جامعه

شکوفایی سالون های زیبایی کابل در مقابله با سلطه سابق طالبان

خبرگزاری فرانسه

یک عروس افغان قبل از محفل عروسی خود در تاریخ (3 حمل) در کالای سنتی عروسی در یک سالون زیبایی در کابل نشسته است و یک آرایشگر قبل از مرطوب کننده روی چهره اش استعمال می کند. آرایشگاه های زیبایی در پایتخت افغانستان در حال شکوفایی استند. [ربکا کانوی/ خبرگزاری فرانسه]

یک عروس افغان قبل از محفل عروسی خود در تاریخ (3 حمل) در کالای سنتی عروسی در یک سالون زیبایی در کابل نشسته است و یک آرایشگر قبل از مرطوب کننده روی چهره اش استعمال می کند. آرایشگاه های زیبایی در پایتخت افغانستان در حال شکوفایی استند. [ربکا کانوی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تصاویر روی پنجره این وعده ها را می دهند: چشم های خمار سرمه کشیده و ناخن های شفاف و مقبول -- اما وقتی که به آرایشگاه های زیبایی کابل وارد می شوید، معلوم می شود که تصاویر بیرون فقط انعکاس کمرنگی از واقعیت زنده داخل می باشند.

بعد از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 واحه های کوچک زرق و برق و درخشش -- اماکن زنانه پر زرق و برق که نقطه متضاد فضای خارج پر گرد و خاک، خطرناک، و تحت حاکمیت مردان -- شروع به شکوفایی کردند.

در مرکز شهر آنها در تمام خیابان ها مصروف فعالیت استند و کلکین های آنها با پوسترهای تصاویر آرایش های غلیظ و استایل های موی مقبول پوشیده شده اند و نمی گذارند که نگاه مردان به داخل آنها بیافتد و ورودی آنها هم با یک پرده ساده یا یک در مشبک بسته شده است.

اما وقتی از دروازه رد شده و وارد این اماکن آرایشی می شویم، حجاب ها و روسری ها کنار گذاشته می شوند.

زیادتر، زیادتر!

آتنا هاشمی، صاحب سالون آرایش کلاس بالای حنا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فامیل هایی که دخترانشان را اینجا می آورند، از این که این محل مخصوص زنان است، خوشحال هستند و به همین علت ... آنها می دانند که بسیار امن می باشد.»

این زن 32 ساله دو سال پیش بعد از مراجعت از دبی سالونش را افتتاح کرد. حالا 17 آرایشگر برای او کار می کنند.

یکی از مشتریان به نام مژده که زیر دستان یک آرایشگر بود تا موهایش را به استایل شینیون مجعد درآورد، گفت: «آنها بهترین آرایشگران شهر هستند.»

حنا که سلبرتی های محلی و ثروتمندان به آن مراجعه می کنند، گران ترین آرایشگاه هم است: «پکیج مخصوص عروس» 9,000 افغانی (133 دلار) است که به شمول اپیلاسیون کل بدن (6,000 افغانی) می باشد.

مژده برای عروسی خواهرش آماده می شود و زنان فامیل او خود را با آرایش، مانیکور، و سشوار، و حنا زینت می دهند.

یکی از مشتریان می گوید: «زنان افغان حالا آلامد استند.»

آرایش هایی که عرف و عادات سنتی افغانستان را چلنج می کنند، بیشتر مقبولیت دارند: کرم پودر، مژه های مصنوعی و رنگی، و پودرهای غلیظ.

آتنا آه کشید و گفت: «آنها به من می گویند: بیشتر بزن! بیشتر بزن!»

اعطای حس مقبول بودن به زنان

هما، یک داکتر در یک شفاخانه کلان محلی مخصوص زایمان، همراه با دخترش وارد می شود. این اول بار است که دختر او قبل از عروسی کاکا زاده اش به سالون می آید.

بعد از آرایش مریم 16 ساله که مژه مصنوعی، سایه چشم طاایی، و رژ بلب قرمز زده، حالا 30 به نظر می رسد.

مادرش در حالی که سنجاق در موهایش است تا آنها را مرتب کنند، می گوید که عروسی ها از معدود فرصت های بیرون رفتن استند.

هما و فامیلش مثل بسیار دیگر از مردم از خاطر دلواپسی بابت اختطافات و حملات شبه نظامیان دیگر خیلی به رستورانت ها نمی روند. آنها از حضور در تجمعات بزرگ خودداری می کنند و در جاده های خارج از شهر که طالبان حضور دارند، نمی روند.

او می گوید که از همین خاطر دیگر در عروسی ها هیچ کدام محدودیتی وجود ندارد.

چند سال قبل یک محقق با نام ریما کوهیل، درباره اثرات آرایش بر زنان افغان بعد از تقریبا به چهار دهه جنگ به شمول سال های سلطه حکومت طالبان ضدزن تحقیق کرده بود.

او گفت: «زنان از بدترین اثرات روانی، روحی، ذهنی این جنگ آزار دیده اند.»

«بنا بر این، با قدم های کوچک قابل دسترسی مثل اعضای حس مقبول بودن به آنها کم از کم می توان انرژی مثبت ایجاد کرد و مسیر را جهت مقابله با مسائل عمیق تر تسطیح نمود.»

با این حال برای اکثریت محافظه کاران سالون های زیبایی همچنان شنیع باقی می ماننند و آتنا در این مورد تردید ندارد.

او گفت: «حتی امروز، یعنی سال ها بعد ... آنها می توانند ما را تهدید کنند. ما باید هوشیار بمانیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500