاع کاملا عادی شده است. دهاقین مصروف کارهای زراعتی شان استند. همه دوکان ها و فروشگاه ها باز شده اند، و مردم در یک فضای امن و آرام زندگی می کنند.»

وی افزود: «در حال حاضر عملیات شدید در ولسوالی مامند دره برای نابودی آخرین افراد باقیمانده داعش جریان دارد.»

مراجعت ساکنان و بازسازی

محمد شاکر، یک دوکان دار در ولسوالی اچین، گفت که او و فامیلش از ظلم و بربریت داعشیان مجبور به ترک خانه اشان شده بودند.

او به سلام تایمز گفت: «با وجودی که دوکان ام در جنگ ها تخریب شده ... اما خوشحالم که ما این جا نه داعش داریم و نه هم ترس و دهشت از داعش.»

شاکر گفت: «من تصمیم گرفته ام که دوکان خودم را مقبول تر از همیشه بازسازی کنم. من از قوای قهرمان امنیتی ننگرهار تشکر می کنم.»

ذبیح الله زمری، عضو شورای ولایتی ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «حالا که داعشیان در کوت و اچین و سایر نقاط ننگرهار شکست خورده اند و مردم در حال مراجعت به خانه هایشان هستند، مسوولین امنیتی باید در این مناطق پوسته های امنیتی افراز کنند تا که همه باشنده های این ولسوالی ها بدون کدام نگرانی و با دلگرمی برگردند.»

وی اظهار داشت: «همچنان حکومت مرکزی و محلی باید به زودترین فرصت برنامه های انکشافی و توسعوی را در این ساحات عملی کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به جای داعش، مادر داعش - یعنی پاکستان - را بکشید که از این طریق داعش و تمام گروپ های تروریستی مشابه در داخل شکمش منهدم خواهند شد.

پاسخ